הבדלים בין גרסאות בדף "ויקיסוגיה:ויקיסוגיה"

אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:


'''א. מפתח מקורות''' - הספרות התלמודית היא ים שאין לו סוף. השימוש במאגרי המידע ובמיפתוח המקורות, נעשה בדורנו דבר נצרך וחיוני לכל לומד. ספרי המתפתחות ומאגרי המידע הקיימים היום הם יעילים, אך מוגבלים, כל אחד עם יתרונותיו וחסרונותיו. אתר זה מציע להשתמש בכלי נוסף, שהוכח כיעיל ביותר בתחומי החול - '''שיטת הידע החברתי''' (או בשפה המקצועית ''' 'חכמת ההמונים''''). כאשר מספר רב של לומדים כותבים ומרכזים במקום אחד את מה שלמדו וראו בסוגיה, ניתן להגיע לכמות גדולה של מקורות, וזאת אף מבלי לפגוע באיכות הכתיבה, לפי שהסוגיות כל הזמן מתעדכנות ומשתפרות על ידי הגולשים. על ידי כך, בכוחות משותפים, יוצרים יצירה תורנית גדולה, שתהווה מאגר מידע בלתי נדלה לכל הספרות התלמודית. <BR/>
'''א. מפתח מקורות''' - הספרות התלמודית היא ים שאין לו סוף. השימוש במאגרי המידע ובמיפתוח המקורות, נעשה בדורנו דבר נצרך וחיוני לכל לומד. ספרי המתפתחות ומאגרי המידע הקיימים היום הם יעילים, אך מוגבלים, כל אחד עם יתרונותיו וחסרונותיו. אתר זה מציע להשתמש בכלי נוסף, שהוכח כיעיל ביותר בתחומי החול - '''שיטת הידע החברתי''' (או בשפה המקצועית ''' 'חכמת ההמונים''''). כאשר מספר רב של לומדים כותבים ומרכזים במקום אחד את מה שלמדו וראו בסוגיה, ניתן להגיע לכמות גדולה של מקורות, וזאת אף מבלי לפגוע באיכות הכתיבה, לפי שהסוגיות כל הזמן מתעדכנות ומשתפרות על ידי הגולשים. על ידי כך, בכוחות משותפים, יוצרים יצירה תורנית גדולה, שתהווה מאגר מידע בלתי נדלה לכל הספרות התלמודית. <BR/>
יתרון נוסף למפתח המקורות ב'ויקיסוגיה' על פני מפתחות אחרים שאינם מקוונים, שלכל מקור המובא בסוגיה ניתן לעשות קישור למקום המדוייק בספר, על מנת לפתוח וללמוד בו בפנים, וזאת באמצעות אתרים המיועדים לענין זה, כגון [http://hebrewbooks.org/ HebrewBooks] וכד', כך שבקלות ניתן לבדוק האם מה שכתבו בסוגיה הוא מדוייק.


'''ב. בית מדרש פעיל''' - אלפי תלמידי ישיבה ואברכים בארץ ובעולם לומדים, כל אחד במקומו, את אותה תורה, אותה גמרא, אותם ראשונים ואותם אחרונים, מבלי שנוצר קשר בין הלומדים השונים. ב'''ויקיסוגיה''' יש מקום (בדף השיחה של כל סוגיה וסוגיה) לשאת ולתת בדברים על פי דרכה של תורה, ומתוך בירור מקיף ועמוק של כמה וכמה תלמידי חכמים, תתברר השמועה ותרבה התורה בישראל.
'''ב. בית מדרש פעיל''' - אלפי תלמידי ישיבה ואברכים בארץ ובעולם לומדים, כל אחד במקומו, את אותה תורה, אותה גמרא, אותם ראשונים ואותם אחרונים, מבלי שנוצר קשר בין הלומדים השונים. ב'''ויקיסוגיה''' יש מקום (בדף השיחה של כל סוגיה וסוגיה) לשאת ולתת בדברים על פי דרכה של תורה, ומתוך בירור מקיף ועמוק של כמה וכמה תלמידי חכמים, תתברר השמועה ותרבה התורה בישראל.


מעבר לכך ישנן מספר מעלות נוספות באתר זה:
מעבר לכך ישנן מספר מעלות נוספות באתר זה:
*ישנם ספרים 'ברי מזל' שנלמדים בכל הישיבות, אך ישנם בהיסטוריה תלמידי חכמים שלא נתמזל מזלם ותורתן מונחת בקרן זוית. לאתר זה אפשר להעלות דברי גדולי ישראל שלא ראו אור, או שספריהם אזלו מן השוק, וכתוצאה מכך אינם נלמדים ותורתם מוזנחת. על ידי כך לזכות להעלות לתודעת הציבור גם ביאורים נוספים ודעות נוספות בסוגיה. כמו כן דברים שאמרו גדולי ישראל בעל פה ולא נכתבו, יכולים גם הם להיות מועלים לאתר, אם כי צריך שיקול דעת מה מתאים להעלות לדף הסוגיה עצמו, ומה מתאים יותר לכתוב בדף השיחה של הסוגיה.
*'''קישורים למקורות''' - לכל מקור המובא בסוגיה יש קישור למקום המדוייק בספר, על מנת לפתוח וללמוד בו בפנים, וזאת באמצעות אתרים המיועדים לענין זה, כגון [http://hebrewbooks.org/ HebrewBooks] וכד' (במידה והספר נמצא ברשת ונגיש בחופשיות), כך שבקלות ניתן לבדוק האם מה שכתבו בסוגיה הוא מדוייק.


*הכותבים באתר יפיקו תועלת בכך שירגילו עצמם לכתיבה תורנית, דבר חשוב כשלעצמו, מה שיכריח אותם גם ללימוד וליבון הסוגיה בצורה מקיפה וכוללת יותר.  
*'''קישורים לשיעורים ברשת''' - בסוף כל סוגיה ישנם קישורים חיצוניים למאמרים, לתשובות ולשיעורים הנמצאים ברשת ומדברים על אותה סוגיה, לצורך הרחבת היריעה בנושא זה לחפצים בכך.


*כל אחד יכול לעקוב אחר השינויים שנעשו בסוגיה שכתב (כל משתמש העוקב אחר הסוגיה מקבל דוא"ל באופן אוטומטי, על כל שינוי שנעשה בדף הסוגיה), ואם יש צורך הוא אף מגיב לשינוי. היתרון שבכך הוא, שבאופן זה הלומד כל הזמן 'אוחז' בסוגיה, גם כשעבר לסוגיה אחרת, ואף למסכת אחרת, הוא כל הזמן חוזר על הסוגיה, עוקב אחר התפתחותה ומוסיף ללמוד בה.
*'''החייאת ספרים שאינם נלמדים''' - ישנם ספרים 'ברי מזל' שנלמדים בכל הישיבות, אך ישנם בהיסטוריה תלמידי חכמים שלא נתמזל מזלם ותורתן מונחת בקרן זוית. לאתר זה אפשר להעלות דברי גדולי ישראל שלא ראו אור, או שספריהם אזלו מן השוק, וכתוצאה מכך אינם נלמדים ותורתם מוזנחת. על ידי כך לזכות להעלות לתודעת הציבור גם ביאורים נוספים ודעות נוספות בסוגיה. כמו כן דברים שאמרו גדולי ישראל בעל פה ולא נכתבו, יכולים גם הם להיות מועלים לאתר, אם כי צריך שיקול דעת מה מתאים להעלות לדף הסוגיה עצמו, ומה מתאים יותר לכתוב בדף השיחה של הסוגיה.


*מלבד הקישורים החיצוניים באתר לספרים סרוקים, ישנם קישורים פנימיים בין הסוגיות, כך שאם פוסק מביא ראיה לדין מסויים מסוגיה אחרת, הרי שניתן לקפוץ אליה באמצעות הקישור הפנימי ולבחון יותר לעומק את הראיה. כמו כן ניתן לעבור בין הקישורים הפנימיים כדי להעמיק את הלימוד בסוגיה, באמצעות לימוד בסוגיות שנוגעות באותו ענין.
*'''שיפור איכות הכתיבה והלימוד''' - הכותבים באתר יפיקו תועלת בכך שירגילו עצמם לכתיבה תורנית, דבר חשוב כשלעצמו, מה שיכריח אותם גם ללימוד וליבון הסוגיה בצורה מקיפה וכוללת יותר.  


*חלוקת הסוגיות באתר היא לפי נושאים וקטגוריות, מה שמאפשר לימוד באופן ממוקד והיקפי של כל הנושא המבוקש, מפני שכל המקורות באותו נושא נמצאים באותו מקום.
*'''מעקב וחזרה על סוגיות''' - כל אחד יכול לעקוב אחר השינויים שנעשו בסוגיה שכתב (כל משתמש העוקב אחר הסוגיה מקבל דוא"ל באופן אוטומטי, על כל שינוי שנעשה בדף הסוגיה), ואם יש צורך הוא אף מגיב לשינוי. היתרון שבכך הוא, שבאופן זה הלומד כל הזמן 'אוחז' בסוגיה, גם כשעבר לסוגיה אחרת, ואף למסכת אחרת, הוא כל הזמן חוזר על הסוגיה, עוקב אחר התפתחותה ומוסיף ללמוד בה.
 
*'''קישורים פנימיים בין סוגיות''' - מלבד הקישורים החיצוניים באתר לספרים סרוקים, ישנם קישורים פנימיים בין הסוגיות, כך שאם פוסק מביא ראיה לדין מסויים מסוגיה אחרת, הרי שניתן לקפוץ אליה באמצעות הקישור הפנימי ולבחון יותר לעומק את הראיה. כמו כן ניתן לעבור בין הקישורים הפנימיים כדי להעמיק את הלימוד בסוגיה, באמצעות לימוד בסוגיות שנוגעות באותו ענין.
 
*'''חלוקה לנושאים''' - חלוקת הסוגיות באתר היא לפי נושאים וקטגוריות, מה שמאפשר לימוד באופן ממוקד והיקפי של כל הנושא המבוקש, מפני שכל המקורות באותו נושא נמצאים באותו מקום.