הבדלים בין גרסאות בדף "התרת נדרים על מנהג"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 2: שורה 2:
{{מקורות|פסחים ד א|פסחים נ ב|פסחים ד א||ריד א}}
{{מקורות|פסחים ד א|פסחים נ ב|פסחים ד א||ריד א}}
== המקורות בגמרא ==
== המקורות בגמרא ==
הגמרא בפסחים נ.-נ: מדברת על החיוב של אדם ללכת אחר המנהג במקום בו הוא נמצא. הסוגיא מסתעפת לכמה נושאים.  הגמרא מביאה סיפור על בני ביישן שהיה מנהג אבותיהם שלא להפליג הפלגות קצרות ביום שישי,דבר המותר על פי ההלכה, והם שהיו בקושי כלכלי באו לרבי יוחנן ושאלו אותו הם הם יכולים להפליג, ר”י ענה להם שאסור להם כיון שכבר קיבלו אבותיהם ויש חובה ללכת אחר קבלת אבות דבר הנלמד מן הפסוק “שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך” פסוק המורה שמעבר לכך שיש חובה לשמוע לתורת ה' יש חובה שלא ליטוש תורת האם והגמרא מבינה זאת במובן של מנהגים.
גם בירושלמי הובא סיפור דומה מאוד. בני מיישא קיבלו שלא לשוט בים, באו הבנים לרבי ושאלו אותו האם הם גם חייבים לנהוג באיסור זה, ענה להם שהם חייבים להמשיך במנהג זה. שואלת על כך הגמרא- למה שלא יתיר להם רבי? הרי מותר לאדם להשאל על נדרו, ועונה הגמרא שאכן היה ראוי להתיר להם אבל רבי היה תלמידו של רבי יהודה שסבר שאסור לשוט בים ואיסור זה נוגע לכולם, ולכן רבי לא התירו.

גרסה מ־10:26, 20 במרץ 2016

מקורות
משנה:פסחים ד א
בבלי:פסחים נ ב
ירושלמי:פסחים ד א
שולחן ערוך:ריד א

המקורות בגמרא

הגמרא בפסחים נ.-נ: מדברת על החיוב של אדם ללכת אחר המנהג במקום בו הוא נמצא. הסוגיא מסתעפת לכמה נושאים. הגמרא מביאה סיפור על בני ביישן שהיה מנהג אבותיהם שלא להפליג הפלגות קצרות ביום שישי,דבר המותר על פי ההלכה, והם שהיו בקושי כלכלי באו לרבי יוחנן ושאלו אותו הם הם יכולים להפליג, ר”י ענה להם שאסור להם כיון שכבר קיבלו אבותיהם ויש חובה ללכת אחר קבלת אבות דבר הנלמד מן הפסוק “שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך” פסוק המורה שמעבר לכך שיש חובה לשמוע לתורת ה' יש חובה שלא ליטוש תורת האם והגמרא מבינה זאת במובן של מנהגים.

גם בירושלמי הובא סיפור דומה מאוד. בני מיישא קיבלו שלא לשוט בים, באו הבנים לרבי ושאלו אותו האם הם גם חייבים לנהוג באיסור זה, ענה להם שהם חייבים להמשיך במנהג זה. שואלת על כך הגמרא- למה שלא יתיר להם רבי? הרי מותר לאדם להשאל על נדרו, ועונה הגמרא שאכן היה ראוי להתיר להם אבל רבי היה תלמידו של רבי יהודה שסבר שאסור לשוט בים ואיסור זה נוגע לכולם, ולכן רבי לא התירו.