הבדלים בין גרסאות בדף "החזרת, הוספת והחלפת הכיסוי בשבת"

שורה 44: שורה 44:


תוס' (ד"ה כיצד) כתבו בשם '''ר"י''' דבאמת גם בברייתא אין לגרוס 'כיצד הוא עושה', לפי שרשב"ג בא לחלוק על ת"ק ולהתיר אף בהחלפה ולא רק בהוספה, וכ"ש להחזיר ליטול ולהחזיר אותו דבר, דלא הוי כ"כ תחילת הטמנה. וכ"כ הרא"ש בשמו. <br/>
תוס' (ד"ה כיצד) כתבו בשם '''ר"י''' דבאמת גם בברייתא אין לגרוס 'כיצד הוא עושה', לפי שרשב"ג בא לחלוק על ת"ק ולהתיר אף בהחלפה ולא רק בהוספה, וכ"ש להחזיר ליטול ולהחזיר אותו דבר, דלא הוי כ"כ תחילת הטמנה. וכ"כ הרא"ש בשמו. <br/>
ובשם רבינו יונה הביא הרא"ש דשפיר גרסינן כיצד הוא עושה, ורשב"ג בא לפרש דברי ת"ק שלא תאמר דשרי דווקא אם כיסהו מבעוד יום בכיסוי שמשמר את החום יפה כגון גלופקרין, אלא אפילו כיסה בסדין בלבד שרי להוסיף, ואף שמסיים גם נוטל את הגלופקרין ומניח הסדינין, זו ואצ"ל זו קתני. וכן היא גם דעת הרמב"ן בחידושים (נא א), והביאו גם דברי הירושלמי שמבואר בדבריו דאפי' כיסוי כלשהו חשיב כיסוי. וכנראה רצו להביא ראיה לדבריהם, שגם בדברי ת"ק מפרש הירושלמי דשרי אפילו אם כיסה רק בסדין, ויש לפרש כן גם דברי רשב"ג.
ובשם רבינו יונה הביא הרא"ש דשפיר גרסינן כיצד הוא עושה, ורשב"ג בא לפרש דברי ת"ק שלא תאמר דשרי דווקא אם כיסהו מבעוד יום בכיסוי שמשמר את החום יפה כגון גלופקרין, אלא אפילו כיסה בסדין בלבד שרי להוסיף, ואף שמסיים גם נוטל את הגלופקרין ומניח הסדינין, זו ואצ"ל זו קתני. וכן היא גם דעת '''הרמב"ן''' בחידושים (נא א ד"ה כיצד), והביאו גם דברי '''הירושלמי''' (שבת ד ג) שמבואר בדבריו דאפי' כיסוי כלשהו חשיב כיסוי. ונראה שרצו להביא ראיה לדבריהם מהירושלמי, שגם בדברי ת"ק מפרש הירושלמי דשרי אפילו אם כיסה רק בסדין, ויש לפרש כן גם דברי רשב"ג, ומעתה אין צורך לומר שעיקר דברי רשב"ג באו לחלוק על ת"ק ולהתיר אף החלפה, אלא עיקר החידוש בדבריו מהיתר הסדין, וממילא אפשר שהוא פירושא לדברי ת"ק וכהירושלמי. וכן הביאו גם '''הרשב"א''' בחידושים (שבת נא א ד"ה אע"פ) ו'''הר"ן''' בחידושים (שבת נא א ד"ה אע"פ) בשם רבינו יונה. אבל בחידושי '''הריטב"א''' (נא א ד"ה גיצד) מביא רק דברי ר"י, ומשמע שמצדד כמותו.
 
===האם הלכה כת"ק או כרשב"ג===