הבדלים בין גרסאות בדף "דקדוק וטעויות בקריאת שמע"

שורה 25: שורה 25:
=== דעות הראשונים ===
=== דעות הראשונים ===
* '''תר"י''' {{רי"ף|ברכות|ז|א|ז. ד"ה ובלבד שלא יחטוף בחי"ת}} מביא בשם '''רבני צרפת''' שיש לכוון ולהאריך בחי"ת על שהקב"ה שולט למטה ומעלה ובדל"ת שהקב"ה מולך בארבע רוחות השמיים, ומביא חיזוק מדבריו על כך שראינו בגמרא במנחות {{גמרא|מנחות|כט|ב|כ"ט:}} שיש גג לחי"ת (בכתב בספר תורה) לסמן שהקב"ה חי הוא ברומו של עולם, ולכן גם בחי"ת שקוראים צריך להמליכו על השמיים והארץ. וכן מביא ה'''טור'''.
* '''תר"י''' {{רי"ף|ברכות|ז|א|ז. ד"ה ובלבד שלא יחטוף בחי"ת}} מביא בשם '''רבני צרפת''' שיש לכוון ולהאריך בחי"ת על שהקב"ה שולט למטה ומעלה ובדל"ת שהקב"ה מולך בארבע רוחות השמיים, ומביא חיזוק מדבריו על כך שראינו בגמרא במנחות {{גמרא|מנחות|כט|ב|כ"ט:}} שיש גג לחי"ת (בכתב בספר תורה) לסמן שהקב"ה חי הוא ברומו של עולם, ולכן גם בחי"ת שקוראים צריך להמליכו על השמיים והארץ. וכן מביא ה'''טור'''.
* אבל ה'''רמב"ם''' {{רמבם|קריאת שמע|ב|ט|ב' ט'}}, '''סמ"ג''' {{מ|עשין יח}}, '''רא"ש''' {{רא"ש|ב|ג|ב' ג'}} מביאים שלא יאריך בחי"ת אלא בדל"ת בלבד.
* אבל ה'''רמב"ם''' {{רמבם|קריאת שמע|ב|ט|ב' ט'}}, '''סמ"ג''' {{מ|עשין יח}}, '''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ב|ג|ב' ג'}} מביאים שלא יאריך בחי"ת אלא בדל"ת בלבד.


* ה'''שו"ע''' {{שו"ע|או"ח|סא|ס"א ו'}} פוסק כתר"י וכטור שיש להאריך אף בחי"ת, וכן פסקו עוד אחרונים בעקבותיו.
* ה'''שו"ע''' {{שו"ע|או"ח|סא|ס"א ו'}} פוסק כתר"י וכטור שיש להאריך אף בחי"ת, וכן פסקו עוד אחרונים בעקבותיו.
== דין טעה ==
== דין טעה ==
הגמרא מספרת על ר' אליעזר שהלך לשמוע דברי תורה אצל התנא ששונה אצל ר' יוחנן {{מ|בזמן שרבי אמי ורבי אסי הכינו לו את החופה}}, וששמע ממנו שמי שקרא וטעה ואינו יודע להיכן טעה:
הגמרא מספרת על ר' אליעזר שהלך לשמוע דברי תורה אצל התנא ששונה אצל ר' יוחנן {{מ|בזמן שרבי אמי ורבי אסי הכינו לו את החופה}}, וששמע ממנו שמי שקרא וטעה ואינו יודע להיכן טעה: