הבדלים בין גרסאות בדף "דבר שבמניין-שיטת הרמב"ם"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
גזרו חכמים שאיסורים שנתערבו בהיתר, אם הם חשובים, אף במקרים שמדין תורה היה ראוי שיתבטלו . בין הדברים החשובים ישנו 'דבר שבמניין'.
{{מקורות|ערלה ג, ד|ביצה ג, ב|ערלה ג, ד|מאכלות אסורות טז, ג|יורה דעה קי, א}}
גזרו חכמים שאיסורים שנתערבו בהיתר, אם הם חשובים, אף במקרים שמדין תורה היה ראוי שיתבטלו . בין הדברים החשובים ישנו '[[דבר שבמניין]]'.


נחלקו ב'''משנה''' (ערלה ג, ז) מתי נכנס משהו לגדר חשיבות זה: "שהיה רבי מאיר אומר את שדרכו למנות מקדש וחכמים אומרים אינו מקדש אלא ששה דברים בלבד ורבי עקיבא אומר שבעה ואלו הם..." ה'''רמב"ם''' (מא"א טז, ג) פסק כשיטת ר"ע , בסוגייתנו נעסוק בשיטתו
נחלקו ב'''משנה''' (ערלה ג, ד) מתי נכנס משהו לגדר חשיבות זה: "שהיה רבי מאיר אומר את שדרכו למנות מקדש וחכמים אומרים אינו מקדש אלא ששה דברים בלבד ורבי עקיבא אומר שבעה ואלו הם..." ה'''רמב"ם''' (מא"א טז, ג) פסק כשיטת ר"ע , בסוגייתנו נעסוק בשיטתו
==הקושיא על הרמב"ם==
==הקושיא על הרמב"ם==
תחילה נקדים שנראה שהבינו הראשונים שהמחלוקת בין ר"ע וחכמים אינה מהותית אלא שבמקומו של ר"ע היה עוד דבר חשוב שהרי '''ההג"מ'''(על הרמב"ם שם) כותב שהרמב"ם פסק כחכמים וכן פירש '''הבי"ו''' (קי, א) ו'''ערוה"ש''' (יו"ד, קי,ו), או שר"ע רק מגדיל במעט את הגדרת מה חשוב ('''בי"ו''' בתירוץ שני).
תחילה נקדים שנראה שהבינו הראשונים שהמחלוקת בין ר"ע וחכמים אינה מהותית אלא שבמקומו של ר"ע היה עוד דבר חשוב שהרי '''ההג"מ'''(על הרמב"ם שם) כותב שהרמב"ם פסק כחכמים וכן פירש '''הבי"ו''' (קי, א) ו'''ערוה"ש''' (יו"ד, קי,ו), או שר"ע רק מגדיל במעט את הגדרת מה חשוב ('''בי"ו''' בתירוץ שני).