הבדלים בין גרסאות בדף "ביעור חמץ שנמצא בתוך הפסח"

אין תקציר עריכה
 
(5 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות||פסחים ו א|פסחים ב ב|חמץ ומצה ג ח|אורח חיים תמו א-ג}}
{{מקורות||פסחים ו א|פסחים ב ב|חמץ ומצה ג ח|אורח חיים תמו א-ג}}
 
המוצא חמץ ביום טוב של פסח או בחול המועד, איך מבערו, ואם יש הבדל בין ביטל את החמץ קודם הפסח או לא ביטל.
==סוגית הגמרא ושיטות הראשונים==
==סוגית הגמרא ושיטות הראשונים==
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=6&format=pdf (פסחים ו א)] מביאה את דברי רב יהודה בשם רב שהמוצא חמץ ביום טוב, צריך לכפות עליו את הכלי. ומוסיף ואומר שאם הוא של הקדש, אינו צריך לפי שאנשים בדלים ממנו.
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=6&format=pdf (פסחים ו א)] מביאה את דברי רב יהודה בשם רב שהמוצא חמץ ביום טוב, צריך לכפות עליו את הכלי. ומוסיף ואומר שאם הוא של הקדש, אינו צריך לפי שאנשים בדלים ממנו.
שורה 99: שורה 99:
כתב ה'''אורחות חיים''' לוניל (חמץ ומצה כח) שכל האיסור הוא דווקא ביום טוב ראשון, אבל ביום טוב שני של גלויות שהוא מדרבנן, מותר לטלטלו או לזרקו או לשורפו, ואפילו ביטל את החמץ קודם הפסח, והעתיקו ה'''בית יוסף''' (תמו ד"ה כתב בארחות חיים), והביאו להלכה ב'''שלחן ערוך''' (ב) בשם יש מי שאומר, ובלא חולק.
כתב ה'''אורחות חיים''' לוניל (חמץ ומצה כח) שכל האיסור הוא דווקא ביום טוב ראשון, אבל ביום טוב שני של גלויות שהוא מדרבנן, מותר לטלטלו או לזרקו או לשורפו, ואפילו ביטל את החמץ קודם הפסח, והעתיקו ה'''בית יוסף''' (תמו ד"ה כתב בארחות חיים), והביאו להלכה ב'''שלחן ערוך''' (ב) בשם יש מי שאומר, ובלא חולק.
<BR/>אבל ה'''דרכי משה''' (א) דייק מדברי הטור, שדווקא בחול המועד מותר לשורפו, אבל ביום טוב, אפילו יום טוב שני אסור. אמנם בשלחן ערוך ה'''רמ"א''' לא השיג.
<BR/>אבל ה'''דרכי משה''' (א) דייק מדברי הטור, שדווקא בחול המועד מותר לשורפו, אבל ביום טוב, אפילו יום טוב שני אסור. אמנם בשלחן ערוך ה'''רמ"א''' לא השיג.
<BR/>גם ה'''בית חדש''' בשו"ת (ישנות קכד ד"ה וכן פירשו) כתב לחלוק על הב"י והאורחות חיים, שאין להקל ביום טוב שני כל שאין מצוה בשריפתו, וגם דייק כן מדברי ה'''מרדכי''' (פסחים א תקלג) שכתב בתחילה שכופה עליו כלי עד מוצאי יום טוב ראשון, ומשמע לכאורה שביו"ט שני מותר לשורפו, אבל לאחר מכן כתב 'כדי לשורפה בחול המועד' משמע להדיא שאין לשרוף אלא בחול המועד, ולא אמר יום טוב ראשון אלא לאפוקי יום טוב האחרון.


ה'''מגן אברהם''' (ד) העיר על דברי השו"ע שאף שמעיקר הדין מותר, מ"מ נכון שלא לשורפו אלא להשליכו לים. גם ה'''טורי זהב''' העלה להלכה שאין לשרוף ביום טוב שני, אלא רק לטלטלו ולאבדו בים וכד', ולסמוך על הדיעות ש[[אחר שעה שישית השבתתו בכל דבר]].  
ה'''מגן אברהם''' (ד) העיר על דברי השו"ע שאף שמעיקר הדין מותר, מ"מ נכון שלא לשורפו אלא להשליכו לים. גם ה'''טורי זהב''' העלה להלכה שאין לשרוף ביום טוב שני, אלא רק לטלטלו ולאבדו בים וכד', ולסמוך על הדיעות ש[[אחר שעה שישית השבתתו בכל דבר]].  
שורה 120: שורה 121:
==המוצא חמץ ברשות הרבים==
==המוצא חמץ ברשות הרבים==
כתב ה'''ריב"ש''' בתשובה (תא) שחמץ ברשות הרבים הרי הוא כהפקר ואסור לטלטלו, שהרי יזכה בו בהגבהתו, ויעבור עליו בבל יראה ובל ימצא. ודבריו אמורים בין בחול במועד בין בשבת וביום טוב. והוסיף, שאף אם אינו הפקר או לא יתכוון לזכות בו, מ"מ אסור מדרבנן ליטלו שמא יבוא לאוכלו. והביאו דבריו ה'''בית יוסף''' (תמו ד"ה וז"ל הריב"ש) וה'''ביאור הלכה''' (תמו ד"ה בביתו).
כתב ה'''ריב"ש''' בתשובה (תא) שחמץ ברשות הרבים הרי הוא כהפקר ואסור לטלטלו, שהרי יזכה בו בהגבהתו, ויעבור עליו בבל יראה ובל ימצא. ודבריו אמורים בין בחול במועד בין בשבת וביום טוב. והוסיף, שאף אם אינו הפקר או לא יתכוון לזכות בו, מ"מ אסור מדרבנן ליטלו שמא יבוא לאוכלו. והביאו דבריו ה'''בית יוסף''' (תמו ד"ה וז"ל הריב"ש) וה'''ביאור הלכה''' (תמו ד"ה בביתו).
 
== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==
* [http://beinenu.com/lessons/%D7%9E%D7%99-%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%90-%D7%97%D7%9E%D7%A5-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%95-%D7%91%D7%A4%D7%A1%D7%97-%D7%95%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%97%D7%9E%D7%A5-%D7%9B%D7%93%D7%99%D7%9F-%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%99%D7%91%D7%A2%D7%A8%D7%A0%D7%95-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%92 מי שמוצא חמץ בביתו בפסח ועשה מכירת חמץ כדין, האם יבערנו] - הרב אברהם הרציג, ערוץ [http://beinenu.com/ בינינו].
* [http://ph.yhb.org.il/04-05-06/ ביעור חמץ שנמצא אחר תחילת זמן האיסור] - הרב אליעזר מלמד, פניני הלכה.
 
==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:ביעור חמץ]]
[[קטגוריה:חמץ]]
[[קטגוריה:יום טוב]]
[[קטגוריה:יום טוב]]
[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]