תל המתלקט
| בבלי: | שבת ק א |
| רמב"ם: | שבת יד טז, יז ד |
| שולחן ערוך: | אורח חיים שמה א, שסג לו |
האם ובאיזה מצבים תל יכול להיחשב כרשות היחיד או כמחיצה לטלטל בתוכו בשבת.
תל המתלקט
הגמרא (שבת ק א) מביאה דברי רב יהודה בשם רב שתל המתלקט עשרה מתוך ארבעה וזרק ונח על גביו חייב. כלומר הוא מהווה רשות היחיד בפני עצמו, ולכן אם זרק מרשות הרבים על גבי התל, שהוא רשות היחיד, חייב.
הרי"ף והרא"ש לא העתיקו את הדין הזה להלכה, אך הרמב"ם (שבת יד טז) הזכירו, וכן הטור והשלחן ערוך (אורח חיים שמה א).
יותר או פחות מארבע אמות
רש"י (ד"ה תל) כותב שאם התל מתלקט לעשרה טפחים ביותר מד' אמות, הרי הוא כשאר רשות הרבים שניחא תשמישתיה. כלומר, כיוון שהמדרון מתון יותר, הרי הוא מקום ראוי להילוך הרבים, ולכן אינו יכול להיחשב רשות היחיד אפילו שהוא גבוה י' טפחים.
כן כתבו גם שאר הראשונים, הרשב"א, הריטב"א, המאירי ועוד.
בחידושים המיוחסים לר"ן (ק א ד"ה תל המתלקט) מובא שגם בפחות מד' אמות פטור, לפי אין זה רשות היחיד, ולכן אם השיפוע של י' טפחים הוא ג' אמות וזרק ונח על גביו פטור.
השפת אמת (ד"ה אר"י אמר רב) תמה על דבריו, שכיון שלא ניחא תשמישתיה, כל שכן שבפחות מד' אינו ראוי להילוך.
ולכאורה כוונת הר"ן שכיוון שאין פה ארבע אמות, ממילא אין כאן רשות היחיד. כלומר הגדרת רשות היחיד נעזרת גם בד' אמות של השיפוע ולא רק בגובהו, אף שהחיוב הוא רק אם הניח בגובה התל. אך כשאין ארבע אמות, ממילא אין כאן רשות היחיד.
המאירי (שבת ק א ד"ה תל המתלקט) חולק על הר"ן וסובר שכל שכן אם מתלקט לתוך שלוש או שתי אמות שהוא חייב, שהרי ככל שהוא זקוף יותר, אין תשמישו נוח לרבים, ולא אמרו ארבע אמות אלא למעט חמש ומעלה. וצריך לומר לדעתו שיש ארבע אמות בגובה התל, או שלכל הפחות גובה התל משלים לארבע אמות של השיפוע, שאם לא כן, אין כאן ד' אמות של רשות היחיד כלל. וראה להלן.
היכן נחשב רשות היחיד
מדברי רש"י (ד"ה תל המתלקט) מבואר שצריך שהתל יהיה בשיפוע כך שבתוך ארבע אמות יגיע לגובה של עשרה טפחים, ורואים כאילו הוא זקוף כולו, ואז הוא נחשב רשות היחיד במקום גובהו.
המהרש"ל למד בדעת רש"י שצריך שבראש התל יהיה ד' על ד' כדי להיחשב רשות היחיד, מלבד הד' אמות של השיפוע, ובכל מקום שיניח בד' אמות שבגובה התל, חייב. אבל פשט דברי רש"י[1] משמע שאין צריך שיהיה בתל ארבע אמות על ארבע אמות, אלא רשות היחיד הוי בשיא גובה התל אף שאין בו ד' על ד'.
הרמב"ם (שבת יד טז) ציטט להלכה את דברי רב יהודה בשם רב, וקצת משמע מדבריו שהתל הוי רשות היחיד בכולו, כלומר גם איפה שמתחיל לעלות ולא הגיע לגובה י' טפחים. וכן למד המהרש"ל בדעתו. אבל בספר מעשה רקח הבין כדעת רש"י שהחיוב הוא רק על מקום גובהו.
אופן חישוב התל
במאירי משמע שהחישוב הוא מהשיפולים עד מקום הגובה, כלומר שהארבע אמות נמדדים באלכסון השיפוע, ולא בקו אווירי. בשו"ת מהרלב"ח (יט) הביא שלוש אפשרויות לחישוב הד' אמות של התל.
מדרון
הגמרא (שבת ק א) מביאה סיוע לדברי רב יהודה בשם רב מברייתא המובאת גם בתוספתא (שבת י ג). בסיפא של הברייתא ישנה דעת ר' חנינא בן גמליאל, שאומר במפורש את ההלכה שאמר רב יהודה אמר רב. אמנם ברישא של הברייתא מובאת הלכה נוספת, שלכאורה אינה דומה לגמרי, והיא שמבוי שברוח אחת שלו ישנו מדרון, בין אם הוא מדרון שיורד לרשות הרבים שהיא נמוכה ממנו, ובין אם הוא עולה לרשות הרבים שהיא גבוהה ממנו, אין אותו המבוי צריך לחי או קורה[2].
האם גם במדרון צריך עשר מתוך ארבע
הגמרא לא ציינה את הגובה הנצרך המדרון שבפתח המבוי כפי שציינה לגבי תל, אך בתוספתא (שבת י ג) מובא השיעור שהזכיר רב לגבי תל, שיהא עשרה טפחים מתוך ארבע אמות.
הרמב"ם (שבת יז ד) שכתב הלכה זו, לא ציין שצריך שהמדרון יהיה עשר בתוך ארבע. ובאמת הראב"ד שם השיג עליו וכתב שהוא דווקא במדרון שמתלקט עשרה מתוך ארבע, שאז הוא נחשב כמחיצה, ושכן מפורש בתוספתא.
כדברי הראב"ד כתב גם הרשב"א (שבת ק א ד"ה הא דקתני) וכתב שכן היא גם דעת הגמרא, אלא שדרכה לקצר. וכן כתב הריטב"א.
יש שכתבו שגם דעת הרמב"ם כן, כפי שמובא בברייתא, אלא שקיצר כלשון הגמרא. כן משמע במגיד משנה, וכן כתב מרכבת המשנה (חעלמא) שסתמו כפירושו, וכן הוא בביאור חדש על הרמב"ם. ובמעשה רקח כתב לדייק קצת מלשון הרמב"ם שכתב 'שהרי הוא מובדל מרה"ר' משמע שצריך הבדל גמור, והיינו י' טפחים מתוך ד' אמות.
אך אחרים כתבו ליישב דעת הרמב"ם ולחלק בין הדברים.
מדרון מדין מחיצה או מדין היכר
במאירי (ד"ה מבוי) הביא שתי אפשרויות. אפשרות ראשונה שהדופן האמצעי של אותו מבוי אינו צריך לחי או קורה, כיוון שהמדרון גורם לו שהוא מובדל ומופרד מרשות הרבים. ולפי זה אין המדרון מהווה מחיצה ממש, אלא רק היכר. ולפי אפשרות שניה שמביא המאירי, שאותו גובה שבצד הפתח היא למעשה מחיצה, אע"פ שמשפע והולך פנימה או החוצה.
הערות שוליים
- ^ כן הבינו הרבה אחרונים, ביניהם יצחק ירנן על הרמב"ם (שבת יד טז) ועוד.
- ^ מהגמרא עצמה לא ברור האם הסיוע לדברי רב יהודה הוא מהרישא של הברייתא לגבי מדרון במבוי, או מהסיפא בשם ר' חנינא בן גמליאל, שאומר במפורש את הדין שאמר רב יהודה. ובשפת אמת (ד"ה בגמרא תניא) תמה מה הסיוע מהברייתא, אדרבה משמע שתנא קמא חולק על ר' חנינא בן גמליאל, והתיר רק מבוי, אבל בתל לא ס"ל דהוי רשות היחיד. ע"ש מה שתירץ. וראה בריטב"א (ד"ה תניא נמי הכי) שכתב שרבנן לא חולקים על רחב"ג, אם כי יתכן שרחב"ג חולק על חכמים ומצריך גם לחי או קורה במבוי, מדרבנן.