10,098
עריכות
| שורה 28: | שורה 28: | ||
<BR/>גם ב'''מאירי''' (שבת ק א) משמע שהחישוב הוא מהשיפולים עד מקום הגובה, כלומר שהארבע אמות נמדדים באלכסון השיפוע, ולא בקו אווירי. וכן הבין ה'''שפת אמת''' בדעתו, ושכן משמע גם ברש"י. | <BR/>גם ב'''מאירי''' (שבת ק א) משמע שהחישוב הוא מהשיפולים עד מקום הגובה, כלומר שהארבע אמות נמדדים באלכסון השיפוע, ולא בקו אווירי. וכן הבין ה'''שפת אמת''' בדעתו, ושכן משמע גם ברש"י. | ||
=== קטע מישורי באמצע השיפוע === | |||
כתב ה'''שפת אמת''' (ד"ה בגמ') כתב שגם אם אין כל הד' אמות משופעים, אלא יש אמה או יותר מישורי ונוח להילוך, בכל זאת הוא מצטרף לארבע אמות, להגדיר רשות היחיד, כל שיש בתוך הד' אמות גובה י' טפחים. | |||
== מדרון == | == מדרון == | ||
ה'''גמרא''' (שבת ק א) מביאה סיוע לדברי רב יהודה בשם רב מברייתא המובאת גם ב'''תוספתא''' (שבת י ג). בסיפא של הברייתא ישנה דעת ר' חנינא בן גמליאל, שאומר במפורש את ההלכה שאמר רב יהודה אמר רב. אמנם ברישא של הברייתא מובאת הלכה נוספת, שלכאורה אינה דומה לגמרי, והיא שמבוי שברוח אחת שלו ישנו מדרון, בין אם הוא מדרון שיורד לרשות הרבים שהיא נמוכה ממנו, ובין אם הוא עולה לרשות הרבים שהיא גבוהה ממנו, אין אותו המבוי צריך לחי או קורה<ref>מהגמרא עצמה לא ברור האם הסיוע לדברי רב יהודה הוא מהרישא של הברייתא לגבי מדרון במבוי, או מהסיפא בשם ר' חנינא בן גמליאל, שאומר במפורש את הדין שאמר רב יהודה. וב'''שפת אמת''' (ד"ה בגמרא תניא) תמה מה הסיוע מהברייתא, אדרבה משמע שתנא קמא חולק על ר' חנינא בן גמליאל, והתיר רק מבוי, אבל בתל לא ס"ל דהוי רשות היחיד. ע"ש מה שתירץ. וראה ב'''ריטב"א''' (ד"ה תניא נמי הכי) שכתב שרבנן לא חולקים על רחב"ג, אם כי יתכן שרחב"ג חולק על חכמים ומצריך גם לחי או קורה במבוי, מדרבנן.</ref>. | ה'''גמרא''' (שבת ק א) מביאה סיוע לדברי רב יהודה בשם רב מברייתא המובאת גם ב'''תוספתא''' (שבת י ג). בסיפא של הברייתא ישנה דעת ר' חנינא בן גמליאל, שאומר במפורש את ההלכה שאמר רב יהודה אמר רב. אמנם ברישא של הברייתא מובאת הלכה נוספת, שלכאורה אינה דומה לגמרי, והיא שמבוי שברוח אחת שלו ישנו מדרון, בין אם הוא מדרון שיורד לרשות הרבים שהיא נמוכה ממנו, ובין אם הוא עולה לרשות הרבים שהיא גבוהה ממנו, אין אותו המבוי צריך לחי או קורה<ref>מהגמרא עצמה לא ברור האם הסיוע לדברי רב יהודה הוא מהרישא של הברייתא לגבי מדרון במבוי, או מהסיפא בשם ר' חנינא בן גמליאל, שאומר במפורש את הדין שאמר רב יהודה. וב'''שפת אמת''' (ד"ה בגמרא תניא) תמה מה הסיוע מהברייתא, אדרבה משמע שתנא קמא חולק על ר' חנינא בן גמליאל, והתיר רק מבוי, אבל בתל לא ס"ל דהוי רשות היחיד. ע"ש מה שתירץ. וראה ב'''ריטב"א''' (ד"ה תניא נמי הכי) שכתב שרבנן לא חולקים על רחב"ג, אם כי יתכן שרחב"ג חולק על חכמים ומצריך גם לחי או קורה במבוי, מדרבנן.</ref>. | ||