הבדלים בין גרסאות בדף "נאמנות האב על בנו לבכורה ולאיסורים (דין 'יכיר')"

אין תקציר עריכה
שורה 162: שורה 162:


===כמה נפק"מ===
===כמה נפק"מ===
הגרש"ש ב'''שערי יושר''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37867&st=&pgnum=167 (ו יג)] לשיטתו שהנאמנות רק כלפי הבן מחדש כמה דינים: '''א. ''' שבמעיד על זר שהוא בנו, בנו יורש אותו, אבל אין הוא יורש את בנו. '''ב. ''' למרות שמאמינים לאב להעיד על זר שהוא בנו, אין האב נאמן להעיד עליו דברים כגון שהוא ממזר וכדו'. '''ג. ''' מדייק מה'''ש"ג''' (קדושין עח ב) שאין הבי"ד מענישים את הבן ע"פ עדות 'יכיר', משום שזה לא מדיני הבן אלא דין על בי"ד. וה'''רי"ד''' (תשובות צב) נקט שמענישים. וכן נראה מסתימת לשונם של ה'''רמב"ם''' וה'''שו"ע'''.
הגרש"ש ב'''שערי יושר''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37867&st=&pgnum=167 (ו יג)] לשיטתו שהנאמנות רק כלפי הבן מחדש כמה דינים: '''א. ''' שבמעיד על זר שהוא בנו, בנו יורש אותו, אבל אין הוא יורש את בנו. '''ב. ''' למרות שמאמינים לאב להעיד על זר שהוא בנו, אין האב נאמן להעיד עליו דברים כגון שהוא ממזר וכדו'. '''ג. ''' מדייק מה'''ש"ג''' (קדושין עח ב) שאין הבי"ד מענישים את הבן ע"פ עדות 'יכיר', משום שזה לא מדיני הבן אלא דין על בי"ד. וב'''תשובות רי"ד''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21414&st=&pgnum=291 (צב)] נקט שמענישים. וכן נראה מסתימת לשונם של ה'''רמב"ם''' וה'''שו"ע'''.


==נדונים שונים==
==נדונים שונים==
שורה 172: שורה 172:


==='יכיר' בבת===
==='יכיר' בבת===
ה'''גרש"ש''' בשערי יושר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37867&st=&pgnum=167 (ו יג)] מחדש שאין נאמנות של 'יכיר' לאב לומר על בתו שהיא ממזרת, חללה, וכדו'. ה'''תשב"ץ''' (ג רעב) נקט שאין כל הבדל בין בן לבת. וכן מדויק בש"ג (קדושין עח ב). וכן רוב האחרונים נקטו שאין הבדל בין בן לבת.
ה'''גרש"ש''' בשערי יושר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37867&st=&pgnum=166 (ו יג)] מחדש שאין נאמנות של 'יכיר' לאב לומר על בתו שהיא ממזרת, חללה, וכדו'. ה'''תשב"ץ''' (ג רעב) נקט שאין כל הבדל בין בן לבת. וכן מדויק בש"ג (קדושין עח ב). וכן רוב האחרונים נקטו שאין הבדל בין בן לבת.
==='יכיר' בעובר, ולפני ההיווצרות===
==='יכיר' בעובר, ולפני ההיווצרות===
'''רע"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14656&st=&pgnum=224&hilite (שו"ת א קכח)] מחדש שאין האב נאמן להכיר את בנו בעודו עובר. '''דברי חיים''' (נחלות ד) ביאר את כוונתו לגבי הכרת בכורה, שהרי לגבי הכרת יוחסין המשנה '''קדושין''' (עח ב) אומרת להדיא שנאמן גם בעובר. '''מקור ברוך''' (מ) סובר שנאמן, אבל לפני יצירתו אינו נאמן. וכן נקט ה'''מהרש"ם''' (ד כו) והוסיף שעד מ' יום ליצירתו נחשב כמיא בעלמא ואינו נאמן. '''אור שמח''' (אסו"ב כ יג) נוקט שנאמן אף לפני יצירת הוולד על העתיד.
'''רע"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14656&st=&pgnum=224&hilite (שו"ת א קכח)] מחדש שאין האב נאמן להכיר את בנו בעודו עובר. '''דברי חיים''' (נחלות ד) ביאר את כוונתו לגבי הכרת בכורה, שהרי לגבי הכרת יוחסין המשנה '''קדושין''' (עח ב) אומרת להדיא שנאמן גם בעובר. '''מקור ברוך''' (מ) סובר שנאמן, אבל לפני יצירתו אינו נאמן. וכן נקט ה'''מהרש"ם''' (ד כו) והוסיף שעד מ' יום ליצירתו נחשב כמיא בעלמא ואינו נאמן. '''אור שמח''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14552&st=&pgnum=184 (אסו"ב כ יג)] נוקט שנאמן אף לפני יצירת הוולד על העתיד.


==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
138

עריכות