138
עריכות
שרגא פייבל (שיחה | תרומות) |
שרגא פייבל (שיחה | תרומות) |
||
| שורה 23: | שורה 23: | ||
בגמ' '''בבא בתרא''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=128b&format=pdf (קכח ב)] הנ"ל שנחלקו ר' אבא ור' יוחנן באומר על תינוק בין הבנים שהוא הבכור, הגמ' פסקה כרב אבא שפסק כר' יהודה, ונאמן לומר על בנו שהוא בכור נגד חזקה. וכך נפסק להלכה '''ברמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=13&hilchos=78&perek=2&halocha=14&hilite= (נחלות ב יד)], '''בטור''' וב'''שולחן ערוך''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%97%D7%95%D7%A9%D7%9F_%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98_%D7%A8%D7%A2%D7%96_%D7%99%D7%91 (חו"מ רעז יב)]. <BR/> | בגמ' '''בבא בתרא''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=128b&format=pdf (קכח ב)] הנ"ל שנחלקו ר' אבא ור' יוחנן באומר על תינוק בין הבנים שהוא הבכור, הגמ' פסקה כרב אבא שפסק כר' יהודה, ונאמן לומר על בנו שהוא בכור נגד חזקה. וכך נפסק להלכה '''ברמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=13&hilchos=78&perek=2&halocha=14&hilite= (נחלות ב יד)], '''בטור''' וב'''שולחן ערוך''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%97%D7%95%D7%A9%D7%9F_%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98_%D7%A8%D7%A2%D7%96_%D7%99%D7%91 (חו"מ רעז יב)]. <BR/> | ||
ולפירוש '''הרמב"ן''' בגמ' שכוונתו להעיד שהגדול ממזר, אפשר להסיק מגמ' זו שהלכה כרב יהודה גם לגבי לפסול את בניו. ובאמת כך הסיקו רוב הראשונים, וכך נפסק '''ברמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=5&hilchos=27&perek=15&halocha=15&hilite= (אסו"ב טו טו)] '''ובשו"ע''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%90%D7%91%D7%9F_%D7%94%D7%A2%D7%96%D7%A8_%D7%93_%D7%9B%D7%98 (אבה"ע ד כט)]. | ולפירוש '''הרמב"ן''' בגמ' שכוונתו להעיד שהגדול ממזר, אפשר להסיק מגמ' זו שהלכה כרב יהודה גם לגבי לפסול את בניו. ובאמת כך הסיקו רוב הראשונים, וכך נפסק '''ברמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=5&hilchos=27&perek=15&halocha=15&hilite= (אסו"ב טו טו)] '''ובשו"ע''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%90%D7%91%D7%9F_%D7%94%D7%A2%D7%96%D7%A8_%D7%93_%D7%9B%D7%98 (אבה"ע ד כט)]. | ||
==מקור הנאמנות לפסול בניו== | |||
יש לעיין בשיטת ר' יהודה מנין לו שאב נאמן לפסול את בניו, הרי התורה דיברה רק בהכרה לבכורה. ה'''תוספות''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=74&format=pdf (קדושין עד א)] מיישבים שני יישובים: '''א. ''' שבפשטות התורה נתנה נאמנות להעיד על בנו שהוא הבכור אפילו בבן שידוע שהוא הקטן מבין הבנים, אז בהכרח כלול בעדותו שהגדולים אינם בניו, והם מאיש אחר וממזרים. '''ב. ''' ר' אליהו מיישב שר' יהודה דרש את המילה 'יכיר' גם על המילים 'בן השנואה' דהיינו שיכול האב להכיר גם מיהו בן השנואה, והכוונה שנואה בנישואיה כגון גרושה לכהן, וכדו'. ותוס' מציינים שדרשה זו מובאת גם ב'''ירושלמי''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40736&hilite=79a7bbec-4e70-452a-9a1f-f61f56206d57&st=%D7%A7%D7%93%D7%95%D7%A9%D7%99%D7%9F&pgnum=737 (קדושין ד ז)]. ה'''רשב"ם''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=127b&format=pdf (ב"ב קכז ב ד"ה כך נאמן)] יישב שר' יהודה אמר זאת מסברא כמו שנאמן לבכורה נאמן לאסורים. | |||
===קושיות על ביאורי התוס'=== | |||
עריכות