הבדלים בין גרסאות בדף "מתה מחמת מלאכה"

הוסרו 2,905 בתים ,  12:00, 8 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 86: שורה 86:


===גנבה ואבידה מחמת מלאכה===
===גנבה ואבידה מחמת מלאכה===
יש לברר מה רמת האונס הנדרשת כדי להיפטר מדין "מתה מחמת מלאכה", האם הפטור קיים דווקא באונס גמור שלא ניתן למניעה או גם באונס כעין גנבה ואבידה?


ה'''דברי משפט''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8597&st=%D7%A4%D7%A8%D7%97+%D7%9E%D7%98%D7%94+%D7%90%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%9F&pgnum=348 שמ ג]) מביא שב'''שו"ת פרח מטה אהרון''' (ב קטו) הסתפק בזה, ונטה לומר ששואל פטור רק במתה מחמת מלאכה באונס גמור. אולם בשו"ת הרא"ש (צב,א) ובפירוש האברבנאל על התורה ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14386&hilite=068f250e-0c3a-47c3-ba29-20f772a041e8&st=%D7%90%D7%9D+%D7%A9%D7%9B%D7%99%D7%A8+%D7%94%D7%95%D7%90&pgnum=210 שמות כב יג-יד]) מפורש שגם בשוכר קיים דין "מתה מחמת מלאכה"
אברבנאל ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14386&hilite=068f250e-0c3a-47c3-ba29-20f772a041e8&st=%D7%90%D7%9D+%D7%A9%D7%9B%D7%99%D7%A8+%D7%94%D7%95%D7%90&pgnum=210 שמות כב יג-יד])
הקצות (שח ג) דן על מתה מחמת מלאכה ב'''שוכר''', כידוע שוכר חייב רק על גנבה ואבידה, ובכל זאת הקצות נצרך לפטור מצד מתה מחמת מלאכה, מוכח שהקצות עוסק ב"מתה מחמת מלאכה" באונס כעין גנבה ואבידה ולשיטתו גם בכך קיים הפטור, ,
נראה להוכיח מהרמ"ה והשו"ע שהובאו לעיל שכדי להיכנס לגדר "מתה מחמת מלאכה" צריך אונס גמור, הרמ"ה והשו"ע אומרים שכשליסטים באו "ואנסוה ממנו" פטור בגלל שזה קרה מחמת המלאכה, משמע שרק בגלל שיש כאן אונס גמור (ליסטים מזוין) פטור ואם זו הייתה גניבה רגילה היה חייב אף שזה מחמת מלאכה.
הנתיבות (שמ,ה) דוחה ראייה זו, ומסביר שכיוון שצריך שהנזק יהיה מחמת המלאכה, נקטו הרמ"ה והשו"ע מקרה של ליסטים מזוין, משום שגניבה רגילה שייכת גם בעיר ואינה מחמת מלאכה, ורק ליסטים מזוין נמצא רק בדרך ולא בעיר שבה יש אנשים שילחמו בו, ולכן זה אונס שמחמת המלאכה.
יש להעיר שלכאורה השיטה שפוטרת אפילו באונס שאינו גמור, מבוססת של שיטת הרשב"א שהפטור נובע ממחילה, זזולכן יש מקום לומר שהמשאיל מוחל גם על מיתה באונס כעין אבידה. אך לפי הרמב"ן שהפטור נובע מפשיעת המשאיל מסתבר שרק באונס גמור יפטר השואל מצד פשיעת המשאיל, אך כשהשואל אשם בנזק שהרי הוא היה יכול למנוע את הנזק אם היה שומר כראוי השואל חייב לשלם, שהרי קשה לומר שיש עדיין פשיעה על המשאיל שהשאיל בהמה שלא ראויה למלאכה, שהרי בהמה זו הייתה ראויה למלאכה אם היו משתמשים בה כראוי, ויש לעיין בזה.


===שבועה===
===שבועה===
485

עריכות