הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:חיוב שמחה ביום טוב"

אין תקציר עריכה
שורה 39: שורה 39:
===שמחת בית השואבה===
===שמחת בית השואבה===
השמחה שהוכתרה על ידי [http://www.ateret4u.com/online/f_01113.html#HtmpReportNum0045_L2 '''התנאים'''] לשמחה הכי גדולה שיש בעולם היא שמחת בית השואבה. שם אנחנו שמחים על ההזדמנות לקיים את מצוות ה' לנסך מים על המזבח.  
השמחה שהוכתרה על ידי [http://www.ateret4u.com/online/f_01113.html#HtmpReportNum0045_L2 '''התנאים'''] לשמחה הכי גדולה שיש בעולם היא שמחת בית השואבה. שם אנחנו שמחים על ההזדמנות לקיים את מצוות ה' לנסך מים על המזבח.  
השמחה הורכבה מפעלולים  [http://www.ateret4u.com/online/f_01113.html#HtmpReportNum0048_L2 וממוזיקה.] האם ככה אנחנו צריכים לשמוח? אם נחזור לגמרא מובאות שם שתי דרכים לשמוח שהן: לימוד תורה ואכילה ושתיה.
השמחה הורכבה מפעלולים  [http://www.ateret4u.com/online/f_01113.html#HtmpReportNum0048_L2 וממוזיקה.] האם ככה אנחנו צריכים לשמוח?  
 
==סיכום==
==סיכום==
===הסיבות לשמוח===
===הסיבות לשמוח===
אם כן, נשווה כעת בין הסיבות לשמחה (ראו טבלה לקמן):
אם כן, נשווה כעת בין הסיבות לשמחה:
בשבועות אנחנו שמחים על מתן תורה, בשמחת תורה על כך שסיימנו לקרוא את התורה, ביום הכיפורים על ההזדמנות למחילה על חטאים (שהצטווינו בהם דרך התורה). בשבת על שביתה ממלאכה, לעומתה בסוכות על מלאכת ניסוך המים. ופורים – הוא תמיד היה מיוחד (סתם, בפורים ול"ג בעומר אנו חוגגים את ההצלה שהייתה לנו מהשמדה המונית כלל לאומית).
בשבועות אנחנו שמחים על מתן תורה, בשמחת תורה על כך שסיימנו לקרוא את התורה, ביום הכיפורים על ההזדמנות למחילה על חטאים (שהצטווינו בהם דרך התורה). בשבת על שביתה ממלאכה, לעומתה בסוכות על מלאכת ניסוך המים. ופורים – הוא תמיד היה מיוחד (סתם, בפורים ול"ג בעומר אנו חוגגים את ההצלה שהייתה לנו מהשמדה המונית כלל לאומית).
===הדרכים לשמוח===
===הדרכים לשמוח===
בנוסף, (נגענו בזה קצת כשדברנו על חג השבועות) אני רוצה כלשון הפתגם שעומד כנר לרגליי בכל צעד ושעל שלי, לשאול לא למה – אלא איך! איך יכול להיות שהשמחה שנחשבת לשמחה הכי גדולה שיש נחגגת על ידי פעלולים ומוזיקה? אז לגבי ל"ג בעומר – כבר החלטתי: אני לא מקיים מנהגים פגאניים ולא מדליק מדורות.
בנוסף, (נגענו בזה קצת כשדברנו על חג השבועות) אני רוצה כלשון הפתגם שעומד כנר לרגליי בכל צעד ושעל שלי, לשאול לא למה – אלא איך! איך יכול להיות שהשמחה שנחשבת לשמחה הכי גדולה שיש נחגגת על ידי פעלולים ומוזיקה? אז לגבי ל"ג בעומר – כבר החלטתי: אני לא מקיים מנהגים פגאניים ולא מדליק מדורות.
החג הסיבה לשמוח איך שמחים
 
שבועות מתן תורה אכילת מאכלי חלב, לימוד תורה
[https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%93%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%9C_%D7%9B%D7%94%D7%A0%D7%9E%D7%9F דניאל כהנמן] מביא '''בספרו:''' [http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=99901042#52.0.6.default "לחשוב מהר לחשוב לאט"] טענה דומה לדברי [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A1%D7%A4%D7%A8_%D7%94%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A_(%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%93%D7%A4%D7%95%D7%A1_%D7%A4%D7%A8%D7%A0%D7%A7%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%98)/%D7%98%D7%96 ספר החינוך] לפיה: "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות" כלומר, התורה רוצה שנהיה שמחים, ומכיוון שלנו זה קצת קשה מקלים עלינו ונותנים לנו אפשרות להיות נוכחים בפסטיבל כליזמרים מטורף, (ע"פ '''המשנה''' [http://www.ateret4u.com/online/f_01113.html#HtmpReportNum0046_L2 במסכת סוכה] היו שם גם אפקטים מרשימים של תאורה. היהדות מציגה כאן גישה חדשנית שלפיה לא משנה מה גורם לכך שנהיה שמחים, עצם השמחה - בכוחה לשבר חומות.
 
שבת שביתה ממלאכה 3 סעודות
יש בגישה זו גם משהו מעוד פתוח -
פורים הצלה משתה
יום הכיפורים מחילה על חטאים
סוכות ניסוך המים פעלולים ומוזיקה
שמחת תורה סיום פרשת וזאת הברכה הקפות
ל"ג בעומר סיום מגפת תלמידי ר"ע מנהגים פגאניים
==עוד==
==עוד==
[https://www.youtube.com/watch?v=0-CV708_D6I מוכרחים להיות שמח]
[https://www.youtube.com/watch?v=0-CV708_D6I מוכרחים להיות שמח]
135

עריכות