הבדלים בין גרסאות בדף "שותפות ישראל וגוי בנטיעות ערלה"

שורה 37: שורה 37:
== שאלת הגמרא לגבי סתמא ==
== שאלת הגמרא לגבי סתמא ==
בסוף הסוגיה שואלת הגמרא מה הדין בסתמא? כלומר הברייתא אמרה שאסור לישראל לומר לגוי טול אתה שבת ואני בחול, ואם התנו מתחילה מותר ואם באו חשבון אסור. כעת שואלת הגמרא מה הדין בסתמא? ומנסה לפשוט, כיון שאמרה הברייתא שאם התנו מותר, משמע שאם לא התנו אלא נכנסו לשותפות בסתמא אסור. אך מיד דוחה הגמרא שמהסיפא אפשר לדייק בדיוק הפוך, שבסיפא כתוב שאם באו לחשבון אסור, משמע שסתמא מותר. לכן מסיקה הגמרא שאי אפשר להוציא מתוך הברייתא תשובה לשאלה זו.
בסוף הסוגיה שואלת הגמרא מה הדין בסתמא? כלומר הברייתא אמרה שאסור לישראל לומר לגוי טול אתה שבת ואני בחול, ואם התנו מתחילה מותר ואם באו חשבון אסור. כעת שואלת הגמרא מה הדין בסתמא? ומנסה לפשוט, כיון שאמרה הברייתא שאם התנו מותר, משמע שאם לא התנו אלא נכנסו לשותפות בסתמא אסור. אך מיד דוחה הגמרא שמהסיפא אפשר לדייק בדיוק הפוך, שבסיפא כתוב שאם באו לחשבון אסור, משמע שסתמא מותר. לכן מסיקה הגמרא שאי אפשר להוציא מתוך הברייתא תשובה לשאלה זו.
 
''רש"י''' (ד"ה סתמא) מפרש את שאלת הגמרא שלא הזכירו ביניהם בשום שלב את אופן החלוקה, גם בשלב ההשתתפות לא התנו ביניהם כלום, וגם בשלב החלוקה לא אמרו כלום לגבי שבת וחול אלא פשוט בשווה.
לכאורה לא מובן לגמרי מדברי הגמרא מה כוונתה 'סתמא' האם הכוונה שלא התנו מתחילה או שלא עשו חשבון בסוף. שהרי התנאי שעשו בתחילה והחשבון שעושים בסוף אלו שני דברים שונים.


== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==