הבדלים בין גרסאות בדף "דרכים שלא לעבור בבל יראה ובל ימצא"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 184: שורה 184:
'''"לפיכך אם לא בטל... ומצא חמץ שהיה דעתו עליו והיה בלבו ושכחו בשעת הביעור<BR/>  
'''"לפיכך אם לא בטל... ומצא חמץ שהיה דעתו עליו והיה בלבו ושכחו בשעת הביעור<BR/>  
'''ולא בערו הרי זה עבר על לא יראה ולא ימצא שהרי לא ביער ולא בטל"''' (חו"מ פרק ג הל' ז)
'''ולא בערו הרי זה עבר על לא יראה ולא ימצא שהרי לא ביער ולא בטל"''' (חו"מ פרק ג הל' ז)


:הבדיקה מועילה שלא לעבור בב"י שכן עשה מה שביכולתו ומצידו אין לו חמץ במקום הראוי לראיה <BR/>
:הבדיקה מועילה שלא לעבור בב"י שכן עשה מה שביכולתו ומצידו אין לו חמץ במקום הראוי לראיה <BR/>
אלא שחששו חכמים שמא ימצא חמץ '''שהיה דעתו עליו'''(כגון שהשאיר ממנו לאכול בבקר)<BR/>  
:אלא שחששו חכמים שמא ימצא חמץ '''שהיה דעתו עליו'''(כגון שהשאיר ממנו לאכול בבקר)<BR/>  
ושכחו בשעת הביעור ואינו בטל מאליו מצד חוסר חשיבותו ואע"ג שאינו יודע בו כרגע הרי שזה מצד התרשלותו<BR/>
:ושכחו בשעת הביעור ואינו בטל מאליו מצד חוסר חשיבותו ואע"ג שאינו יודע בו כרגע הרי שזה מצד התרשלותו<BR/>
ואין בכך חסרון במעשה העברה <BR/>
:ואין בכך חסרון במעשה העברה <BR/>
'''"דהא לא כתיב לא תראה חמץ אלא לא יראה משמע לא יהא לך חמץ במקום הראוי לראיה ואע"פ שאין יודע.."''' (רא"ש סי' ט')
'''"דהא לא כתיב לא תראה חמץ אלא לא יראה משמע לא יהא לך חמץ במקום הראוי לראיה ואע"פ שאין יודע.."''' (רא"ש סי' ט')
ולכן תקנו ביטול.
ולכן תקנו ביטול.