הבדלים בין גרסאות בדף "דרכים שלא לעבור בבל יראה ובל ימצא"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
||
שורה 218: | שורה 218: | ||
== שיטת ההלכה == | == שיטת ההלכה == | ||
1.ביטול: | '''1.ביטול:''' | ||
השו"ע פוסק כרמב"ם,רמב"ן ורש"י לומר "לבטיל ולהוי כעפרא דארעא" אי החשבתו כחמץ, | השו"ע פוסק כרמב"ם,רמב"ן ורש"י לומר "לבטיל ולהוי כעפרא דארעא" אי החשבתו כחמץ, <BR/> | ||
<BR/>וכתב המשנ"ב:"ונכון שיאמר ולהוי '''הפקר''' כעפרא דעלמא" כדי לצאת ידי שיטת תוס' והר"ן שהביטול מדין הפקר. | :וכתב המשנ"ב:"ונכון שיאמר ולהוי '''הפקר''' כעפרא דעלמא" כדי לצאת ידי שיטת תוס' והר"ן שהביטול מדין הפקר. | ||
2.חמצו שאינו ברשותו: | '''2.חמצו שאינו ברשותו:''' | ||
השו"ע [סי' תמ סע' ד] פוסק כרש"י ורמב"ם (הבנה א' ביחס בין הלאוים)<BR/>שאדם עובר על בל יראה ובל ימצא על כל חמץ הנמצא בבעלותו או באחריותו, <BR/> | השו"ע [סי' תמ סע' ד] פוסק כרש"י ורמב"ם (הבנה א' ביחס בין הלאוים ראה לעיל [[הבנה א]])<BR/>שאדם עובר על בל יראה ובל ימצא על כל חמץ הנמצא '''בבעלותו או באחריותו,''' <BR/> | ||
בין שהוא ברשותו ובין כשהוא ברשות אדם אחר, ואפילו בידו של גוי ואפילו קיבל עליו אחריות. | בין שהוא ברשותו ובין כשהוא ברשות אדם אחר, ואפילו בידו של גוי ואפילו קיבל עליו אחריות. <BR/> | ||
המשנה ברורה [סי' א באות ח] פוסק שבדיעבד לאחר הפסח ניתן לסמוך על שיטות | :המשנה ברורה [סי' א באות ח] פוסק שבדיעבד לאחר הפסח ניתן לסמוך על שיטות הראשונים, <BR/> | ||
הראשונים, שאם החמץ לא היה ברשותו אינו עובר בבל יראה ובל ימצא,החמץ מותר באכילה, ואין לו דין חמץ שעבר עליו הפסח. | שאם החמץ '''לא היה ברשותו''' אינו עובר בבל יראה ובל ימצא,החמץ מותר באכילה, ואין לו דין חמץ שעבר עליו הפסח. | ||
3.בדיקת חמץ: | '''3.בדיקת חמץ:''' | ||
השו"ע "אחר הבדיקה מיד בלילה יבטלנו.." | השו"ע "אחר הבדיקה מיד בלילה יבטלנו.." <BR/> | ||
<BR/>"וכתב המשנ"ב שאע"ג שמדאורייתא בבדיקה בלבד יוצאים ידי חובה (כאשר לא נשאר חמץ ידוע ששכחו בשעת הביעור) | :"וכתב המשנ"ב שאע"ג שמדאורייתא בבדיקה בלבד יוצאים ידי חובה (כאשר לא נשאר חמץ ידוע ששכחו בשעת הביעור) | ||
<BR/>הטעם הוא שמא ימצא חמץ שלא יוצא מרשותו אוטומטית(כפרורים)ויחוס עליו וישהנו(כרש"י). | <BR/>הטעם הוא שמא ימצא חמץ שלא יוצא מרשותו אוטומטית(כפרורים)ויחוס עליו וישהנו(כרש"י). | ||
4.חוסר נגישות: <BR/> | '''4.חוסר נגישות:''' <BR/> | ||
בחמץ שנפלה עליו מפולת פסק השו"ע "אם יש עליו גובה ג' טפחים מבטלו בלבו ודיו" <BR/>וכתב המשנ"ב שאם נתפקח הגל אחרי פסח החמץ מותר באכילה הואיל ולא עבר עליו לא מהתורה ולא מדרבנן(כדעת רש"י) <BR/> | בחמץ שנפלה עליו מפולת פסק השו"ע "אם יש עליו גובה ג' טפחים מבטלו בלבו ודיו" <BR/> | ||
במפרש ויוצא בשיירה כתב השו"ע שקודם ל' יום אין צריך לבדוק וכשמגיע פסח יבטלנו <BR/>וכתב המשנ"ב שיבטל כי אע"ג שלא רואהו עובר משום בל יטמין(כשיטת הר"ן) | :וכתב המשנ"ב שאם נתפקח הגל אחרי פסח החמץ מותר באכילה הואיל ולא עבר עליו לא מהתורה ולא מדרבנן(כדעת רש"י) <BR/> | ||
במפרש ויוצא בשיירה כתב השו"ע שקודם ל' יום אין צריך לבדוק וכשמגיע פסח יבטלנו <BR/> | |||
:וכתב המשנ"ב שיבטל כי אע"ג שלא רואהו עובר משום '''בל יטמין'''(כשיטת הר"ן) | |||
== שותי"ם == | == שותי"ם == |