הבדלים בין גרסאות בדף "ברכה הסמוכה לחברתה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 39: שורה 39:


===הסוברים שברכה קצרה פוטרת חברתה===
===הסוברים שברכה קצרה פוטרת חברתה===
לעומת הראשונים הנ"ל, רוב הראשונים סבורים כי גם על ברכה קצרה חסרת חתימה ניתן להסמיך ברכות אחרות. לשיטתם, פתיחת הברכה הראשונה משוייכת גם לשנייה אע"פ שאינה סמוכה לה ממש (שהרי היא בתחילת הברכה), ואע"פ שהיא נצרכת לברכה זו עצמה. כך סוברים '''ר"י מיגש''' (המובא [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20516&st=&pgnum=143 בספר העיטור שער ב, ברכת חתנים סד)], '''תוס'''' בפסחים [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D_%D7%A7%D7%93_%D7%91#%D7%AA%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%AA (קד ב ד"ה חוץ)], '''ראבי"ה''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15283&st=&pgnum=189 (חלק א שו"ת סי' קסח)], '''הרמב"ן''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14105&st=&pgnum=115 (פסחים קיח א, ד"ה ומצאתי)], '''הרשב"א''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%99%D7%90_%D7%90 (ברכות יא א, ד"ה אחת)], '''הרא"ה''' (בחי' הר"ן פסחים קד ב), '''המאירי''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%95_%D7%90 (ברכות מו א, ד"ה ברך)], '''הר"ן''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A8%22%D7%9F_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%A8%D7%99%22%D7%A3/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%99#%D7%93%D7%A3_%D7%9B%D7%95_%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%90 (פסחים כו א מדפי הרי"ף, ד"ה מאי)], '''ומהר"ם מרוטנבורג''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4087&st=&pgnum=36 (תשב"ץ קטן סי' רמג)].
לעומת הראשונים הנ"ל, רוב הראשונים סבורים כי גם על ברכה קצרה חסרת חתימה ניתן להסמיך ברכות אחרות. לשיטתם, פתיחת הברכה הראשונה משוייכת גם לשנייה אע"פ שאינה סמוכה לה ממש (שהרי היא בתחילת הברכה), ואע"פ שהיא נצרכת לברכה זו עצמה. כך סוברים '''ר"י מיגש''' (המובא [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20516&st=&pgnum=143 בספר העיטור שער ב, ברכת חתנים סד)], '''תוס'''' בפסחים [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D_%D7%A7%D7%93_%D7%91#%D7%AA%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%AA (קד ב ד"ה חוץ)], '''ראבי"ה''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15283&st=&pgnum=189 (חלק א שו"ת סי' קסח)], '''הרמב"ן''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14105&st=&pgnum=115 (פסחים קיח א, ד"ה ומצאתי)], '''הרשב"א''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%99%D7%90_%D7%90 (ברכות יא א, ד"ה אחת)], '''הרא"ה''' [https://www.sefaria.org.il/Chidushei_HaRa'ah_on_Berakhot.46a.11?vhe=Perush_ha-halachot_masekhet_berakhot,_Jerusalem_2007&lang=he (ברכות מו א ד"ה והא)], '''המאירי''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%95_%D7%90 (ברכות מו א, ד"ה ברך)], '''הר"ן''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A8%22%D7%9F_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%A8%D7%99%22%D7%A3/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%99#%D7%93%D7%A3_%D7%9B%D7%95_%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%90 (פסחים כו א מדפי הרי"ף, ד"ה מאי)], '''ומהר"ם מרוטנבורג''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4087&st=&pgnum=36 (תשב"ץ קטן סי' רמג)].




שורה 58: שורה 58:


==הסמיכות – שיקול בצורת התקנה או הנחיה למברך==
==הסמיכות – שיקול בצורת התקנה או הנחיה למברך==
'''תלמידי רבינו יונה''' (ברכות א א מדפי הרי"ף, ד"ה אלא) עוסקים במקרה שאדם מתפלל ערבית מבעוד יום וקורא עימה קריאת שמע בברכותיה, מלבד ברכת 'אהבת עולם' שאותה יברך בלילה בסמוך לקריאת שמע שבזמנה; הם מעלים את הבעייתיות הקיימת בכך שאותו אדם אומר את ברכת 'אהבת עולם' שלא בסמיכות ל'המעריב ערבים', ואף על פי כן אינו פותח בה ב'ברוך', וכותבים שאין בכך כל פגם, "שכיון שבמקומה היא סמוכה לחברתה - אין לחוש עכשיו כשאומר אותה על קריאת שמע אם אינו פותח בברוך". אם כן, לשיטתם עניין סמיכות ברכה חסרת פתיחה לברכה אחרת הוא שיקול שהנחה את חז"ל בנסחם את הברכות, אך לאחר שנקבע הנוסח אין צורך שבפועל המברך יישם סמיכות זו, וברשותו לשנות את הסדר.
'''תלמידי רבינו יונה''' [https://www.sefaria.org.il/Rabbeinu_Yonah_on_Berakhot.1a.7?vhe=Vilna_Edition&lang=he (ברכות א א מדפי הרי"ף, ד"ה אלא)] עוסקים במקרה שאדם מתפלל ערבית מבעוד יום וקורא עימה קריאת שמע בברכותיה, מלבד ברכת 'אהבת עולם' שאותה יברך בלילה בסמוך לקריאת שמע שבזמנה; הם מעלים את הבעייתיות הקיימת בכך שאותו אדם אומר את ברכת 'אהבת עולם' שלא בסמיכות ל'המעריב ערבים', ואף על פי כן אינו פותח בה ב'ברוך', וכותבים שאין בכך כל פגם, "שכיון שבמקומה היא סמוכה לחברתה - אין לחוש עכשיו כשאומר אותה על קריאת שמע אם אינו פותח בברוך". אם כן, לשיטתם עניין סמיכות ברכה חסרת פתיחה לברכה אחרת הוא שיקול שהנחה את חז"ל בנסחם את הברכות, אך לאחר שנקבע הנוסח אין צורך שבפועל המברך יישם סמיכות זו, וברשותו לשנות את הסדר.




גישה הפוכה מצינו '''בתשב"ץ קטן''' (סי' רמג), '''בכלבו''' (סי' פז) '''ובטור''' (או"ח סי' קי), שהביאו את מנהגו של '''מהר"ם מרוטנבורג''' להסמיך את תפילת הדרך לאחת מברכות השחר, כדי שתהיה סמוכה לחברתה, מאחר ואין לה פתיחה. מכך ניתן ללמוד שני דברים: האחד - שבשונה מהראשונים דלעיל, לדעתו אין צורך בקשר מכל סוג שהוא בין הברכות כדי שתחשבנה סמוכות זו לזו; והשני – שהסמיכות אינה רק שיקול שעמד בפני מנסחי הברכות, אלא היא תלויה באופן שבו נוהג האדם המברך, עד שאפילו במקצת הברכות סמכו על כך שהמברך יסמיכן לברכה אחרת כלשהיא ולפיכך לא תיקנו להן פתיחה ואף לא סמיכות לברכה מסויימת.  
גישה הפוכה מצינו '''בתשב"ץ קטן''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4087&st=&pgnum=36 (תשב"ץ קטן סי' רמג)], '''בכלבו''' [https://www.sefaria.org.il/Kol_Bo.87.50?vhe=Kol_Bo_1547_Venice_Unknown_Publisher&lang=he&with=all&lang2=he (סי' פז)] '''ובטור''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%98%D7%95%D7%A8_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%A7%D7%99 (או"ח סי' קי)], שהביאו את מנהגו של '''מהר"ם מרוטנבורג''' להסמיך את תפילת הדרך לאחת מברכות השחר, כדי שתהיה סמוכה לחברתה, מאחר ואין לה פתיחה. מכך ניתן ללמוד שני דברים: האחד - שבשונה מהראשונים דלעיל, לדעתו אין צורך בקשר מכל סוג שהוא בין הברכות כדי שתחשבנה סמוכות זו לזו; והשני – שהסמיכות אינה רק שיקול שעמד בפני מנסחי הברכות, אלא היא תלויה באופן שבו נוהג האדם המברך, עד שאפילו במקצת הברכות סמכו על כך שהמברך יסמיכן לברכה אחרת כלשהיא ולפיכך לא תיקנו להן פתיחה ואף לא סמיכות לברכה מסויימת.  




שורה 72: שורה 72:
==דיון על ברכות שונות==
==דיון על ברכות שונות==
===תפילת הדרך===
===תפילת הדרך===
כמובא לעיל, לדעת '''מהר"ם מרוטנבורג''' תפילת הדרך אינה פותחת ב'ברוך' מכיון שחז"ל סמכו על כך שהמברך יסמיך אותה לברכה כל שהיא שתזדמן לו. אולם '''הטור''' (או"ח קי) כתב בשם '''ר"י''' שטעם הדבר הוא שתפילת הדרך "אינה אלא תפילה בעלמא", כלומר שאין לה הגדרים הרגילים של ברכה, ולכן אינה דורשת פתיחה כלל.<BR/>  
כמובא לעיל, לדעת '''מהר"ם מרוטנבורג''' תפילת הדרך אינה פותחת ב'ברוך' מכיון שחז"ל סמכו על כך שהמברך יסמיך אותה לברכה כל שהיא שתזדמן לו. אולם '''הטור''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%98%D7%95%D7%A8_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%A7%D7%99 (או"ח סי' קי)] כתב בשם '''ר"י''' שטעם הדבר הוא שתפילת הדרך "אינה אלא תפילה בעלמא", כלומר שאין לה הגדרים הרגילים של ברכה, ולכן אינה דורשת פתיחה כלל.<BR/>  
באופן נוסף הסבירו זאת '''תלמידי רבנו יונה''' (ברכות א א מדפי הרי"ף, ד"ה אלא), שתפילת הדרך – החותמת 'שומע תפילה' – היא היא ברכת 'שומע תפילה' שבתפילת עמידה (ולשיטתם, אע"פ שהתוכן שונה – מהות הברכה נקבעת על פי החתימה), ומכיון שעל פי רוב ברכה זו אינה דורשת פתיחה שהרי היא בתוך תפילת עמידה וסמוכה לברכת 'אבות' – לא תיקנו בה פתיחה אף כשהיא נאמרת בפני עצמה כתפילת הדרך.
באופן נוסף הסבירו זאת '''תלמידי רבנו יונה''' [https://www.sefaria.org.il/Rabbeinu_Yonah_on_Berakhot.1a.7?vhe=Vilna_Edition&lang=he (ברכות א א מדפי הרי"ף, ד"ה אלא)], שתפילת הדרך – החותמת 'שומע תפילה' – היא היא ברכת 'שומע תפילה' שבתפילת עמידה (ולשיטתם, אע"פ שהתוכן שונה – מהות הברכה נקבעת על פי החתימה), ומכיון שעל פי רוב ברכה זו אינה דורשת פתיחה שהרי היא בתוך תפילת עמידה וסמוכה לברכת 'אבות' – לא תיקנו בה פתיחה אף כשהיא נאמרת בפני עצמה כתפילת הדרך.




===אלהי נשמה===
===אלהי נשמה===
'''בשו"ת הרא"ש''' (כלל ד סימן א) כתב: "לא יפסיק בין ברכת אשר יצר לאלהי נשמה כי היא סמוכה לה, וכן דעת '''הגאונים''', ולכך אינה פותחת בברוך". כך כתב גם '''בפסקי רי"ד''' (כתובות ח א ד"ה מאי), וכן '''שבלי הלקט''' (עניין תפילה, סי' א וסי' ב) בשם '''רב נטרונאי גאון''', ר' חיים ויטאל '''בשער הכוונות''' (תחילת דרושי ברכות השחר), '''ביאור הגר"א''' (או"ח מו ט), וכך פסק '''המשנה ברורה''' (ו יב) שראוי לנהוג לכתחילה.  
'''בשו"ת הרא"ש''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%22%D7%AA_%D7%94%D7%A8%D7%90%22%D7%A9/%D7%9B%D7%9C%D7%9C_%D7%93#%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%9F_%D7%90 (כלל ד סי' א)] כתב: "לא יפסיק בין ברכת אשר יצר לאלהי נשמה כי היא סמוכה לה, וכן דעת '''הגאונים''', ולכך אינה פותחת בברוך". כך כתב גם '''בפסקי רי"ד''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9B%D7%AA%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%97_%D7%90 (כתובות ח א ד"ה מאי)], וכן '''שבלי הלקט''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8919&st=&pgnum=45 (עניין תפילה, סי' א וסי' ב)] בשם '''רב נטרונאי גאון''', ר' חיים ויטאל '''בשער הכוונות''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%A2%D7%A8_%D7%94%D7%9B%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA/%D7%93%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%99_%D7%94%D7%A9%D7%97%D7%A8/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA_%D7%94%D7%A9%D7%97%D7%A8#%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%A9%D7%97%D7%A8_%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%93_%D7%A9%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA (דרושי ברכות השחר)], '''ביאור הגר"א''' [https://www.sefaria.org.il/Beur_HaGra_on_Shulchan_Arukh%2C_Orach_Chayim.46.9.2?vhe=Maginei_Eretz:_Shulchan_Aruch_Orach_Chaim,_Lemberg,_1893&lang=he&with=all&lang2=he (או"ח מו ט)], וכך פסק '''המשנה ברורה''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%A2%D7%9C_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%95#%D7%99%D7%91_%D7%9E%D7%91 (ו יב)] שראוי לנהוג לכתחילה.  
אולם '''התוס'''' (ברכות יד א ד"ה ימים; ברכות מו א ד"ה כל; פסחים קד ב ד"ה כל) כתבו שברכה זו אינה נחשבת סמוכה, והטעם לכך שאינה פותחת הוא ש"אינה אלא שבח ותפילה בעלמא", או "הודאה בעלמא", ואין לה הגדרים הרגילים של ברכה, וכן כתב '''הרא"ה''' (ברכות מו א).  
אולם '''התוס'''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%99%D7%93_%D7%90#%D7%AA%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%AA (ברכות יד א ד"ה ימים;] [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%95_%D7%90#%D7%AA%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%AA ברכות מו א ד"ה כל;] [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D_%D7%A7%D7%93_%D7%91#%D7%AA%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%AA פסחים קד ב ד"ה כל)] כתבו שברכה זו אינה נחשבת סמוכה, והטעם לכך שאינה פותחת הוא ש"אינה אלא שבח ותפילה בעלמא", או "הודאה בעלמא", ואין לה הגדרים הרגילים של ברכה, וכן כתב '''הרא"ה''' [https://www.sefaria.org.il/Chidushei_HaRa'ah_on_Berakhot.46a.11?vhe=Perush_ha-halachot_masekhet_berakhot,_Jerusalem_2007&lang=he (ברכות מו א ד"ה ומ"מ)].  




שורה 84: שורה 84:




'''הטור''' (סי' ו) מביא את המחלוקת האם צריך לסמוך ברכה זו ל'אשר יצר', ונוטה לדעה שאין בכך צורך "מפני שהיא ברכת הודאה". הוא מוסיף כי כך משמע מדברי התלמוד (ברכות ס ב) המסדר את ברכת 'אלהי נשמה' מיד כשהאדם ניעור משנתו, ומשמע מכך שאין צריך לומר לפניה ברכת 'אשר יצר'. ראיה זו כתב גם '''שבלי הלקט''' (עניין תפילה, סי' ב) בשם אחיו '''ר' בנימין'''. '''הבית יוסף''' שם מבין שכוונת הטור היא לשיטת התוספות הנ"ל, אך ייתכן גם שכוונתו היא דווקא לשיטת הגאונים, וכך משמע מלשונו "מפני שהיא ברכת הודאה". כך פסק גם '''השולחן ערוך''' (ו ג), ולא הצריך להסמיכה ל'אשר יצר'.
'''הטור''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%98%D7%95%D7%A8_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%95 (או"ח סי' ו)] מביא את המחלוקת האם צריך לסמוך ברכה זו ל'אשר יצר', ונוטה לדעה שאין בכך צורך "מפני שהיא ברכת הודאה". הוא מוסיף כי כך משמע מדברי התלמוד {{ויקיטקסט|ברכות ס ב|ברכות ס ב}} המסדר את ברכת 'אלהי נשמה' מיד כשהאדם ניעור משנתו, ומשמע מכך שאין צריך לומר לפניה ברכת 'אשר יצר'. ראיה זו כתב גם '''שבלי הלקט''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8919&st=&pgnum=45 (עניין תפילה, סי' ב)] בשם אחיו '''ר' בנימין'''. '''הבית יוסף''' שם מבין שכוונת הטור היא לשיטת התוספות הנ"ל, אך ייתכן גם שכוונתו היא דווקא לשיטת הגאונים, וכך משמע מלשונו "מפני שהיא ברכת הודאה". כך פסק גם '''השולחן ערוך''' {{ויקיטקסט|שולחן_ערוך_אורח_חיים ו ג|ו ג}}, ולא הצריך להסמיכה ל'אשר יצר'.