הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:כחל"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
(הרחבה) |
(הרחבה) |
||
שורה 72: | שורה 72: | ||
בדומה לשיטת ר"ת, גם '''רי"ף ורמב"ם''' סוברים שבישול ללא בשר דינו כצליה. אולם הם מחמירים לגבי דין לכתחילה: | בדומה לשיטת ר"ת, גם '''רי"ף ורמב"ם''' סוברים שבישול ללא בשר דינו כצליה. אולם הם מחמירים לגבי דין לכתחילה: | ||
רמב"ם (ב"י כתב שכך גם דעת הרי"ף) כתב שבצליה צריך לכתחילה לקרוע "כלשהו" לפני הצליה, ובבישול צריך לכתחילה לקרוע כדינו גם אם מבשל את הכחל לבדו. | רמב"ם (ב"י כתב שכך גם דעת הרי"ף) כתב שבצליה צריך לכתחילה לקרוע "כלשהו" לפני הצליה{{הערה|המקור לזה הוא פירוש רש"י לדברי ר' אלעזר דבעי קריעה קצת, דקאי על צליה.}}, ובבישול צריך לכתחילה לקרוע כדינו גם אם מבשל את הכחל לבדו. | ||
===המנהג בראשונים=== | ===המנהג בראשונים=== | ||
שורה 80: | שורה 80: | ||
==ההלכה בשולחן ערוך== | ==ההלכה בשולחן ערוך== | ||
===שיטת המחבר=== | |||
בשולחן ערוך פוסק מדינא כשיטת הרמב"ם, ומביא מנהג להחמיר כרש"י: | |||
*מדינא: | |||
**לכתחילה: קורע שתי וערב וטח בכותל עד שאין לחלוחית חלב בכחל, ואז שרי לבשל את הכחל גם עם בשר אחר. ואם קורע ומירק הלב,, מותר לצלותו. | |||
**ובדיעבד: אם לא קרע כלל, אסור רק אם בישל את הכחל עם בשר אחר. אך בצליה או בישול כחל לבדו, מותר דיעבד. | |||
*וממנהגא: | |||
**לכתחילה קריעה שתי וערב וטיחה בכותל מועילה רק לבישול בלי בשר אחר. וגם לצליה צריך לקרוע שתי וערב{{הערה|כנ"ל, זה כהבנת הטור ברש"י שלצליה צריך שתי וערב בלי טיחה בכותל. (ולא כרשב"א וולא כר"ן).}}. | |||
**ובדיעבד אם קרע כדין שרי גם אם בישל עם בשר אחר. | |||
===שטת הרמ"א=== | |||
==נידונים הלכתיים נוספים== | ==נידונים הלכתיים נוספים== |