הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:כחל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הרחבה)
(הרחבה)
שורה 72: שורה 72:
בדומה לשיטת ר"ת, גם '''רי"ף ורמב"ם''' סוברים שבישול ללא בשר דינו כצליה. אולם הם מחמירים לגבי דין לכתחילה:  
בדומה לשיטת ר"ת, גם '''רי"ף ורמב"ם''' סוברים שבישול ללא בשר דינו כצליה. אולם הם מחמירים לגבי דין לכתחילה:  


רמב"ם (ב"י כתב שכך גם דעת הרי"ף) כתב שבצליה צריך לכתחילה לקרוע "כלשהו" לפני הצליה, ובבישול צריך לכתחילה לקרוע כדינו גם אם מבשל את הכחל לבדו.  
רמב"ם (ב"י כתב שכך גם דעת הרי"ף) כתב שבצליה צריך לכתחילה לקרוע "כלשהו" לפני הצליה{{הערה|המקור לזה הוא פירוש רש"י לדברי ר' אלעזר דבעי קריעה קצת, דקאי על צליה.}}, ובבישול צריך לכתחילה לקרוע כדינו גם אם מבשל את הכחל לבדו.  


===המנהג בראשונים===
===המנהג בראשונים===
שורה 80: שורה 80:


==ההלכה בשולחן ערוך==
==ההלכה בשולחן ערוך==
===שיטת המחבר===
בשולחן ערוך פוסק מדינא כשיטת הרמב"ם, ומביא מנהג להחמיר כרש"י:
*מדינא:
**לכתחילה: קורע שתי וערב וטח בכותל עד שאין לחלוחית חלב בכחל, ואז שרי לבשל את הכחל גם עם בשר אחר. ואם קורע ומירק הלב,, מותר לצלותו.
**ובדיעבד: אם לא קרע כלל, אסור רק אם בישל את הכחל עם בשר אחר. אך בצליה או בישול כחל לבדו, מותר דיעבד.
*וממנהגא:
**לכתחילה קריעה שתי וערב וטיחה בכותל מועילה רק לבישול בלי בשר אחר. וגם לצליה צריך לקרוע שתי וערב{{הערה|כנ"ל, זה כהבנת הטור ברש"י שלצליה צריך שתי וערב בלי טיחה בכותל. (ולא כרשב"א וולא כר"ן).}}.
**ובדיעבד אם קרע כדין שרי גם אם בישל עם בשר אחר.
===שטת הרמ"א===


==נידונים הלכתיים נוספים==
==נידונים הלכתיים נוספים==