147
עריכות
שורה 27: | שורה 27: | ||
פשט דברי רש"י, מותר לבשל דג בסיר בשרי. מכיוון שצמצם את מחלוקתם של רב ושמואל שלכו"ע אסור לבשל דג עם בשר. | פשט דברי רש"י, מותר לבשל דג בסיר בשרי. מכיוון שצמצם את מחלוקתם של רב ושמואל שלכו"ע אסור לבשל דג עם בשר. | ||
== שיטת הרא"ש == | == שיטת הרא"ש == | ||
הגמ' מדברת במקרה שבו אחד מהם (הדגים או הקערה) היה חם והשני קר, אין זה משנה מי מהם, שכן למרות שיש מחלוקת האם תתאה גבר או עילאה גבר ([[פסחים עו:]]) כולם מודים שעד שאחד מהם מקרר את השני השני מספיק לתת בו טעם כדי קליפה. ומשום שזה נ"ט בר נ"ט לא משנה מי מהם למטה. | הגמ' מדברת במקרה שבו אחד מהם (הדגים או הקערה) היה חם והשני קר, אין זה משנה מי מהם, שכן למרות שיש מחלוקת האם תתאה גבר או עילאה גבר ([[פסחים עו:]]) כולם מודים שעד שאחד מהם מקרר את השני | ||
הרא"ש מביא בשם בעל התרומה חילוק בין בישול | |||
השני מספיק לתת בו טעם כדי קליפה. ומשום שזה נ"ט בר נ"ט לא משנה מי מהם למטה. | |||
הרא"ש מביא בשם בעל התרומה חילוק בין בישול לצלייה, בישול מותר צלייה אסור, כיוון שבבישול יש נ"ט שלישי והוא המים, כלומר יש את הבשר שנותן טעם בסיר, הסיר במים, המים בדגים. | |||
אך בצלייה אין נ"ט שלישי לכן אסור. | אך בצלייה אין נ"ט שלישי לכן אסור. | ||
ונלע"ד שהעיקרון הוא מתי שהאוכל נמצא בכלי על האש צריך 3 נ"טים. | ונלע"ד שהעיקרון הוא מתי שהאוכל נמצא בכלי על האש צריך 3 נ"טים. | ||
אך מתי שהוא לא נמצא ע"ג האש צריך 2 נ"טים. | אך מתי שהוא לא נמצא ע"ג האש צריך 2 נ"טים. | ||
עריכות