10,100
עריכות
| שורה 1: | שורה 1: | ||
{{מקורות||שבת ק א||שבת יד טז, יז ד|אורח חיים שסג לו}} | {{מקורות||שבת ק א||שבת יד טז, יז ד|אורח חיים שסג לו}} | ||
האם ובאיזה מצבים תל יכול להיחשב כרשות היחיד או כמחיצה לטלטל בתוכו בשבת. | האם ובאיזה מצבים תל יכול להיחשב כרשות היחיד או כמחיצה לטלטל בתוכו בשבת. | ||
== | == תל המתלקט == | ||
ה'''גמרא''' (שבת ק א) מביאה דברי רב יהודה בשם רב שתל המתלקט עשרה מתוך ארבעה וזרק ונח על גביו חייב. כלומר הוא מהווה רשות היחיד בפני עצמו, ולכן אם זרק מרשות הרבים על גבי התל, שהוא רשות היחיד, חייב. | ה'''גמרא''' (שבת ק א) מביאה דברי רב יהודה בשם רב שתל המתלקט עשרה מתוך ארבעה וזרק ונח על גביו חייב. כלומר הוא מהווה רשות היחיד בפני עצמו, ולכן אם זרק מרשות הרבים על גבי התל, שהוא רשות היחיד, חייב. | ||
<BR/>ומביאה סיוע לדברי רב אלו מברייתא המובאת גם ב'''תוספתא''' (שבת י ג) שמבוי שברוח אחת שלו ישנו מדרון, בין אם הוא מדרון שיורד לרשות הרבים שהיא נמוכה ממנו, ובין אם הוא עולה לרשות הרבים שהיא גבוהה ממנו, אין אותו המבוי צריך לחי או קורה. | <BR/>ומביאה סיוע לדברי רב אלו מברייתא המובאת גם ב'''תוספתא''' (שבת י ג) שמבוי שברוח אחת שלו ישנו מדרון, בין אם הוא מדרון שיורד לרשות הרבים שהיא נמוכה ממנו, ובין אם הוא עולה לרשות הרבים שהיא גבוהה ממנו, אין אותו המבוי צריך לחי או קורה. | ||
== יותר או פחות מארבע אמות == | === יותר או פחות מארבע אמות === | ||
'''רש"י''' (ד"ה תל) כותב שאם התל מתלקט לעשרה טפחים ביותר מד' אמות, הרי הוא כשאר רשות הרבים שניחא תשמישתיה. כלומר, כיוון שהמדרון מתון יותר, הרי הוא מקום ראוי להילוך הרבים, ולכן אינו יכול להיחשב רשות היחיד אפילו שהוא גבוה י' טפחים. | '''רש"י''' (ד"ה תל) כותב שאם התל מתלקט לעשרה טפחים ביותר מד' אמות, הרי הוא כשאר רשות הרבים שניחא תשמישתיה. כלומר, כיוון שהמדרון מתון יותר, הרי הוא מקום ראוי להילוך הרבים, ולכן אינו יכול להיחשב רשות היחיד אפילו שהוא גבוה י' טפחים. | ||
<BR/>כן כתבו גם שאר הראשונים, '''הרשב"א''', '''הריטב"א''', '''המאירי''' ועוד. | <BR/>כן כתבו גם שאר הראשונים, '''הרשב"א''', '''הריטב"א''', '''המאירי''' ועוד. | ||
| שורה 14: | שורה 14: | ||
<BR/>אמנם לא מצאנו מפורש התייחסות בראשונים אחרים לכאן או לכאן, מלבד ה'''מאירי''' (שבת ק א ד"ה תל המתלקט) שחולק על הר"ן וסובר שכל שכן אם מתלקט לתוך שלוש או שתי אמות שהוא חייב, שהרי ככל שהוא זקוף יותר, אין תשמישו נוח לרבים, ולא אמרו ארבע אמות אלא למעט חמש ומעלה. | <BR/>אמנם לא מצאנו מפורש התייחסות בראשונים אחרים לכאן או לכאן, מלבד ה'''מאירי''' (שבת ק א ד"ה תל המתלקט) שחולק על הר"ן וסובר שכל שכן אם מתלקט לתוך שלוש או שתי אמות שהוא חייב, שהרי ככל שהוא זקוף יותר, אין תשמישו נוח לרבים, ולא אמרו ארבע אמות אלא למעט חמש ומעלה. | ||
== היכן נחשב רשות היחיד == | === היכן נחשב רשות היחיד === | ||
מדברי '''רש"י''' (ד"ה תל המתלקט) מבואר שצריך שהתל יהיה בשיפוע כך שבתוך ארבע אמות יגיע לגובה של עשרה טפחים, ורואים כאילו הוא זקוף כולו, ואז הוא נחשב רשות היחיד במקום גובהו. | מדברי '''רש"י''' (ד"ה תל המתלקט) מבואר שצריך שהתל יהיה בשיפוע כך שבתוך ארבע אמות יגיע לגובה של עשרה טפחים, ורואים כאילו הוא זקוף כולו, ואז הוא נחשב רשות היחיד במקום גובהו. | ||
<BR/>'''המהרש"ל''' למד בדעת רש"י שצריך שבראש התל יהיה ד' על ד' כדי להיחשב רשות היחיד, מלבד הד' אמות של השיפוע. אבל פשט דברי רש"י משמע שאין צריך שיהיה בגובה ארבע אמות. | <BR/>'''המהרש"ל''' למד בדעת רש"י שצריך שבראש התל יהיה ד' על ד' כדי להיחשב רשות היחיד, מלבד הד' אמות של השיפוע. אבל פשט דברי רש"י משמע שאין צריך שיהיה בגובה ארבע אמות. | ||
| שורה 20: | שורה 20: | ||
ה'''רמב"ם''' (שבת יד טז) ציטט להלכה את דברי רב יהודה בשם רב, וקצת משמע מדבריו שהתל הוי רשות היחיד בכולו, כלומר גם איפה שמתחיל לעלות ולא הגיע לגובה י' טפחים. וכן למד ה'''מהרש"ל''' בדעתו. | ה'''רמב"ם''' (שבת יד טז) ציטט להלכה את דברי רב יהודה בשם רב, וקצת משמע מדבריו שהתל הוי רשות היחיד בכולו, כלומר גם איפה שמתחיל לעלות ולא הגיע לגובה י' טפחים. וכן למד ה'''מהרש"ל''' בדעתו. | ||
== אופן חישוב התל == | === אופן חישוב התל === | ||
ב'''שו"ת מהרלב"ח''' (יט) | ב'''שו"ת מהרלב"ח''' (יט) הביא שלוש אפשרויות לחישוב הד' אמות של התל. | ||
== האם גם במדרון צריך עשר מתוך ארבע == | == מדרון == | ||
=== האם גם במדרון צריך עשר מתוך ארבע === | |||
הגמרא לא ציינה את הגובה הנצרך המדרון שבפתח המבוי כפי שציינה לגבי תל, אך ב'''תוספתא''' (שבת י ג) מובא השיעור שהזכיר רב לגבי תל, שיהא עשרה טפחים מתוך ארבע אמות. | הגמרא לא ציינה את הגובה הנצרך המדרון שבפתח המבוי כפי שציינה לגבי תל, אך ב'''תוספתא''' (שבת י ג) מובא השיעור שהזכיר רב לגבי תל, שיהא עשרה טפחים מתוך ארבע אמות. | ||
ה'''רמב"ם''' (שבת יז ד) שכתב הלכה זו, לא ציין שצריך שהמדרון יהיה עשר בתוך ארבע. ובאמת ה'''ראב"ד''' שם השיג עליו וכתב שהוא דווקא במדרון שמתלקט עשרה מתוך ארבע, שאז הוא נחשב כמחיצה, ושכן מפורש בתוספתא. | ה'''רמב"ם''' (שבת יז ד) שכתב הלכה זו, לא ציין שצריך שהמדרון יהיה עשר בתוך ארבע. ובאמת ה'''ראב"ד''' שם השיג עליו וכתב שהוא דווקא במדרון שמתלקט עשרה מתוך ארבע, שאז הוא נחשב כמחיצה, ושכן מפורש בתוספתא. | ||
<BR/>כדברי הראב"ד כתב גם '''הרשב"א''' (שבת ק א ד"ה הא דקתני) וכתב שכן היא גם דעת הגמרא, אלא שדרכה לקצר. וכן כתב '''הריטב"א'''. | <BR/>כדברי הראב"ד כתב גם '''הרשב"א''' (שבת ק א ד"ה הא דקתני) וכתב שכן היא גם דעת הגמרא, אלא שדרכה לקצר. וכן כתב '''הריטב"א'''. | ||
=== מדרון מדין מחיצה או מדין היכר === | |||