הבדלים בין גרסאות בדף "זכירת מעשה עמלק"

נוספו 126 בתים ,  14:20, 22 באוקטובר 2021
שורה 5: שורה 5:
המצווה כתובה בפירוש בתורה בפרשת '''כי תצא''': "זכור את אשר עשה לך עמלק" ('''דברים''' כה יז). מעשיו של עמלק מתוארים בפרשת בשלח ('''שמות''' יז יד) שם מסופר על עמלק שנלחם בבני ישראל.
המצווה כתובה בפירוש בתורה בפרשת '''כי תצא''': "זכור את אשר עשה לך עמלק" ('''דברים''' כה יז). מעשיו של עמלק מתוארים בפרשת בשלח ('''שמות''' יז יד) שם מסופר על עמלק שנלחם בבני ישראל.


בנוסף למצוות עשה, התורה כותבת ביחד עם מצוות הזכירה מצוות לא תעשה, שלא לשכוח את מעשה עמלק; "לא תשכח" ('''דברים''' כה יז).
בנוסף למצוות עשה, התורה כותבת ביחד עם מצוות הזכירה מצוות לא תעשה, שלא לשכוח את מעשה עמלק; "לא תשכח" ('''דברים''' כה יז), וכן למחות את זכר עמלק: "תמחה את זכר עמלק מתחת השמיים" ('''דברים''' כה יט).


ב'''ה"ג''' וב'''יראים''', מצוות זכירת מעשה עמלק אינה מתוארת כמצווה בפני עצמה, כיוון שהיא טפלה למצווה של מחיית עמלק.
ב'''ה"ג''' וב'''יראים''', מצוות זכירת מעשה עמלק אינה מתוארת כמצווה בפני עצמה, כיוון שהיא טפלה למצווה של מחיית עמלק.
שורה 27: שורה 27:
וכתוב בפרקי ד'''רבי אליעזר''' (מד) דטעם המצווה הוא כדי לזכור את החטא שהביא למעשה עמלק, אלא שלא רצה הקב"ה לבייש את ישראל לכן צווה אותם לזכור את מעשה עמלק וע"י כך יזכרו בחטא שהביא לכך. '''רש"י''' על הפסוק ('''דברים''' כה יז) כותב שלמה נסמכה פרשת זכור לאיסור של משקולות, אלא ללמדך שלא היו ישראל נזהרין בכך ועמלק בא מפני שחטאו ישראל, ומדבריו יוצא שמצוות זכור היא כדי לעורר את ישראל שלא לחטוא. , כך גם מסבירים ה'''רבינו בחי''', '''הכלי יקר''' וה'''דעת זקנים''' ('''דברים''' כה יז).
וכתוב בפרקי ד'''רבי אליעזר''' (מד) דטעם המצווה הוא כדי לזכור את החטא שהביא למעשה עמלק, אלא שלא רצה הקב"ה לבייש את ישראל לכן צווה אותם לזכור את מעשה עמלק וע"י כך יזכרו בחטא שהביא לכך. '''רש"י''' על הפסוק ('''דברים''' כה יז) כותב שלמה נסמכה פרשת זכור לאיסור של משקולות, אלא ללמדך שלא היו ישראל נזהרין בכך ועמלק בא מפני שחטאו ישראל, ומדבריו יוצא שמצוות זכור היא כדי לעורר את ישראל שלא לחטוא. , כך גם מסבירים ה'''רבינו בחי''', '''הכלי יקר''' וה'''דעת זקנים''' ('''דברים''' כה יז).


ה'''סמ"ק''' (מצווה כג) מוסיף טעם לצווה, שנזכור שהקב"ה מצילינו מיד אויבינו ומתוך כך לא נחטא.
ה'''סמ"ק''' (מצווה כג) מוסיף טעם למצווה, שנזכור שהקב"ה מצילינו מיד אויבינו ומתוך כך לא נחטא.
ו טעם ה'''ספרי''' למצווה, הוא; כדי שנתפלל שהשי"ת ימחה את שם עמלק, כיון שאין שם ה' שלם כל עוד עמלק בעולם ('''כי תצא''' רצו. כך פירש רבי '''דוד פרדו''' בפירושו על ה'''ספרי''').
ו טעם ה'''ספרי''' למצווה, הוא; כדי שנתפלל שהשי"ת ימחה את שם עמלק, כיון שאין שם ה' שלם כל עוד עמלק בעולם ('''כי תצא''' רצו. כך פירש רבי '''דוד פרדו''' בפירושו על ה'''ספרי''').


554

עריכות