הבדלים בין גרסאות בדף "דרכים שלא לעבור בבל יראה ובל ימצא"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
||
שורה 157: | שורה 157: | ||
::'''נפ"מ''' בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:<BR/> לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית <BR/> ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ. | ::'''נפ"מ''' בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:<BR/> לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית <BR/> ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ. | ||
==שיטת תוספות == | ===שיטת תוספות === | ||
'''"נראה לר"י דאע"ג דסגי בביטול בעלמא החמירו חכמים לבדוק חמץ שלא יבא לאוכלו"''' | '''"נראה לר"י דאע"ג דסגי בביטול בעלמא החמירו חכמים לבדוק חמץ שלא יבא לאוכלו"''' | ||
שורה 168: | שורה 168: | ||
=== שיטת הטור === | === שיטת הטור === | ||
<nowiki> '''"דהשתא אפילו אם נשאר בבית חמץ שלא מצא אינו עובר עליו, דהוי הפקר ולא דיליה הוא"''' <BR/> לשיטתו לבדיקה אין כל תוקף שלא לעבור בב"י וחייב לבטל שמא ישאר חמץ,ואפילו אם לא ידע בו יעבור,</nowiki> | |||
ופירש הצל"ח שמאחר ותיקנו חכמים את חובת הבטול "הבודק צריך שיבטל" (ו ע"ב) הרי זה שלא עשה כמצוות חכמים הרי שפושע הוא <BR/>וקושיית הגמרא "וכי משכחת ליה לבטליה" שמשמע שהביטול יועיל אם ימצא גלוסקא ולא יעבור למפרע,נאמרא רק לפני שחידשו האמוראים שחייב לבטל. | ופירש הצל"ח שמאחר ותיקנו חכמים את חובת הבטול "הבודק צריך שיבטל" (ו ע"ב) הרי זה שלא עשה כמצוות חכמים הרי שפושע הוא <BR/>וקושיית הגמרא "וכי משכחת ליה לבטליה" שמשמע שהביטול יועיל אם ימצא גלוסקא ולא יעבור למפרע,נאמרא רק לפני שחידשו האמוראים שחייב לבטל. |