הבדלים בין גרסאות בדף "דרכים שלא לעבור בבל יראה ובל ימצא"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 157: שורה 157:
::'''נפ"מ''' בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:<BR/> לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית <BR/> ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ.
::'''נפ"מ''' בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:<BR/> לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית <BR/> ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ.


==שיטת תוספות ==
===שיטת תוספות ===


'''"נראה לר"י דאע"ג דסגי בביטול בעלמא החמירו חכמים לבדוק חמץ שלא יבא לאוכלו"'''
'''"נראה לר"י דאע"ג דסגי בביטול בעלמא החמירו חכמים לבדוק חמץ שלא יבא לאוכלו"'''
שורה 168: שורה 168:


=== שיטת הטור ===
=== שיטת הטור ===
'''"דהשתא אפילו אם נשאר בבית חמץ שלא מצא אינו עובר עליו, דהוי הפקר ולא דיליה הוא"'''  <BR/> לשיטתו לבדיקה אין כל תוקף שלא לעבור בב"י וחייב לבטל שמא ישאר חמץ,ואפילו אם לא ידע בו יעבור,
<nowiki> '''"דהשתא אפילו אם נשאר בבית חמץ שלא מצא אינו עובר עליו, דהוי הפקר ולא דיליה הוא"'''  <BR/> לשיטתו לבדיקה אין כל תוקף שלא לעבור בב"י וחייב לבטל שמא ישאר חמץ,ואפילו אם לא ידע בו יעבור,</nowiki>


ופירש הצל"ח שמאחר ותיקנו חכמים את חובת הבטול "הבודק צריך שיבטל" (ו ע"ב) הרי זה שלא עשה כמצוות חכמים הרי שפושע הוא <BR/>וקושיית הגמרא "וכי משכחת ליה לבטליה" שמשמע שהביטול יועיל אם ימצא גלוסקא ולא יעבור למפרע,נאמרא רק לפני שחידשו האמוראים שחייב לבטל.
ופירש הצל"ח שמאחר ותיקנו חכמים את חובת הבטול "הבודק צריך שיבטל" (ו ע"ב) הרי זה שלא עשה כמצוות חכמים הרי שפושע הוא <BR/>וקושיית הגמרא "וכי משכחת ליה לבטליה" שמשמע שהביטול יועיל אם ימצא גלוסקא ולא יעבור למפרע,נאמרא רק לפני שחידשו האמוראים שחייב לבטל.