הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ נוקשה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 23: שורה 23:
==פריטים שהוגדרו בש"ס ובראשונים כחמץ נוקשה ==
==פריטים שהוגדרו בש"ס ובראשונים כחמץ נוקשה ==


===המשנה בפסחים ג א===
===המשנה בפסחים (ג א)===
כבר התבאר שהמשנה כוללת שתי קטגוריות (שהגמ' הבבלית קראה להן תערובת חמץ וחמץ נוקשה). חלוקה זו מצויה גם ב'''ירושלמי''' (פסחים ג א). אמנם ה"ירושלמי" מבין שגם בדוגמאות שהביאה המשנה  
כבר התבאר שהמשנה כוללת שתי קטגוריות (שהגמ' הבבלית קראה להן תערובת חמץ וחמץ נוקשה (כשלקטגוריה זו שייכים רק "זומן" וחבריו)). חלוקה זו מצויה גם ב'''ירושלמי''' (פסחים ג א). אמנם ה"ירושלמי" מבין שגם בדוגמאות שהביאה המשנה לתערובת חמץ (היינו "כותח הבבלי שיכר המדי חומץ האדומי וזיתום המצרי") ישנו רוב של חמץ, ולכן הקשה מדוע לא חייבים כרת על פריטים אלו? ה"ירושלמי" מתרץ שהסיבה היא שחימוצם אינו "ברור". ה'''קרבן העדה''' במקום מסביר שהביטוי "אינו ברור" משמעו שהוא דומה לחמץ נוקשה. '''הרידב"ז''' (סוד"ה "התיבון") מבאר שאעפ"י שיש ברכיבי התערובת חמץ גמור, מ"מ הם אינם גורמים חימוץ גמור לכל התערובת, אלא לחימוץ נוקשה בלבד. לפי"ז תירוץ הירושלמי הוא שאמנם יש כאן רוב של חמץ, אלא שזהו חמץ נוקשה, ולא רוב של חמץ גמור. מ"מ שמענו מהירושלמי שגם החלק הראשון של המשנה, מהוה דוגמאות לחמץ נוקשה, מלבד היותו תערובת חמץ גמור.  
לתערובת חמץ (היינו "כותח הבבלי שיכר המדי חומץ האדומי וזיתום המצרי") ישנו רוב של חמץ, ולכן הקשה מדוע לא חייבים כרת על פריטים אלו? ה"ירושלמי" מתרץ שהסיבה היא שחימוצם אינו "ברור". ה'''קרבן העדה''' במקום מסביר שהביטוי "אינו ברור" משמעו שהוא דומה לחמץ נוקשה. '''הרידב"ז''' (סוד"ה "התיבון") מבאר שאעפ"י שיש ברכיבי התערובת חמץ גמור, מ"מ הם אינם גורמים חימוץ גמור לכל התערובת, אלא לחימוץ נוקשה בלבד. לפי"ז תירוץ הירושלמי הוא שאמנם יש כאן רוב של חמץ, אלא שזהו חמץ נוקשה, ולא רוב של חמץ גמור. מ"מ שמענו מהירושלמי שגם החלק הראשון של המשנה, מהוה דוגמאות לחמץ נוקשה, מלבד היותו תערובת חמץ גמור.  
===שיאור===
===שיאור===
'''הגמ'''' (שם מג א), בהתייחסה לחמץ נוקשה, מביאה ראיה
'''הגמ'''' (שם מג א) מביאה ברייתא שלפיה האוכל שאור לוקה, ומסיקה מכך שלדעתו לוקים על חמץ נוקשה. ממשוואה זו עולה ששיאור מוגדר לפי הגמ' כחמץ נוקשה.
===מי פירות===
===מי פירות===