הבדלים בין גרסאות בדף "מצוות לימוד תורה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 81: שורה 81:




'''תוס' ר"י החסיד''' על הסוגייא בברכות מסביר, שדברי רשב"י במסכת ברכות, "תורה מה תהא עליה", לא באו להגיד שלימוד תורה הוא חובה אלא באו להגיד שהם מצווה בעלמא. לעומת זאת דברי רשב"י המובאים במסכת מנחות, שיכול לפטור עצמו מחובת לימוד תורה בקריאת שמע של שחרית וערבית, הם מדברים על חובת לימוד התורה. כלומר לפי תוס' ר"י החסיד, יש שני מצבים: 1. מצווה קיומית- מומלץ מאוד לעשותה 2. מצווה חיובית(מלשון חובה)- חובה לעשותה. במסכת ברכות רשב"י אומר לאדם שכדאי לו ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, אבל זו רק מצווה קיומית שהיא לא חובה, ובמסכת מנחות אומר רשב"י שהאדם חייב לפחות לקרוא קריאת שמע שחרית וערבית כדי לצאת יי"ח לימוד תורה, יצא ידי חובת המצווה החיובית "לא ימיש".
'''תוס' ר"י החסיד''' על הסוגייא בברכות מסביר, שדברי רשב"י במסכת ברכות, "תורה מה תהא עליה", לא באו להגיד שלימוד תורה הוא חובה אלא באו להגיד שהם מצווה בעלמא. לעומת זאת דברי רשב"י המובאים במסכת מנחות, שיכול לפטור עצמו מחובת לימוד תורה בקריאת שמע של שחרית וערבית, הם מדברים על חובת לימוד התורה. כלומר לפי תוס' ר"י החסיד, יש שני מצבים: 1. מצווה קיומית- מומלץ מאוד לעשותה 2. מצווה חיובית(מלשון חובה)- חובה לעשותה. במסכת ברכות רשב"י אומר לאדם שכדאי לו ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, אבל זו רק מצווה קיומית שהיא לא חובה, ובמסכת מנחות אומר רשב"י שהאדם חייב לפחות לקרוא קריאת שמע שחרית וערבית כדי לצאת יי"ח לימוד תורה, יצא ידי חובת המצווה החיובית "לא ימיש".(ההוכחה לדברי תוס' ר"י החסיד היא שרשב"י בברכות לא מקשר את דבריו לשום פסוק משמע שהוא לא מדבר שם על חובה אלא על מצווה בעלמא.)


סידרנו את הסתירה בדברי רשב"י אבל נשארה לנו עדיין הקושייא בין דברי ר' ישמעאל בברכות לדברי ר' ישמעאל במנחות.
סידרנו את הסתירה בדברי רשב"י אבל נשארה לנו עדיין הקושייא בין דברי ר' ישמעאל בברכות לדברי ר' ישמעאל במנחות.
   
   
נראה לתרץ שדברי ר' ישמעאל במסכת ברכות אומרים דבר כזה: "הנהג בהם מנהג דרך ארץ" כלומר רק מתי שיש לך צורך הכרחי לבטל את הלימוד תורה תבטל אותו. ובמסכת מנחות ר' ישמעאל עונה לאותו תלמיד, שלא ילמד חכמה יוונית, באו להגיד עיקרון כזה: באמת על האדם ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, אבל כאשר יש לו סיבה טובה ואמתית לביטול התורה הוא יבטלה, כגון פרנסה וכו' כי כתוב "ואספת דגנך". אבל חכמה יוונית היא לא דבר חשוב לבטל עליו תורה ולכן ר' ישמעאל אמר לאותו התלמיד לא ללמוד חכמה יוונית.  
נראה לתרץ (תוס' ר"י התייחס לקושייא בין הסוגיות ותירץ רק את שיטת רשב"י ולא את שיטת ר' ישמעאל, מזה אנחנו מבינים שלר"י היה פשוט התירוץ בין שיטות ר' ישמעאל, ולכן צריך להביא תירוץ פשוט, כדוגמת התירוץ שהבאנו לעיל. וכך גם תירץ החיד"א בברכי יוסף יורה דעה סימן רמו'.)  שדברי ר' ישמעאל במסכת ברכות אומרים דבר כזה: "הנהג בהם מנהג דרך ארץ" כלומר רק מתי שיש לך צורך הכרחי לבטל את הלימוד תורה תבטל אותו. ובמסכת מנחות ר' ישמעאל עונה לאותו תלמיד, שלא ילמד חכמה יוונית, באו להגיד עיקרון כזה: באמת על האדם ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, אבל כאשר יש לו סיבה טובה ואמתית לביטול התורה הוא יבטלה, כגון פרנסה וכו' כי כתוב "ואספת דגנך". אבל חכמה יוונית היא לא דבר חשוב לבטל עליו תורה ולכן ר' ישמעאל אמר לאותו התלמיד לא ללמוד חכמה יוונית.  




הקדמה למקור הבא במסכת נדרים. קיימא לן שאין שבועה חלה על שבועה, כלומר דבר שאדם מחויב עליו הוא לא יכול להישבע עליו, כי הוא גם ככה חייב. ואם אדם נשבע על דבר שהוא כבר חייב והוא לא קיים את שבועתו הוא חייב רק קורבן אחד כי השבועה השנייה לא חלה. שבועה חלה רק על דברים שאתה לא חייב בהם.   
הקדמה למקור הבא במסכת נדרים. קיימא לן שאין שבועה חלה על שבועה, כלומר דבר שאדם מחויב עליו הוא לא יכול להישבע עליו, כי הוא גם ככה חייב. ואם אדם נשבע על דבר שהוא כבר חייב והוא לא קיים את שבועתו הוא חייב רק קורבן אחד כי השבועה השנייה לא חלה. שבועה חלה רק על דברים שאתה לא חייב בהם.   


במסכת נדרים מובאים דברי רב גידל "האומר אשכים ואשנה פרק זה אשנה מסכתא זו נדר גדול נדר לאלוהי ישראל", כלומר אדם שנדר ללמוד קטע מסויים מהתורה הנדר שלו נחשב נדר לכל דבר ועניין.
'''במסכת נדרים'''(ח א) מובאים דברי רב גידל "האומר אשכים ואשנה פרק זה אשנה מסכתא זו נדר גדול נדר לאלוהי ישראל", כלומר אדם שנדר ללמוד קטע מסויים מהתורה הנדר שלו נחשב נדר לכל דבר ועניין.
   
   
שואלת הגמרא מה בא רב גידל לחדש לי, "הלא מושבע ועומד הוא?" כלומר על האדם כבר חלה שבועה ללמוד את התורה, אז איך השבועה השנייה שלו חלה? הרי קיימא לן שאין שבועה לאחר שבועה.
שואלת הגמרא מה בא רב גידל לחדש לי, "הלא מושבע ועומד הוא?" כלומר על האדם כבר חלה שבועה ללמוד את התורה, אז איך השבועה השנייה שלו חלה? הרי קיימא לן שאין שבועה לאחר שבועה.


רש"י מפרש בד"ה "והלא מושבע ועומד הוא" שני פירושים מאיפה האדם כבר מושבע על לימוד התורה:
'''רש"י''' מפרש "ה "והלא מושבע ועומד הוא") שני פירושים מאיפה האדם כבר מושבע על לימוד התורה:
 
1. שהאדם חייב מהפסוק "ושיננתם" ודורשים שיהיו דברי תורה מחודדים בפיך.
1. שהאדם חייב מהפסוק "ושיננתם" ודורשים שיהיו דברי תורה מחודדים בפיך.


שורה 101: שורה 102:
הגמרא מעלה אפשרות שאולי השבועה שהאדם נשבע וחלה עליו, זה רק שבועה לצורך זירוז, כלומר לא באמת שבועה מצד הדין, אלא רב גידל בא לחדש לי שמותר לאדם להגיד שבועה כדי לזרז את עצמו. אבל הגמ' דוחה את האפשרות הזאת מכיוון שזה בדיוק מה שרב גידל חידש לי בדין הקודם.
הגמרא מעלה אפשרות שאולי השבועה שהאדם נשבע וחלה עליו, זה רק שבועה לצורך זירוז, כלומר לא באמת שבועה מצד הדין, אלא רב גידל בא לחדש לי שמותר לאדם להגיד שבועה כדי לזרז את עצמו. אבל הגמ' דוחה את האפשרות הזאת מכיוון שזה בדיוק מה שרב גידל חידש לי בדין הקודם.


לכן הגמרא מתרצת שכיוון שהאדם יכול לפטור עצמו מהשבועה של הר סיני{היינו חיוב לימוד תורהכבר בקריאת שמע של שחרית וערבית, שזהו הדבר עליו נשבע בהר סיני ולא מעבר{שיטת רש"י} , ולכן האדם יכול להישבע על דבר תורה כי זה לא מה שהוא נשבע עליו בהר סיני. יוצא מהסבר זה של הגמ', שהגמ' פה ממשיכה עם רשב"י והתירוץ שתירצנו בדבריו, שהחובה היא רק קריאת שמע והמצווה{שהיא לא חובה} זה הלימוד תורה שמעבר.
לכן הגמרא מתרצת שמיכוון שהאדם יכול לפטור עצמו מהשבועה של הר סיני (היינו חיוב לימוד תורה) כבר בקריאת שמע של שחרית וערבית, שזהו הדבר עליו נשבע בהר סיני ולא מעבר{שיטת רש"י} ,לכן האדם יכול להישבע על דבר תורה כי זה לא מה שהוא נשבע עליו בהר סיני. יוצא מהסבר זה של הגמ', שהגמ' פה ממשיכה עם רשב"י והתירוץ שתירצנו בדבריו, שהחובה היא רק קריאת שמע, והמצווה{שהיא לא חובה} זה הלימוד תורה שמעבר.




שורה 107: שורה 108:
   
   


הר"ן חולק על רש"י בפירוש הגמרא. הר"ן מסביר שהאדם חייב ללמוד תורה כל היום כולו מדרשת חכמים על הפסוק "ושננתם" , ובוודאי שע"י קריאת שמע בשחרית וערבית אדם לא יי"ח לימוד תורה כי הוא לא מקיים את דרשת חכמים על "ושננתם".
'''הר"ן'''(על הגמ' במנחות בד"ה "הא קמ"ל דכיוון). חולק על רש"י בפירוש הגמרא. הר"ן מסביר שהאדם חייב ללמוד תורה כל היום כולו מדרשת חכמים על הפסוק "ושננתם" , ובוודאי שע"י קריאת שמע בשחרית וערבית אדם לא יי"ח לימוד תורה כי הוא לא מקיים את דרשת חכמים על "ושננתם".
   
   
מדברי הר"ן שלעיל עדיין לא מובן איך הוא מסתדר עם מהלך הגמרא, כי יוצא מדבריו שהאדם חייב ללמוד תורה כל היום, ושאלת הגמ', איך קיימת שבועה על האדם שהתחייב ללמוד, עדיין עומדת באיתנה. כי לפי הרן יוצא שהוא גם ככה חייב ללמוד כבר מהר סיני, אז על מה בדיוק הוא נשבע? יוצא שהוא נשבע שבועה על שבועה.
מדברי הר"ן שלעיל עדיין לא מובן איך הוא מסתדר עם מהלך הגמרא, כי יוצא מ'''טקסט מודגש'''דבריו שהאדם חייב ללמוד תורה כל היום, ושאלת הגמ', איך קיימת שבועה על האדם שהתחייב ללמוד, עדיין עומדת באיתנה. כי לפי הרן יוצא שהוא גם ככה חייב ללמוד כבר מהר סיני, אז על מה בדיוק הוא נשבע? יוצא שהוא נשבע שבועה על שבועה.


לכן ממשיך הרן ומסביר שלפי דעתו, כל מה שהאדם חייב משבועה מהר סיני זה רק דברים שכתוב בפסוק במפורש וכל מה שנדרש בפסוקים הוא חובה אבל לא שבועה על האדם. ולכן דרשת חכמים על "ושיננתם" היא לא חלה בשבועה על האדם, אלא מה שחל בשבועה על האדם זה רק הפסוק "והגית בו יומם ולילה", קריאת שמע ביום ובלילה, כי רק זה הפשט של הפסוק. יוצא שהאדם יכול להישבע על לימוד התורה כי החיוב של לימוד תורה הגיע מדרשה ולא מפשט הפסוק, ורק מה שהוא פשט הפסוק חל על האדם בשבועה.
לכן ממשיך הרן ומסביר שלפי דעתו, כל מה שהאדם חייב משבועה מהר סיני זה רק דברים שכתוב בפסוק במפורש וכל מה שנדרש בפסוקים הוא חובה אבל לא שבועה על האדם. ולכן דרשת חכמים על "ושיננתם" היא לא חלה בשבועה על האדם, אלא מה שחל בשבועה על האדם זה רק הפסוק "והגית בו יומם ולילה", קריאת שמע ביום ובלילה, כי רק זה הפשט של הפסוק. יוצא שהאדם יכול להישבע על לימוד התורה כי החיוב של לימוד תורה הגיע מדרשה ולא מפשט הפסוק, ורק מה שהוא פשט הפסוק חל על האדם בשבועה.


מהלך הגמרא לפי הר"ן יהיה כך: הגמרא שואלת איך אפשר שאדם שנשבע על לימוד תורה, שבועתו תהיה שבועה, הרי קיימא לן שאין שבועה אחר שבועה. {ההווא אמינה של המקשן היא שקיימת שבועה על האדם בכל המצוות בתורה, בין שנלמדו בדרש בין שנלמדו בפשט}. לאחר מכן עונה הגמ' שהאדם יוצא ידי חובת לימוד תורה ב"והגית בו יומם ולילה"- שמע של שחרית וערבית ולכן כבר לא חייב כלום בשבועה, אבל עדיין הוא חייב מהתורה בדרש על "ושיננתם", אבל לא בשבועה כי השבועה חלה רק על פשט ולא על דרש. ועכשיו  הבין המקשן שההוא אמינה שלו הייתה לא נכונה, ובאמת החיוב משבועה הוא רק על פשט, וכל הדרש על הפסוקים חייבים עליו ללא שבועה, ולכן אפשר להישבע על לימוד תורה, כי על הלימוד תורה כל היום וכל הלילה יש חיוב אבל אין שבועה.   
מהלך הגמרא לפי הר"ן יהיה כך: הגמרא שואלת איך אפשר שאדם שנשבע על לימוד תורה, שבועתו תהיה שבועה, הרי קיימא לן שאין שבועה אחר שבועה. {ההווא אמינה של המקשן היא שקיימת שבועה על האדם בכל המצוות בתורה, בין שנלמדו בדרש בין שנלמדו בפשט}. לאחר מכן עונה הגמ' שהאדם יוצא ידי חובת לימוד תורה ב"והגית בו יומם ולילה"- שמע של שחרית וערבית ולכן כבר לא חייב כלום בשבועה, אבל עדיין הוא חייב מהתורה בדרש על "ושיננתם", אבל לא בשבועה כי השבועה חלה רק על פשט ולא על דרש. ועכשיו  הבין המקשן שההוא אמינה שלו הייתה לא נכונה, ובאמת החיוב משבועה הוא רק על פשט, וכל הדרש על הפסוקים חייבים עליו ללא שבועה, ולכן אפשר להישבע על לימוד תורה, כי על הלימוד תורה כל היום וכל הלילה יש חיוב אבל אין שב ועה.   


הריטב"א מסביר שלפי דעתו רשב"י דורש ב "והגית" אחרת ממה שראינו עד עכשיו. רשב"י לא דורש מפסוק זה שהחובה היא רק לקרוא קריאת שמע בערבית ושחרית, אלא החובה היא באמת ללמוד כל היום וכל הלילה ורק במקרה הצורך {פרנסה וכו'} האדם יכול להסתפק בשמע של ערבית ושחרית.
'''הריטב"א'''(נדרים ח א) מסביר שלפי דעתו רשב"י דורש ב "והגית" אחרת ממה שראינו עד עכשיו. רשב"י לא דורש מפסוק זה שהחובה היא רק לקרוא קריאת שמע בערבית ושחרית, אלא החובה היא באמת ללמוד כל היום וכל הלילה ורק במקרה הצורך {פרנסה וכו'} האדם יכול להסתפק בשמע של ערבית ושחרית.


לפי דבריו של הריטב"א יוצא שבמסכת מנחות ר"י ורשב"י אינם חלוקים כלל:
לפי דבריו של הריטב"א יוצא שבמסכת מנחות ר"י ורשב"י אינם חלוקים כלל:
שורה 124: שורה 125:
ולכן לפי הריטב"א אדם שנשבע ללמוד מסכת או פרק וכו', שבועתו שבועה, כי תיאורטית במקרה מסויים יכול לצאת י"ח רק בק"ש שחרית וערבית.
ולכן לפי הריטב"א אדם שנשבע ללמוד מסכת או פרק וכו', שבועתו שבועה, כי תיאורטית במקרה מסויים יכול לצאת י"ח רק בק"ש שחרית וערבית.


השיטה מקובצת בנדרים שם מתרץ שלושה תירוצים על הקושייא במסכת נדרים, איך יכול להיות ששבועתו שבועה הרי כבר נשבע כבר בהר סיני וכו'.
'''השיטה מקובצת'''(בנדרים שם) מתרץ שלושה תירוצים על הקושייא במסכת נדרים, איך יכול להיות ששבועתו שבועה הרי כבר נשבע כבר בהר סיני וכו'.


תירוץ ראשון בשם הרנב"י: "והגית" זהו ציווי תמידי ללמוד תורה כל היום כולו. לפי זה איך הגמ' אומרת שהאדם שנשבע ללמוד משנה שבועתו שבועה, הרי בכל מקרה הוא חייב ללמוד תורה כל היום? הרנב"י עונה שהשבועה שהאדם נשבע זה ללמוד תורה, אך הוא לא נשבע ללמוד משהו ספציפי, ולכן שהאדם נשבע ללמוד משנה או מסכתא, שבועתו שבועה, מכיוון שיכול היה להיפטר בשבועה ע"י לימוד אחר.
תירוץ ראשון בשם הרנב"י: "והגית" זהו ציווי תמידי ללמוד תורה כל היום כולו. לפי זה איך הגמ' אומרת שהאדם שנשבע ללמוד משנה שבועתו שבועה, הרי בכל מקרה הוא חייב ללמוד תורה כל היום? הרנב"י עונה שהשבועה שהאדם נשבע זה ללמוד תורה, אך הוא לא נשבע ללמוד משהו ספציפי, ולכן שהאדם נשבע ללמוד משנה או מסכתא, שבועתו שבועה, מכיוון שיכול היה להיפטר בשבועה ע"י לימוד אחר.
שורה 142: שורה 143:




הרמב"ם בהלכות תמידין פוסק שלחם הפנים חייב להיות תמיד על השולחן ללא הפסק (כמו דברי רבנן במשנה החולקים על ר' יוסי) . לעומת זאת בהלכות תלמוד תורה פוסק הרמב"ם שלא חייב ללמוד כל היום וכל הלילה אלא מספיק שכל אדם יקבע לעצמו עיתים ביום ובלילה, ובזה הוא יי"ח(פוסק את ר' אמי מדברי ר' יוסי שבמנחות "אפילו לא שנה אדם .. פרק אחד של שחרית.. ערבית קיים מצוות לא ימוש). לכאורה דברי הרמב"ם בתמידין סותרים את דבריו בתלמוד תורה. ר' אמי דייק מדברי ר' יוסי על לחם הפנים שפרק ביום ופרק בלילה זה מספיק, וזה מה שפסק הרמב"ם להלכה בתלמוד תורה. אבל בהלכות תמידין פוסק הרמב"ם כמו חכמים שחלוקים על ר' יוסי בלחם הפנים ואם נעשה את ההשלכה שעשה ר' אמי על דבריו של ר' יוסי, על חכמים יצא שצריך ללמוד תורה כל היום וכל הלילה בדיוק כמו לחם הפנים. ולכן לכאורה יוצא שהרמב"ם מפרש שלחם התמיד צריך להיות כל היום וכל הלילה כדברי חכמים, ועדיין, מספיק פרק ביום ופרק בלילה, כדברי ר' יוסי.
'''הרמב"ם'''(הלכות תמידין ה ג) פוסק שלחם הפנים חייב להיות תמיד על השולחן ללא הפסק (כמו דברי רבנן במשנה החולקים על ר' יוסי). לעומת זאת בהלכות תלמוד תורה(א ח) פוסק הרמב"ם שלא חייב ללמוד כל היום וכל הלילה אלא מספיק שכל אדם יקבע לעצמו עיתים ביום ובלילה, ובזה הוא יי"ח(פוסק את ר' אמי מדברי ר' יוסי שבמנחות "אפילו לא שנה אדם .. פרק אחד של שחרית.. ערבית קיים מצוות לא ימוש). לכאורה דברי הרמב"ם בתמידין סותרים את דבריו בתלמוד תורה. ר' אמי דייק מדברי ר' יוסי על לחם הפנים שפרק ביום ופרק בלילה זה מספיק, וזה מה שפסק הרמב"ם להלכה בתלמוד תורה. אבל בהלכות תמידין פוסק הרמב"ם כמו חכמים שחלוקים על ר' יוסי בלחם הפנים ואם נעשה את ההשלכה שעשה ר' אמי על דבריו של ר' יוסי, על חכמים יצא שצריך ללמוד תורה כל היום וכל הלילה בדיוק כמו לחם הפנים. ולכן לכאורה יוצא שהרמב"ם מפרש שלחם התמיד צריך להיות כל היום וכל הלילה כדברי חכמים, ועדיין, מספיק פרק ביום ופרק בלילה, כדברי ר' יוסי.


הלחם משנה עומד על סתירה זו בדברי הרמב"ם ומסביר, שהרמב"ם תופס שקיים הבדל בין המילה "תמיד"(הכתובה בלחם הפנים) למילה "לא ימיש"(שנאמרה בתלמוד תורה).
'''הלחם משנה''' (על הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה שם) עומד על סתירה זו בדברי הרמב"ם ומסביר, שהרמב"ם תופס שקיים הבדל בין המילה "תמיד"(הכתובה בלחם הפנים) למילה "לא ימיש"(שנאמרה בתלמוד תורה).


ולכן יוצא שגם לשיטת חכמים אדם לא מחוייב ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, כי גם חכמים מודים שלשון "לא ימיש" משמעותו הרבה פחות "תמידיות" מלשון "תמיד". המחלוקת בין ר' יוסי לחכמים היא רק בלחם הפנים, שם הכתוב מתנסח בלשון "תמיד", לפי חכמים זוהי לשון של תמידות סופית ולפי ר' יוסי גם הלשון "תמיד" אין משמעותה תמידות סופית. ר' אמי דייק מדברי ר' יוסי את דעת חכמים, והרמב"ם פסק את דעת חכמים להלכה: 1. לחם הפנים צריך להיות תמיד, ללא הפסקה, על השולחן. 2. בשביל לצאת ידי חובת תלמוד תורה צריך לקבוע עיתים גם ביום וגם בלילה.  
ולכן יוצא שגם לשיטת חכמים אדם לא מחוייב ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, כי גם חכמים מודים שלשון "לא ימיש" משמעותו הרבה פחות "תמידיות" מלשון "תמיד". המחלוקת בין ר' יוסי לחכמים היא רק בלחם הפנים, שם הכתוב מתנסח בלשון "תמיד", לפי חכמים זוהי לשון של תמידות סופית ולפי ר' יוסי גם הלשון "תמיד" אין משמעותה תמידות סופית. ר' אמי דייק מדברי ר' יוסי את דעת חכמים, והרמב"ם פסק את דעת חכמים להלכה: 1. לחם הפנים צריך להיות תמיד, ללא הפסקה, על השולחן. 2. בשביל לצאת ידי חובת תלמוד תורה צריך לקבוע עיתים גם ביום וגם בלילה.  
שורה 150: שורה 151:
לכאורה לפי ההסבר של הלחם משנה שלעיל היה צריך האדם לצאת ידי חובה בקריאת שמע בבוקר ובערב כר' יוחנן, אז מדוע חייבנו אותו ללמוד גם ביום וגם בלילה מעבר לקריאת שמע? הרי מהגמ' בנדרים  יוצא שפסקו כר' יוחנן, כי אמרו שם ש"אי בעי פטר נפשיה בק"ש שחרית וערבית", אם רוצה פוטר עצמו בק"ש של שחרית וערבית. לכאורה באמת ככה היה הרמב"ם צריך לפסוק אבל הרמב"ם לא רצה לפסוק ככה כי זה קולא יתירה, וגם ר' יוחנן עצמו אמר לא לפרסם אותה לעמי ארצות. ולכן להלכה, לפי הרמב"ם, יוצא שמספיק שאדם קבע עיתים ללימוד תורה בבוקר ובערב והוא יי"ח לימוד תורה.
לכאורה לפי ההסבר של הלחם משנה שלעיל היה צריך האדם לצאת ידי חובה בקריאת שמע בבוקר ובערב כר' יוחנן, אז מדוע חייבנו אותו ללמוד גם ביום וגם בלילה מעבר לקריאת שמע? הרי מהגמ' בנדרים  יוצא שפסקו כר' יוחנן, כי אמרו שם ש"אי בעי פטר נפשיה בק"ש שחרית וערבית", אם רוצה פוטר עצמו בק"ש של שחרית וערבית. לכאורה באמת ככה היה הרמב"ם צריך לפסוק אבל הרמב"ם לא רצה לפסוק ככה כי זה קולא יתירה, וגם ר' יוחנן עצמו אמר לא לפרסם אותה לעמי ארצות. ולכן להלכה, לפי הרמב"ם, יוצא שמספיק שאדם קבע עיתים ללימוד תורה בבוקר ובערב והוא יי"ח לימוד תורה.


המעשה רוקח מביא גמרא בקידושין שם כתוב שעל האדם ללמד את בנו אומנות ואילו בגמ' שלנו מובא שאין ללמוד חכמה יוונית והירושלמי שאל איך זה יכול להיות. מתרץ המעשה רוקח ואומר שלצורך מלאכה (אומנות) באמת מותר לבטל לימוד תורה אבל לצורך הפנאי (חכמה יוונית) אסור לבטל תורה. מהתירוץ של המעשה רוקח מובן שהוא גם סובר את התירוץ של החיד"א בדברי ר' ישמעאל, שבאמת על האדם ללמוד תורה כל היום וכל הלילה ללא הפסק אבל מותר לו להפסיק בשביל צרכים חיוניים (פרנסה וכו') אבל לא בשביל סתם תרבות פנאי או דברים שהם לא לצורך(חכמה יוונית).
'''המעשה רוקח''' (על הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה שם) מביא גמרא בקידושין (ז א) שם כתוב שעל האדם ללמד את בנו אומנות ואילו בגמ' שלנו מובא שאין ללמוד חכמה יוונית והירושלמי שאל איך זה יכול להיות. מתרץ המעשה רוקח ואומר שלצורך מלאכה (אומנות) באמת מותר לבטל לימוד תורה אבל לצורך הפנאי (חכמה יוונית) אסור לבטל תורה. מהתירוץ של המעשה רוקח מובן שהוא גם סובר את התירוץ של החיד"א בדברי ר' ישמעאל, שבאמת על האדם ללמוד תורה כל היום וכל הלילה ללא הפסק אבל מותר לו להפסיק בשביל צרכים חיוניים (פרנסה וכו') אבל לא בשביל סתם תרבות פנאי או דברים שהם לא לצורך(חכמה יוונית).
   
   
השולחן גבוה (אמנם כתוב על השולחן ערוך אבל מדייק בלשון הרמב"ם), מדייק בלשון הרמב"ם אחרת מהלחם מהמשנה. הרמב"ם מתנסח בלשון הבאה: "כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה בין עני בין עשיר בין שלם בגופו בין בעל ייסורין בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כוחו אפילו היה עני המפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים ואפילו בעל אשה ובנים חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה"
'''השולחן גבוה'''(על השו"ע יורה דעה רמו ו){אמנם כתוב על השולחן ערוך אבל מדייק בלשון הרמב"ם}, מדייק בלשון הרמב"ם אחרת מהלחם מהמשנה. הרמב"ם מתנסח בלשון הבאה: "כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה בין עני בין עשיר בין שלם בגופו בין בעל ייסורין בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כוחו אפילו היה עני המפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים ואפילו בעל אשה ובנים חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה"


- לכאורה ההבנה הפשוטה היא שהרמב"ם מביא קודם כל חיוב הלימוד  ולאחר מכן מניית סוגיי האנשים שהיינו חושבים שהם פטורים ולמרות זאת הם חייבים ולאחר מכן מפרט את הדין של לימוד תורה, שצריך לקבוע זמנים. אבל השולחן גבוה אומר שלפי דעתו הרמב"ם לא מפרט בסוף את הכלל שהביא בהתחלה, כלומר כל איש ישראל חייב בתלמוד תורה כל היום וכל הלילה בין עשיר בין עני... ועכשיו מסביר הרמב"ם שאפילו אנשים כגון בעל אשה וילדים חייבים אבל רק בקביעת עיתים ולא בלימוד תורה כל היום וכל הלילה. יוצא מדברי השולחן גבוה שהרמב"ם  אומר שכולם חייבים ללמוד תורה בין ביום ובין בלילה ורק במקרים חריגים מאוד לאנשים מסויימים החובה היא לקבוע עיתים לתורה ביום ובלילה. בשביל להבין טוב יותר את דברי השולחן גבוה נביא את דברי הרמב"ם ונראה איך זה מסתדר בדבריו.   
- לכאורה ההבנה הפשוטה היא שהרמב"ם מביא קודם כל חיוב הלימוד  ולאחר מכן מניית סוגיי האנשים שהיינו חושבים שהם פטורים ולמרות זאת הם חייבים ולאחר מכן מפרט את הדין של לימוד תורה, שצריך לקבוע זמנים. אבל השולחן גבוה אומר שלפי דעתו הרמב"ם לא מפרט בסוף את הכלל שהביא בהתחלה, כלומר כל איש ישראל חייב בתלמוד תורה כל היום וכל הלילה בין עשיר בין עני... ועכשיו מסביר הרמב"ם שאפילו אנשים כגון בעל אשה וילדים חייבים אבל רק בקביעת עיתים ולא בלימוד תורה כל היום וכל הלילה. יוצא מדברי השולחן גבוה שהרמב"ם  אומר שכולם חייבים ללמוד תורה בין ביום ובין בלילה ורק במקרים חריגים מאוד לאנשים מסויימים החובה היא לקבוע עיתים לתורה ביום ובלילה. בשביל להבין טוב יותר את דברי השולחן גבוה נביא את דברי הרמב"ם ונראה איך זה מסתדר בדבריו.