הבדלים בין גרסאות בדף "השבת אבדה לספק ישראל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 56: שורה 56:
===שיטה שלישית===
===שיטה שלישית===
ניתן להעלות הבנה נוספת בהסבר מדוע הולכים אחר הרוב בהשבת אבדה לגוי. ה'''רמב"ם''' [http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=14&hilchos=79&perek=16&halocha=6&hilite= (סנהדרין טז ו)] פוסק שאמנם כדי להלקות מישהו, למשל במקרה של אכילת חלב, יש צורך בשני עדים, אך את שני העדים צריך על מעשה האיסור הטכני – עצם האכילה , אך על המעבר על האיסור עצמו – העובדה שהמאכל היה חלב, מספיק עד אחד בלבד. כלומר, ניתן להוכיח אשמה בשני שלבים: קיום המעשה ולאחר מכן פרטיו האיסוריים. הקריטריון הגבוה, כגון חיוב שני עדים, הוא רק על צד אחד, אך שאר הצדדים יכולים להיות מוכרעים באופנים אחרים. אפשר להגיד דבר דומה בסוגיה שלנו – אמנם עקרונית אין הולכים בממון אחר הרוב, אבל כן הולכים אחר הרוב כדי להכריע את מעמדו של התינוק. לאחר שהכרענו שהתינוק הוא ישראל מכח הרוב, הוא מוגדר כישראל לכל דבריו ואנו צריכים להשיב לו את אבדתו בתורת וודאי – שאינה נשענת על הרוב אלא על המצב הודאי שהגדרנו בזכותו.
ניתן להעלות הבנה נוספת בהסבר מדוע הולכים אחר הרוב בהשבת אבדה לגוי. ה'''רמב"ם''' [http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=14&hilchos=79&perek=16&halocha=6&hilite= (סנהדרין טז ו)] פוסק שאמנם כדי להלקות מישהו, למשל במקרה של אכילת חלב, יש צורך בשני עדים, אך את שני העדים צריך על מעשה האיסור הטכני – עצם האכילה , אך על המעבר על האיסור עצמו – העובדה שהמאכל היה חלב, מספיק עד אחד בלבד. כלומר, ניתן להוכיח אשמה בשני שלבים: קיום המעשה ולאחר מכן פרטיו האיסוריים. הקריטריון הגבוה, כגון חיוב שני עדים, הוא רק על צד אחד, אך שאר הצדדים יכולים להיות מוכרעים באופנים אחרים. אפשר להגיד דבר דומה בסוגיה שלנו – אמנם עקרונית אין הולכים בממון אחר הרוב, אבל כן הולכים אחר הרוב כדי להכריע את מעמדו של התינוק. לאחר שהכרענו שהתינוק הוא ישראל מכח הרוב, הוא מוגדר כישראל לכל דבריו ואנו צריכים להשיב לו את אבדתו בתורת וודאי – שאינה נשענת על הרוב אלא על המצב הודאי שהגדרנו בזכותו.
 
==שיעורים מאמרים וכתבי עת==
*[http://asif.co.il/?wpfb_filepage=164aveda-html אופי מצוות השבת אבדה] - חיים גודינגר, 'עלון שבות' 164, תשס"ה.
[[קטגוריה:אבידה ומציאה]]
[[קטגוריה:אבידה ומציאה]]
[[קטגוריה:כתובות טו:]]
[[קטגוריה:איסורי ביאה פרק טו]]
[[קטגוריה:אבן העזר פרק ד]]