הבדלים בין גרסאות בדף "דבר שנאסר במניין"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: == {{תחרות כתיבה}} == == דבר שנאסר במניין צריך מניין אחר להתירו == '''מבוא-הסבר המושג''' לאורך שנות קיומו של ...)
 
שורה 1: שורה 1:
== {{תחרות כתיבה}} ==
== {{תחרות כתיבה}} ==


שורה 18: שורה 17:
== דעות הראשונים ==
== דעות הראשונים ==
  '''דעת הרמב"ם'''
  '''דעת הרמב"ם'''
ה'''רמב"ם'''(ממרים ב ב) פוסק שכל גזרה שגזרו חכמים לא ניתן לבטלה גם אם בטל הטעם אלא אם כן יתכנסו חכמים גדולים בחכמה ובמנין.על פי פסק זה ניתן להבין איך הרמב"ם פתר את הסתירה ביו הגמרא בביצה למשנה בעדיות- הוא סובר שהם מדברים על אותו מקרה בדיוק רק במילים אחרות. הרמב"ם לוקח את הצד  של הדין של ביטול גזרה שלמרות שבטל הטעם מביצה שאינו מוזכר בעדיות ואת הצד של גדול בחכמה ובמנין מעדיות שאינו מוזכר בביצה ומאחד את שניהם.--[[משתמש:Yitz151|Yitz151]] 17:33, 12 באפריל 2016 (IDT) ניסוח!!!!!!!!!!!!!!!וכך מוסברת דעתו בשו"ת נושא האפוד (יא א)
ה'''רמב"ם'''(ממרים ב ב) פוסק שכל גזרה שגזרו חכמים לא ניתן לבטלה גם אם בטל הטעם אלא אם כן יתכנסו חכמים גדולים בחכמה ובמנין.על פי פסק זה ניתן להבין איך הרמב"ם פתר את הסתירה ביו הגמרא בביצה למשנה בעדיות- הוא סובר שהם מדברים על אותו מקרה בדיוק רק במילים אחרות. הרמב"ם לוקח את הצד  של הדין של ביטול גזרה שלמרות שבטל הטעם מביצה שאינו מוזכר בעדיות ואת הצד של גדול בחכמה ובמנין מעדיות שאינו מוזכר בביצה ומאחד את שניהם.--[[משתמש:Yitz151|Yitz151]] 17:35, 12 באפריל 2016 (IDT) ניסוח!!!!!!!!!!!!!!!וכך מוסברת דעתו בשו"ת נושא האפוד (יא א)
'''קושיית הראב"ד'''
'''קושיית הראב"ד'''
הראב"ד  (השגות הראב"ד על הרמב"ם ממרים ב ב) מקשה מהגמרא בביצה, הראב"ד שואל מכך שכתוב בגמרא שריב"ז ביטל דברי חכמים שקדמו לו והרי, מקשה הראב"ד, ריב"ז לא היה גדול כמותם?
הראב"ד  (השגות הראב"ד על הרמב"ם ממרים ב ב) מקשה מהגמרא בביצה, הראב"ד שואל מכך שכתוב בגמרא שריב"ז ביטל דברי חכמים שקדמו לו והרי, מקשה הראב"ד, ריב"ז לא היה גדול כמותם?
הכסף משנה (שם) מתרץ את קושיית הראב"ד ואומר שבאמת יתכן שריב"ז היה גדול כהראשונים.--[[משתמש:Yitz151|Yitz151]] 17:33, 12 באפריל 2016 (IDT)קטן שבהם ריב"ז- מקור שמקשה לכאו??? ומסברא להפך
הכסף משנה (שם) מתרץ את קושיית הראב"ד ואומר שבאמת יתכן שריב"ז היה גדול כהראשונים.--[[משתמש:Yitz151|Yitz151]] 17:35, 12 באפריל 2016 (IDT)קטן שבהם ריב"ז- מקור שמקשה לכאו??? ומסברא להפך
'''שיטת הראב"ד והריטב"א'''  
'''שיטת הראב"ד והריטב"א'''  
הראב"ד (על פי הסבר נושא האפוד) והריטב"א (מובא בשיטה מקובצת ביצה ו א) סוברים שאם בטל הטעם אין צורך בב"ד גדול בחכמה ומנין אלא רק צריך כינוס חכמים.והם מתרצים את הסתירה בין ביצה לעדיות בכך שהם אומרים שבעדיות מדובר שהבית דין באים לבטל איסור בלי שהטעם בטל ואז הם צריכים להיות גדולים בחכמה ובמנין ובגמרא בביצה כבר בטל הטעם ואז מספיק כינוס של חכמים גם בלי להיות גדולים בחכמה ובמנין.
הראב"ד (על פי הסבר נושא האפוד) והריטב"א (מובא בשיטה מקובצת ביצה ו א) סוברים שאם בטל הטעם אין צורך בב"ד גדול בחכמה ומנין אלא רק צריך כינוס חכמים.והם מתרצים את הסתירה בין ביצה לעדיות בכך שהם אומרים שבעדיות מדובר שהבית דין באים לבטל איסור בלי שהטעם בטל ואז הם צריכים להיות גדולים בחכמה ובמנין ובגמרא בביצה כבר בטל הטעם ואז מספיק כינוס של חכמים גם בלי להיות גדולים בחכמה ובמנין.