הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:כחל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 94: שורה 94:
*לכתחילה כתב הרמ"א שנהגו שלא לבשל כלל כחל, אפילו קרעו טחו כדין ומבשל לבדו. וגם בצליה, מחמיר דבעי קריעה שתי וערב וגם טיחה בכותל{{הערה|דהיינו: פסק כרשב"א בדעת רש"י, ולא כטור ולא כר"ן.}},  
*לכתחילה כתב הרמ"א שנהגו שלא לבשל כלל כחל, אפילו קרעו טחו כדין ומבשל לבדו. וגם בצליה, מחמיר דבעי קריעה שתי וערב וגם טיחה בכותל{{הערה|דהיינו: פסק כרשב"א בדעת רש"י, ולא כטור ולא כר"ן.}},  
*ובדיעבד מקל הרמ"א בצליה כמחבר, דשרי גם אם לא קרע כלל, אך בבישול מקל בדיעבד רק כשקרע וטח כדין ובישל את הכחל לבדו, ורק בהפסד מרובה אז מיקל כשקרע וטח כדין גם כשבישל עם בשר אחר.
*ובדיעבד מקל הרמ"א בצליה כמחבר, דשרי גם אם לא קרע כלל, אך בבישול מקל בדיעבד רק כשקרע וטח כדין ובישל את הכחל לבדו, ורק בהפסד מרובה אז מיקל כשקרע וטח כדין גם כשבישל עם בשר אחר.
===סיכום ההלכה בשו"ע===
יש ג' אפשרויות להכין כחל לאכילה: (1) בישול עם בשר אחר - הכי חמור, (2) בישול כחל לבדו, (3) וצליית כחל - הכי קל.
למחבר: לכתחילה קורע שתי וערב וטח ומבשל לבדו (2), או קרוע שתי וערב וצולה (3).  ובדיעבד שרי קרע שתו"ע וטח גם כשבישל עם בשר אחר, ובבישול לבדו או צליה שרי גם כשלא קרע כלל.
לרמ"א: לכתחילה שרי רק בצליה (3) ורק עם קריעה שתי וערב וטיחה. ובדיעבד שרי כשבישל עם בשר אחר (1) רק בהפסד מרובה וקרע וטח כדין, וכשבישל לבדו (2) שרי כשקרע וטח כדין, ובצליה (1) שרי בדיעבד גם בלי קריעה.
===הרחבה בגדרי המנהג ברמ"א===
הרמ"א כתב שנהגו שלא לבשל כחל כלל.


==נידונים הלכתיים נוספים==
==נידונים הלכתיים נוספים==