הבדלים בין גרסאות בדף "הפסד פירות שביעית"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 147: שורה 147:
=== שאריות אוכל, הראויות עדיין לאכילה, אך דרך אנשים לזרקן ===
=== שאריות אוכל, הראויות עדיין לאכילה, אך דרך אנשים לזרקן ===


הרב אלישיב פוסק שמותר להפסיד שיירי מאכל אם רגילים לזרקם אפילו אנשים שדרכם לחוס על ממונם (דבריו הובאו ב'''דרך אמונה הלכות שמיטה ויובל פרק ה הלכה ג אות יג'''). כך פסקו הלכה למעשה אחרונים נוספים, למשל הרב ישראלי ('''התורה והארץ ג 179''') והרב אשר וייס ('''מנחת אשר שביעית עמ' קצ"ג''').
הרב אלישיב פוסק שמותר להפסיד שיירי מאכל אם רגילים לזרקם אפילו אנשים שדרכם לחוס על ממונם (דבריו הובאו ב'''דרך אמונה''' הלכות שמיטה ויובל פרק ה הלכה ג אות יג). כך פסקו הלכה למעשה אחרונים נוספים, למשל הרב ישראלי ('''התורה והארץ''' ג 179) ו'''הרב אשר וייס''' (מנחת אשר שביעית עמ' קצ"ג).


לעומת זאת, החזון איש פוסק שאסור לאבד שיירי אוכל שאינו רוצה לאכול יותר, וחייבים להניחם בפח מיוחד עד שייפסלו מאכילת אדם ('''קונטרס סדר השביעית אות ח'''', נדפס בדרך אמונה סוף הלכות שמיטה ויובל).  
לעומת זאת, החזון איש פוסק שאסור לאבד שיירי אוכל שאינו רוצה לאכול יותר, וחייבים להניחם בפח מיוחד עד שייפסלו מאכילת אדם ('''קונטרס סדר השביעית אות ח'''', נדפס בדרך אמונה סוף הלכות שמיטה ויובל).  


להבנתנו, פסיקת הרב אלישיב ודעימיה היא כשיטת הרא"ש, בעוד החזו"א פוסק כשיטת הרמב"ם, או לכל הפחות חושש לשיטתו לחומרא.<ref>נציין שיש מהאחרונים שהביאו ראיה לכך שאין איסור איבוד בשאריות גם לשיטת הרמב"ם מדין שאריות תרומה בכלי אחסון ('''משנה תרומה י"א, ח; רמב"ם תרומות י"א, טו וראה דרך אמונה שם'''), שם נפסק שאף שיש קדושה בשאריות, מותר לשים בכלי האחסון חולין גם אם לא מרוקנים אותם לחלוטין משאריות התרומה. אולם להבנתנו, אף שהרמב"ם אכן מתיר לבטל את השאריות בחולין, אין מכך ראיה שהוא יתיר גם לאבד אותן באופן ישיר.</ref>
להבנתנו, פסיקת הרב אלישיב ודעימיה היא כשיטת הרא"ש, בעוד החזו"א פוסק כשיטת הרמב"ם, או לכל הפחות חושש לשיטתו לחומרא.<ref>נציין שיש מהאחרונים שהביאו ראיה לכך שאין איסור איבוד בשאריות גם לשיטת הרמב"ם מדין שאריות תרומה בכלי אחסון ('''משנה''' תרומה י"א, ח; '''רמב"ם''' תרומות י"א, טו וראה '''דרך אמונה''' שם), שם נפסק שאף שיש קדושה בשאריות, מותר לשים בכלי האחסון חולין גם אם לא מרוקנים אותם לחלוטין משאריות התרומה. אולם להבנתנו, אף שהרמב"ם אכן מתיר לבטל את השאריות בחולין, אין מכך ראיה שהוא יתיר גם לאבד אותן באופן ישיר.</ref>


=== גרעינים שנשאר עליהם מעט מהאוכל ===
=== גרעינים שנשאר עליהם מעט מהאוכל ===