הבדלים בין גרסאות בדף "השהיית קדרה על הכירה מערב שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 45: שורה 45:


'''נאמר בירושלמי'''(ג,א)- "הגורף עד שיגרוף כל צרכו מן מה דתני הגורף צריך לחטט ביד הדא אמרה עד שיגרוף כל צורכו"  
'''נאמר בירושלמי'''(ג,א)- "הגורף עד שיגרוף כל צרכו מן מה דתני הגורף צריך לחטט ביד הדא אמרה עד שיגרוף כל צורכו"  
<references />


=== מחלוקת הראשונים במשמעות דברי הירושלמי ===
=== מחלוקת הראשונים במשמעות דברי הירושלמי ===


רמב"ם(פ"ג, ה"ו) רשב"א(לו: ד"ה עד שיגרוף), רמב"ן(ד"ה עד) ריטב"א(לח: ד"ה אלא) טור(רנג ב)-מבארים שהירושלמי כפשוטו, שצריך לגרוף לגמרי את כל הגחלים מחוץ לכירה עד שלא ישאר בו שום גחל.  
רמב"ם(פ"ג, ה"ו) '''רשב"א'''(לו: ד"ה עד שיגרוף), '''רמב"ן'''(ד"ה עד) '''ריטב"א'''(לח: ד"ה אלא) '''טור'''(רנג ב)-מבארים שהירושלמי כפשוטו, שצריך לגרוף לגמרי את כל הגחלים מחוץ לכירה עד שלא ישאר בו שום גחל.
ראשונים אלו נזקקים לבאר מדוע א"כ תנור אפי' גרוף אסור שכיון שלא נשארה שם גחלת כלל למאי ניחוש?  
 
ובאר הרמב"ם שאי אפשר לגרוף כל האש עד שלא ישאר ניצוץ אחד, ומפני שהבלו חם שמא יחתה כדי לבער הניצוצות הנשארות בתנור  
ראשונים אלו נזקקים לבאר מדוע א"כ תנור אפי' גרוף אסור שכיון שלא נשארה שם גחלת כלל למאי ניחוש?
והרשב"א פרש בעניין אחר- שלדעתו אנו מצריכים גרופה ממש אך תנור דינו שונה, מכיון שהבלו חם מאד גם לאחר הגריפה אינו נראה כגרוף ויבוא להשהות או להחזיר בכירה שאינה גרו"ק ואז יש חשש שיבוא לחתות או שמא יבוא להשהות או להחזיר לתנור לא גרוף.
 
ובאר ה'''רמב''' שאי אפשר לגרוף כל האש עד שלא ישאר ניצוץ אחד, ומפני שהבלו חם שמא יחתה כדי לבער הניצוצות הנשארות בתנור.<kbd><refצצ<ref</kbd> 
 
וה'''רשב''' פרש בעניין אחר- שלדעתו אנו מצריכים גרופה ממש אך תנור דינו שונה, מכיון שהבלו חם מאד גם לאחר הגריפה אינו נראה כגרוף ויבוא להשהות או להחזיר בכירה שאינה גרו"ק ואז יש חשש שיבוא לחתות או שמא יבוא להשהות או להחזיר לתנור לא גרוף.
הקושי בדברי הרשב"א שיש כאן גזירה בתנור אטו כירה והיא גופא אינה אלא גזירת חיתוי גחלים.  
הקושי בדברי הרשב"א שיש כאן גזירה בתנור אטו כירה והיא גופא אינה אלא גזירת חיתוי גחלים.