הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול כלכלה כשאבן בתוכה"

אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 25: שורה 25:


'''תוספות''' (ד"ה ונשדינהו וד"ה הכא) תירצו שדווקא כאשר התרומה הטהורה מונחת בכלי קטן בפני עצמה ויכול ליטלה בפני עצמה ולהניחה על גבי קרקע. אבל הכא הפירות מונחות יחד עם האבן בלא שום כלי, ובכהאי גוונא אף בתרומה לא אמרינן שיטול את הטהורה ויניח את הטמאה, וכן כתבו ה'''רשב"א''' (ד"ה הכא) וה'''ריטב"א''' (קמב א ד"ה אמר רב חסדא).
'''תוספות''' (ד"ה ונשדינהו וד"ה הכא) תירצו שדווקא כאשר התרומה הטהורה מונחת בכלי קטן בפני עצמה ויכול ליטלה בפני עצמה ולהניחה על גבי קרקע. אבל הכא הפירות מונחות יחד עם האבן בלא שום כלי, ובכהאי גוונא אף בתרומה לא אמרינן שיטול את הטהורה ויניח את הטמאה, וכן כתבו ה'''רשב"א''' (ד"ה הכא) וה'''ריטב"א''' (קמב א ד"ה אמר רב חסדא).
<BR/>בטעם החילוק מדוע התירו כאשר אין ההיתר מונח בכלי, מבואר ב'''תוספות ישנים''' (ד"ה ונשדינהו) שהוא מפני החשש שמא יפלו לארץ. וכעין זה כתב ב'''ריטב"א''' שם, שאין לו כלי אחר להניח הפירות אחר שיוציאם, ושוב יש חשש שייטנפו.
<BR/>אמנם ב'''מגן אברהם''' (ד) כתב טעם חדש, שכאשר אינם בכלי, לא הטריחוהו ליטלם אחד אחד בידו. ובספר '''תוספת שבת''' השיג עליו מדברי התוספות ישנים הנ"ל.
<BR/>והרב '''מחצית השקל''' כתב ליישב דברי המג"א דבאמת גם כוונתו כהתוספות ישנים, שאי אפשר לפרש כוונתו משום טירחה כפשוטו, שהרי בגמרא מוכח שבפירות יבשים צריך לנערם לארץ ושוב לאוספם, וזהו ודאי טירחה מרובה יותר. אלא כתב המחצית השקל שכוונת המגן אברהם שכאשר הפירות אינם בכלי וצריך לשמרם שלא יפלו לארץ ויטנפו, זה הוי טירחה מרובה, ואתי שפיר כהתוספות ישנים.


===האם לפי מסקנת הגמרא מדובר בכלכלה מלאה פירות===
===האם לפי מסקנת הגמרא מדובר בכלכלה מלאה פירות===
שורה 41: שורה 44:
ב'''רש"י''' (ד"ה מליאה פירות) משמע שבעינן שיהיה ההיתר חשוב יותר מן האיסור, דומיא דפירות שהן עיקר ביחס לאבן. אמנם ה'''ריטב"א''' (קמב א ד"ה הכא) כתב להדיא שאפילו במידי דעלמא, כלומר היתר אחר שאינו פירות, מותר לטלטל אגבו את האבן, כל שכן הכא שהפירות הם עיקר. מדבריו מבואר שאין צורך שיהיה ההיתר חשוב יותר מן האיסור על מנת להתיר את הבסיס.
ב'''רש"י''' (ד"ה מליאה פירות) משמע שבעינן שיהיה ההיתר חשוב יותר מן האיסור, דומיא דפירות שהן עיקר ביחס לאבן. אמנם ה'''ריטב"א''' (קמב א ד"ה הכא) כתב להדיא שאפילו במידי דעלמא, כלומר היתר אחר שאינו פירות, מותר לטלטל אגבו את האבן, כל שכן הכא שהפירות הם עיקר. מדבריו מבואר שאין צורך שיהיה ההיתר חשוב יותר מן האיסור על מנת להתיר את הבסיס.


==גירסת הרמב"ם והטור==
==פסיקת ההלכה==
===גירסת הרמב"ם והטור===
ה'''רמב"ם''' (שבת כה טז) העתיק להלכה דין זה של טלטול כלכלה ואבן בתוכה, אלא שבתחילה כתב את מסקנת הגמרא שאם נעשית האבן דופן לכלכלה מותר לטלטלה, ולאחר מכן כתב שאם הכלכלה מלאה פירות ויש אבן בתוך הפירות, אם אינו יכול לנער את הפירות כגון שעלולים הם להיטנף, מותר לטלטל את הכלכלה על פירותיה והאבן שבה, שבמקום הפסד לא גזרו.
ה'''רמב"ם''' (שבת כה טז) העתיק להלכה דין זה של טלטול כלכלה ואבן בתוכה, אלא שבתחילה כתב את מסקנת הגמרא שאם נעשית האבן דופן לכלכלה מותר לטלטלה, ולאחר מכן כתב שאם הכלכלה מלאה פירות ויש אבן בתוך הפירות, אם אינו יכול לנער את הפירות כגון שעלולים הם להיטנף, מותר לטלטל את הכלכלה על פירותיה והאבן שבה, שבמקום הפסד לא גזרו.


דברי הרמב"ם קשים, וכבר ה'''ראב"ד''' במקום התקשה בדבריו, שהרי הגמרא דחתה לכאורה תירוץ זה של פירות מטונפים, וכתבה שעל כל פנים צריך הוא לנער את הפירות לצד אחד עד שיוכל להוציא את האבן מבלי שיישפכו הפירות לארץ, ואם כן בכהאי גוונא אין היתר לטלטל את הכלכלה עם האבן.
דברי הרמב"ם קשים, וכבר ה'''ראב"ד''' במקום התקשה בדבריו, שהרי הגמרא דחתה לכאורה תירוץ זה של פירות מטונפים, וכתבה שעל כל פנים צריך הוא לנער את הפירות לצד אחד עד שיוכל להוציא את האבן מבלי שיישפכו הפירות לארץ, ואם כן בכהאי גוונא אין היתר לטלטל את הכלכלה עם האבן. וכן ב'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף נט א ד"ה ומוקמינן) העיר על גירסת הרמב"ם זו שלא נתבררה.


גם ה'''טור''' (אורח חיים שט) אחר שהביא דין מסקנת הגמרא באבן שנעשית דופן לכלכלה, הוסיף כדברי הרמב"ם שבפירות רטובים שאי אפשר לנערם, מותר לטלטל הכלכלה עם האבן והפירות שבה.
<BR/>וב'''ריטב"א''' (קמב א ד"ה ולישדינהו) מבואר שתירוץ רב חייא בר אשי שנעשית האבן דופן הוא רק לרווחא דמילתא כדי להעמיד אף בפירות שאינן מיטנפים, אך תירוץ הגמרא הראשון שהעמידה בפירות המיטנפים נכון הוא גם למסקנה. ודבריו הם להדיא כהרמב"ם והטור.
====תירוץ המגיד משנה====
ב'''מגיד משנה''' כתב לתרץ שגירסה אחרת היתה לפני הרמב"ם, שהוא לא גרס את קושיית הגמרא 'ולנערינהו נעורי', אלא תירוץ רב אשי בסוף הגמרא הוא תירוץ נוסף על מה שתירצה קודם שמדובר בפירות מטונפים ואינו יכול לנערם. לכן שני התירוצים אמת, ואת שניהם פסק הרמב"ם להלכה.
ב'''מגיד משנה''' כתב לתרץ שגירסה אחרת היתה לפני הרמב"ם, שהוא לא גרס את קושיית הגמרא 'ולנערינהו נעורי', אלא תירוץ רב אשי בסוף הגמרא הוא תירוץ נוסף על מה שתירצה קודם שמדובר בפירות מטונפים ואינו יכול לנערם. לכן שני התירוצים אמת, ואת שניהם פסק הרמב"ם להלכה.
<BR/>אמנם יש להעיר שלפי הסבר זה שגם רב אשי קאי על הקושייה הראשונה, יוצא שגם הסבר זה מסכים לאוקימתא שהכלכלה מלאה פירות, ולכן אין להתיר בשנעשית האבן דופן לכלכלה אלא רק כאשר יש גם פירות. אמנם ברמב"ם משמע לא כן.  
<BR/>אמנם יש להעיר שלפי הסבר זה שגם רב אשי קאי על הקושייה הראשונה, יוצא שגם הסבר זה מסכים לאוקימתא שהכלכלה מלאה פירות, ולכן אין להתיר בשנעשית האבן דופן לכלכלה אלא רק כאשר יש גם פירות. אמנם ברמב"ם משמע לא כן.  
<BR/>וכתב ה'''בית יוסף''' שכתירוץ המגיד משנה ברמב"ם יש לומר גם בטור.


גם ה'''טור''' (אורח חיים שט) אחר שהביא דין מסקנת הגמרא באבן שנעשית דופן לכלכלה, הוסיף כדברי הרמב"ם שבפירות רטובים שאי אפשר לנערם, מותר לטלטל הכלכלה עם האבן והפירות שבה. וכתב ה'''בית יוסף''' שגם בדבריו צריך לומר שגרס כמו הרמב"ם.
====תירוץ הבית חדש====
<BR/>וב'''ריטב"א''' (קמב א ד"ה ולישדינהו) מבואר שתירוץ רב חייא בר אשי שנעשית האבן דופן הוא רק לרווחא דמילתא כדי להעמיד אף בפירות שאינן מיטנפים, אך תירוץ הגמרא הראשון שהעמידה בפירות המיטנפים נכון הוא גם למסקנה. ודבריו הם להדיא כהרמב"ם והטור.
ה'''בית חדש''' (אורח חיים שט ג) התקשה על תירוץ המגיד משנה, שהרי ב[[#שיטת הרמב"ם בפירוש המשניות|פירוש המשניות לרמב"ם]] מוכח להדיא שהרמב"ם כן גרס 'ולינערינהו נעורי', ואף שפירושו שם קשה ואינו כפשט הגמרא, מ"מ לענין הגירסה מוכח שכן גרס כפי שלפנינו.
<BR/>לכן כתב הב"ח לבאר בדעת הרמב"ם שהוא אינו מפרש 'לינערינהו נעורי' כפי שפירש רש"י שינער את הפירות לצד הכלי ואז ישליך האבן, אלא כוונת הגמרא שינער את הפירות החוצה אל כלי אחר או אל מקום שלא ייטנפו, ועל זה תירצה הגמרא 'אלא בכלכלה פחותה'. לפי זה עולה שכאשר אין לו כלי אחר לנערם אליו מותר לטלטל הכלכלה על האבן שבה אם הפירות שבה מיטנפים, ורק כאשר יכול לנער אותם למקום אחר הוצרכו להעמיד בכלכלה פחותה ואבן נעשית דופן.


===שיטת הרמב"ם בפירוש המשניות===
====שיטת הרמב"ם בפירוש המשניות====
ה'''רמב"ם''' בפירוש המשנה כתב בדין זה של טלטול כלכלה עם האבן שבה, שישנם ג' תנאים על מנת להתיר הטלטול:
ה'''רמב"ם''' בפירוש המשנה כתב בדין זה של טלטול כלכלה עם האבן שבה, שישנם ג' תנאים על מנת להתיר הטלטול:
*שיהיו בכלכלה פירות.
*שיהיו בכלכלה פירות.
שורה 59: שורה 69:
דברי הרמב"ם בזה תמוהים לפי שאינם מתאימים לדברי הגמרא, שהרי למסקנת הגמרא שהאבן נעשית דופן לכלכלה אין מדובר בפירות מיטנפים אלא אפילו ביבשים ואפילו אין בה פירות כלל. ואם רצונו להעמיד כתירוץ הראשון בגמרא דאיירי בפירות המיטנפים וכדבריו בהלכות, אין צורך להעמיד באבן הנתונה בדופן.
דברי הרמב"ם בזה תמוהים לפי שאינם מתאימים לדברי הגמרא, שהרי למסקנת הגמרא שהאבן נעשית דופן לכלכלה אין מדובר בפירות מיטנפים אלא אפילו ביבשים ואפילו אין בה פירות כלל. ואם רצונו להעמיד כתירוץ הראשון בגמרא דאיירי בפירות המיטנפים וכדבריו בהלכות, אין צורך להעמיד באבן הנתונה בדופן.


באמת המפרשים כתבו על דברי הרמב"ם שחזר בו בהלכות ממה שכתב בפירוש המשנה, כן כתב ה'''בית יוסף''' (שט ד"ה ודע).
באמת המפרשים כתבו על דברי הרמב"ם שחזר בו בהלכות ממה שכתב בפירוש המשנה, כן כתבו ה'''בית יוסף''' (שט ד"ה ודע) וה'''בית חדש''' (שט ג).


==השמטת הרי"ף והרא"ש==
===השמטת הרי"ף והרא"ש===
ה'''רי"ף''' וה'''רא"ש''' השמיטו כל סוגיה זו של כלכלה ואבן, ורק העתיקו את המשנה מבלי להוסיף עליה דבר. ונתקשו המפרשים על דבר השמטה זו.
ה'''רי"ף''' וה'''רא"ש''' השמיטו כל סוגיה זו של כלכלה ואבן, ורק העתיקו את המשנה מבלי להוסיף עליה דבר. כבר ב'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף נט א ד"ה ומוקמינן) נתקשה על דבר השמטה זו.
<BR/>ה'''בית יוסף''' (אורח חיים שט ד"ה כלכלה מלאה) כתב שהם גורסים כגירסתנו שתירוץ אחד יש בגמרא שמדובר באבן שנעשית דופן לכלכלה, ולא ראו צורך להעתיק אוקימתא זו, לפי שסמכו על מה שכתבו בסוגיית ה[[אבן שבקרויה]], שגם שם הדין דומה.
<BR/>ה'''בית יוסף''' (אורח חיים שט ד"ה כלכלה מלאה) כתב שהם גורסים כגירסתנו שתירוץ אחד יש בגמרא שמדובר באבן שנעשית דופן לכלכלה, ולא ראו צורך להעתיק אוקימתא זו, לפי שסמכו על מה שכתבו בסוגיית ה[[אבן שבקרויה]], שגם שם הדין דומה.
===שלחן ערוך ואחרונים===
מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים שט ב-ג) כתב להלכה כדברי הטור והרמב"ם, שאם סתמו את הכלכלה באבן נעשית כדופנה ומותר לטלטלה, ומשמע אפילו אין בכלכלה פירות. ועוד כתב שאם היא מלאה פירות ואבן בתוכה, אם הם פירות נפסדים שאי אפשר לנערם מותר לטלטל את הכלכלה, ואם אפשר לנערם מנערם.
כתב ה'''מגן אברהם''' (ג) שאבן שסתמוה בכלכלה נעשית כדופנה דווקא אם הדקו אותה כראוי, דומיא ד[[אבן שבקרויה]], אבל אם לא הידקה כראוי לא.
<BR/>אמנם כבר הובא לעיל, שה'''ריטב"א''' (קמב א ד"ה אמר רב) כתב בשם '''תוספות רי"ד''' דהכא אפילו לא הידקה כהאבן שבקרויה שרי, לפי שהוא [[טלטול מן הצד]] והתירוהו לצורך.


==טלטול הכלכלה לצורך מקומה==
==טלטול הכלכלה לצורך מקומה==
הקשה ה'''רשב"א''' (קמב א ש"ה האי) למה לא אמרה הגמרא שהמשנה מדברת בשצריך למקומה של הכלכלה, והשתא אין צורך להעמיד בכלכלה מלאה פירות או באבן שנעשית דופן. ותירץ שכל המשנה עוסקת בשאינו צריך למקומה, דומיא דאבן שעל פי החבית ומעות שעל הכר, שאם היה צריך למקומה היה מותר לטלטלן אף בלא ניעור, וכן הוא לגבי [[נוטל אדם את בנו]] שלא מדובר לצורך מקומו של בן אלא לגעגעו. וכן הביא ב'''ריטב"א''' (קמב א ד"ה והא) משמו.
הקשה ה'''רשב"א''' (קמב א ש"ה האי) למה לא אמרה הגמרא שהמשנה מדברת בשוכח דלא הוי הכלכלה בסיס ובשצריך למקומה של הכלכלה, והשתא אין צורך להעמיד בכלכלה מלאה פירות או באבן שנעשית דופן. ותירץ שכל המשנה עוסקת בשאינו צריך למקומה, דומיא דאבן שעל פי החבית ומעות שעל הכר, שאם היה צריך למקומה היה מותר לטלטלן אף בלא ניעור, וכן הוא לגבי [[נוטל אדם את בנו]] שלא מדובר לצורך מקומו של בן אלא לגעגעו. וכן הביא ב'''ריטב"א''' (קמב א ד"ה והא) משמו.


מתוך דברי הרשב"א מבואר שבצריך למקומה של כלכלה מותר לטלטלה להדיא אף שהאבן בתוכה בלא פירות. וכן עולה מפשטות דברי הגמרא להלן לגבי [[טלטול תרומה טמאה עם הטהורה]].
מתוך דבריהם מבואר שבצריך למקומה של כלכלה מותר לטלטלה להדיא אף שהאבן בתוכה בלא פירות. אמנם זהו דווקא בשוכח, אבל במניח נעשית הכלכלה בסיס לדבר האסור.


אמנם בתירוץ אחר כתב ה'''ריטב"א''' שם שדווקא כאשר האיסור הוא דבר חשוב, כגון מעות, מותר לטלטלם אגב הכר לצורך מקום הכר, שיש בהם חשש אם ינענען. מה שאין כן באבן שאינה חשובה היא אין להתיר בטלטול גמור אלא בנענוע בלבד.
אמנם בתירוץ אחר כתב ה'''ריטב"א''' שם שדווקא כאשר האיסור הוא דבר חשוב, כגון מעות, מותר לטלטלם אגב הכר לצורך מקום הכר, שיש בהם חשש אם ינענען. מה שאין כן באבן שאינה חשובה היא אין להתיר בטלטול גמור אלא בנענוע בלבד.
<BR/>לפי תירוץ זה של הריטב"א אין מקור להיתר טלטול הכלכלה עם האבן לצורך מקומה. וכתב הריטב"א על פירוש זה שהוא הנכון לעיקר הדין.
<BR/>לפי תירוץ זה של הריטב"א אין מקור להיתר טלטול הכלכלה עם האבן לצורך מקומה. וכתב הריטב"א על פירוש זה שהוא הנכון לעיקר הדין.
ב'''שלטי גיבורים''' (נט א ב) כתב בפשיטות שלכולי עלמא אם צריך למקום הכלכלה שהפירות והאבן בתוכה, מותר לטלטלה, דומיא דתרומה טמאה וטהורה. והוסיף שמכאן יש להביא ראיה שגם [[מוקצה מחמת גופו]] שאסור לצורך גופו ומקומו, שאם הוא בכלי עם דבר היתר, אף שאינו בטל להיתר, מותר לטלטל הכלי לצורך מקומו.
<BR/>גם מרן ה'''בית יוסף''' (אורח חיים שט ד"ה ומשמע) כתב שאף בפירות שאינם מיטנפים, אם צריך הוא למקום הכלכלה מותר לטלטלה כמות שהיא. וכן הכריע למעשה ב'''שלחן ערוך''' (שט ג). מדבריהם משמע שדווקא בכלכלה מלאה פירות מותר לצורך מקומו, והקילו בזה שלא יצטרך לנער, אבל בכלכלה בלא פירות שרק אבן בתוכה, אסור אף לצורך מקומו. אמנם זהו מפני שהם מדברים בכלכלה שנעשית בסיס לאבן, דהיינו במניח, ולכן בעינן פירות, דלא"ה הוי בסיס לדבר האסור ואסור אף לצורך מקומו. אך בשוכח האבן בכלכלה, נראה שמותר לצורך מקומו אף בלא פירות וכדברי הריטב"א.
<BR/>ב'''לבושי שרד''' כתב שטעם ההיתר בלצורך מקומו הוא שאם נצריכו לנער, שמא יפול האבן למקום שצריך לו, ולכן התירו אף בלא ניעור, וכן העתיק ה'''משנה ברורה''' (יב).


[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]