הבדלים בין גרסאות בדף "מיגו דהעזה"

הוסרו 2 בתים ,  20:33, 5 ביוני 2016
שורה 100: שורה 100:
אך לכאורה, קשה לתרץ בדעת בעלי התוספות חילוק זה שבין ממון לשבועה, שכן מצאנו במפורש בדברי התוס' שגם בממון לא אמרינן מיגו דהעזה.  
אך לכאורה, קשה לתרץ בדעת בעלי התוספות חילוק זה שבין ממון לשבועה, שכן מצאנו במפורש בדברי התוס' שגם בממון לא אמרינן מיגו דהעזה.  


אומר '''התוספות''' ([http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=5b&format=pdf בבא בתרא ה א ד"ה ובא]) שאדם לא נאמן לטעון 'פרעתיך בתוך זמן ההלואה' במיגו ד'פרעתיך עתה ושכחת', כי לא חציף אדם לומר פרעתיך עתה ושכחת. (אמנם אין זה מיגו דהעזה רגיל, שהרי בשתי הטענות, הן בטענה שטוען בפנינו והן בטענת המיגו בעל הדין מכיר בשקרו, ויודע הן שלא פרע אתמול והן שלא פרע עתה, אך יש כאן העזה אחרת- לומר למלווה שעתה ממש פרעתיך- זו טענה שיש בה יותר העזה מלטעון 'פרעתיך אתמול ושכחת') והנה, מיגו דהעזה זה הוא בממון, ובכל זאת אומר התוספות שלא אמרינן מיגו זה כי הוא מיגו דהעזה. (ולא כדעת '''בעל העיטור''' ו'''התרומות''' (הובאו דבריהם בביאור ה'''גר"א''' ([http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=cm_x9474 עח, סקי"ח)]) הפוסקים כי נאמן לומר פרעתיך היום נאמן במיגו לומר פרעתיך בתוך הזמן.
אומר '''התוספות''' ([http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=5b&format=pdf בבא בתרא ה א ד"ה ובא]) שאדם לא נאמן לטעון 'פרעתיך בתוך זמן ההלואה' במיגו ד'פרעתיך עתה ושכחת', כי לא חציף אדם לומר פרעתיך עתה ושכחת. (אמנם אין זה מיגו דהעזה רגיל, שהרי בשתי הטענות, הן בטענה שטוען בפנינו והן בטענת המיגו בעל הדין מכיר בשקרו, ויודע הן שלא פרע אתמול והן שלא פרע עתה, אך יש כאן העזה אחרת- לומר למלווה שעתה ממש פרעתיך- זו טענה שיש בה יותר העזה מלטעון 'פרעתיך אתמול ושכחת') והנה, מיגו דהעזה זה הוא בממון, ובכל זאת אומר התוספות שלא אמרינן מיגו זה כי הוא מיגו דהעזה. (ולא כדעת '''בעל העיטור''' ו'''התרומות''', הובאו דבריהם בביאור ה'''גר"א''' ([http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=cm_x9474 עח סקי"ח)], הפוסקים כי כל הנאמן לומר 'פרעתיך עתה' נאמן לומר 'פרעתיך בתוך הזמן'.)


====תירוץ עפ"י ה'אילת השחר'====
====תירוץ עפ"י ה'אילת השחר'====
171

עריכות