הבדלים בין גרסאות בדף "מתה מחמת מלאכה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 3,399 בתים ,  12:04, 8 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 86: שורה 86:


===גנבה ואבידה מחמת מלאכה===
===גנבה ואבידה מחמת מלאכה===
גניבה ואבידה מחמת מלאכה
יש לברר מה רמת האונס הנדרשת כדי להיפטר מדין מתה מחמת מלאכה, האם דווקא ככאונס גמור שאי אפשר למנוע או ככאונס כעין גניבה ואבידה?
הדברי משפט (אויערבאך) בסימן שמ מביא שבשו"ת פרח מטה אהרון (ב,קטו) הסתפק בזה, ונטה לומר שרק על ככאונס גמור שואל פטור כשמתה מחמת מלאכה, ולא באונס שאינו גמור. לעומת זאת הקצות (שח,ג) דן על מתה מחמת מלאכה בשוכר, ושוכר הלא חייב רק על גניבה ואבידה ובכל זאת פוטר אותו הקצות מצד מתה מחמת מלאכה, ומוכח מהקצות שגם באונס כעין גניבה ואבידה פטור כשאירע מחמת מלאכה. כן כותב גם הנתיבות (שמ,ה) שגם במקרה שנגנבה מחמת מלאכה פטור.
גם מדברי הרא"ש הנזכרים לעיל מוכח כשיטת הקצות והנתיבות, שהפטור במתה מחמת מלאכה הוא גם כשמתה באונס שאינו גמור. לפי מה שהוסבר קודם, הרא"ש עוסק כשהספסל נשבר באונס כעין אבידה, ובכל זאת הוא אומר שזה נכלל בפטור של מתה מחמת מלאכה, אף על פי שאין כאן ככאונס גמור. כך מפורש בשו"ת הרא"ש (צב,א) שפטור מתה מחמת מלאכה שייך גם בשוכר שחייב רק על גניבה ואבידה.
נראה להוכיח מהרמ"ה והשו"ע שהובאו לעיל שכדי להיכנס לגדר "מתה מחמת מלאכה" צריך אונס גמור, הרמ"ה והשו"ע אומרים שכשליסטים באו "ואנסוה ממנו" פטור בגלל שזה קרה מחמת המלאכה, משמע שרק בגלל שיש כאן ככאונס גמור (ליסטים מזוין) פטור ואם זו הייתה גניבה רגילה היה חייב אף שזה מחמת מלאכה.
הנתיבות (שמ,ה) דוחה ראייה זו, ומסביר שכיוון שצריך שהנזק יהיה מחמת המלאכה, נקטו הרמ"ה והשו"ע מקרה של ליסטים מזוין, משום שגניבה רגילה שייכת גם בעיר ואינה מחמת מלאכה, ורק ליסטים מזוין נמצא רק בדרך ולא בעיר שבה יש אנשים שילחמו בו, ולכן זה ככאונס שמחמת המלאכה.
יש להעיר שלכאורה השיטה שפוטרת אפילו באונס שאינו גמור, מבוססת של שיטת הרשב"א שהפטור נובע ממחילה, ולכן יש מקום לומר שהמשאיל מוחל גם על מיתה באונס כעין אבידה. אך לפי הרמב"ן שהפטור נובע מפשיעת המשאיל מסתבר שרק באונס גמור יפטר השואל מצד פשיעת המשאיל, אך כשהשואל אשם בנזק שהרי הוא היה יכול למנוע את הנזק אם היה שומר כראוי השואל חייב לשלם, שהרי קשה לומר שיש עדיין פשיעה על המשאיל שהשאיל בהמה שלא ראויה למלאכה, שהרי בהמה זו הייתה ראויה למלאכה אם היו משתמשים בה כראוי, ויש לעיין בזה.


אברבנאל ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14386&hilite=068f250e-0c3a-47c3-ba29-20f772a041e8&st=%D7%90%D7%9D+%D7%A9%D7%9B%D7%99%D7%A8+%D7%94%D7%95%D7%90&pgnum=210 שמות כב יג-יד])
אברבנאל ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14386&hilite=068f250e-0c3a-47c3-ba29-20f772a041e8&st=%D7%90%D7%9D+%D7%A9%D7%9B%D7%99%D7%A8+%D7%94%D7%95%D7%90&pgnum=210 שמות כב יג-יד])
485

עריכות

תפריט ניווט