הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת ראיית חכמים"

(←‏בחכמי אומות העולם: הוספה להערה)
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 14: שורה 14:


=== בחכמי אומות העולם ===
=== בחכמי אומות העולם ===
ביאר ב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}} "שחכמים מחכמות העולם". ופירש ב'''בית יוסף''' {{היברובוקס|42476|295|אורח חיים רכד}} שכתב כן לאפוקי היכא דאינם חכמים אלא בדתם{{הערה|כך העתיק ב'''דברי חמודות''' {{היברובוקס|14308|207|ט כח}}, וכן הוא ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ז}}. ובבית יוסף שלפנינו: '''בדת'''. וראו עוד ב'''עולת תמיד''' {{היברובוקס|21386|118|רכד ו}} שאם הם חכמים בשאר חכמות ואינם חכמים בד"ת, מברכים עליהם.}} שאין מברכין עליהם.
ביאר ב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}} "שחכמים מחכמות העולם". ופירש ב'''בית יוסף''' {{היברובוקס|42476|295|אורח חיים רכד}} שכתב כן לאפוקי היכא דאינם חכמים אלא בדתם{{הערה|כך העתיק ב'''דברי חמודות''' {{היברובוקס|14308|207|ט כח}}, וכן הוא ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ז}}. ובבית יוסף שלפנינו: '''בדת''' (ובחלק מהדפוסים {{היברובוקס|14265|381|למשל כאן}}: '''בד"ת'''). וראו עוד ב'''עולת תמיד''' {{היברובוקס|21386|118|רכד ו}} שאם הם חכמים בשאר חכמות ואינם חכמים בד"ת, מברכים עליהם.}} שאין מברכין עליהם.


ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ז}} הוסיף שחכמים בחכמת העולם "כגון בשבע חכמות"{{הערה|נמנו ב'''פירוש רבינו בחיי''' על אבות {{היברובוקס|9712|81|ג ד"ה גיאמטריאות}}. וראו '''שם הגדולים''' {{היברובוקס|67721|256|מערכת ספרים, יער הלבנון}} ו'''יערות דבש''' {{היברובוקס|32683|290|ב ז [הספד בתאריך ח"י אב תק"ט]}}.}}. וב'''פרי מגדים''' {{היברובוקס|41251|90|אשל אברהם ה}} כתב "דוקא" בשבע חכמות.
ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ז}} הוסיף שחכמים בחכמת העולם "כגון בשבע חכמות"{{הערה|נמנו ב'''פירוש רבינו בחיי''' על אבות {{היברובוקס|9712|81|ג ד"ה גיאמטריאות}}. וראו '''שם הגדולים''' {{היברובוקס|67721|256|מערכת ספרים, יער הלבנון}} ו'''יערות דבש''' {{היברובוקס|32683|290|ב ז [הספד בתאריך ח"י אב תק"ט]}}.}}. וב'''פרי מגדים''' {{היברובוקס|41251|90|אשל אברהם ה}} כתב "דוקא" בשבע חכמות.
שורה 33: שורה 33:
*כאמור, נוסחת ה'''גמרא'''{{הערה|שם=ויניציה}} היא: "שנתן מחכמתו לבשר ודם". וכן הגיה ה'''גר"א''' בגליון הגמרא: ל'''ב"ו'''.  וכן הוא ב'''רי"ף''' {{רי"ף|ברכות|מג|ב|מג:}}, ב'''משנה תורה לרמב"ם''' {{רמבם|ברכות|י|יא|ברכות י יא}}, ב'''ספר האשכול''' {{היברובוקס|31466|72|כג}}, ב'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ט|ח|ט ח}}{{הערה|בדפוסים המאוחרים.}}, ב'''טור''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}}, ב'''אורחות חיים''' {{היברובוקס|23994|248|ברכות מט}}, ב'''כל בו''' {{היברובוקס|15217|297|פז}}, ב{{היברובוקס|67791|212|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}}, ב'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|אורח חיים|רכד|או"ח רכד ז}}, ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ז}}, ב'''חיי אדם''' {{היברובוקס|49395|121|סג ח}}, וב'''קיצור שולחן ערוך''' {{היברובוקס|9214|160|ס ט}}.
*כאמור, נוסחת ה'''גמרא'''{{הערה|שם=ויניציה}} היא: "שנתן מחכמתו לבשר ודם". וכן הגיה ה'''גר"א''' בגליון הגמרא: ל'''ב"ו'''.  וכן הוא ב'''רי"ף''' {{רי"ף|ברכות|מג|ב|מג:}}, ב'''משנה תורה לרמב"ם''' {{רמבם|ברכות|י|יא|ברכות י יא}}, ב'''ספר האשכול''' {{היברובוקס|31466|72|כג}}, ב'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ט|ח|ט ח}}{{הערה|בדפוסים המאוחרים.}}, ב'''טור''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}}, ב'''אורחות חיים''' {{היברובוקס|23994|248|ברכות מט}}, ב'''כל בו''' {{היברובוקס|15217|297|פז}}, ב{{היברובוקס|67791|212|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}}, ב'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|אורח חיים|רכד|או"ח רכד ז}}, ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ז}}, ב'''חיי אדם''' {{היברובוקס|49395|121|סג ח}}, וב'''קיצור שולחן ערוך''' {{היברובוקס|9214|160|ס ט}}.
*בש"סים מאוחרים הגירסא: "שנתן מחכמתו ל'''בריותיו'''". וכתב ב{{היברובוקס|38512|405|'''דקדוקי סופרים'''|סוגריים=לא}} שנשתנה מחמת הצנזורה.
*בש"סים מאוחרים הגירסא: "שנתן מחכמתו ל'''בריותיו'''". וכתב ב{{היברובוקס|38512|405|'''דקדוקי סופרים'''|סוגריים=לא}} שנשתנה מחמת הצנזורה.
*ב'''רא"ש''' {{היברובוקס|20486|180|שבש"ס וינציאה, ר"פ}} הגירסא: "ש'''חלק''' מחכמתו לבשר ודם". וכן הוא ב'''רבינו ירוחם''' {{היברובוקס|15242|215|יג ב}}, ב'''צדה לדרך''' {{היברובוקס|11612|108|א ג כט}}, וב{{היברובוקס|38512|405|'''דקדוקי סופרים'''|סוגריים=לא}}{{הערה|ושם: "'''שחילק'''".}} בשם נוסח הכ"י.
*ב'''רא"ש''' {{היברובוקס|20486|180|שבש"ס וינציאה, ר"פ}} הגירסא: "ש'''חלק''' מחכמתו לבשר ודם". וכן הוא ב'''רבינו ירוחם''' {{היברובוקס|15242|215|יג ב}}{{הערה|ברבינו ירוחם מהדורת "יאיר נתיב" (ירושלים תשע"ו) ב[[ברכת ראיית מלכים|מלכי אומות העולם]] הגיהו (ע"פ כת"י) "[שנתן]", אבל כאן ב'''חכמי''' אומות העולם הדפיסו '''שחלק''' ולא הגיהו כלום, רק ציינו שלפנינו בגמ' שנתן, ושכ"ה ברי"ף וברא"ש. ומשמע שכאן גם בכת"י הגירסא שחלק.}}, ב'''צדה לדרך''' {{היברובוקס|11612|108|א ג כט}}, וב{{היברובוקס|38512|405|'''דקדוקי סופרים'''|סוגריים=לא}}{{הערה|ושם: "'''שחילק'''".}} בשם נוסח הכ"י.
*ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' {{היברובוקס|14308|217|ט ח}} הגירסא: "ש'''חלק''' מחכמתו ל'''בריותיו'''". (ומגיה בעל {{היברובוקס|14308|287|'''מלא הרועים'''|סוגריים=לא}} שצ"ל "שנתן").
*ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' {{היברובוקס|14308|217|ט ח}} הגירסא: "ש'''חלק''' מחכמתו ל'''בריותיו'''". (ומגיה בעל {{היברובוקס|14308|287|'''מלא הרועים'''|סוגריים=לא}} שצ"ל "שנתן").
*ב'''סמ"ג''' {{היברובוקס|21359|107|עשין כז}} וב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}} הגירסא: "'''אשר נתן''' מחכמתו לבשר ודם".
*ב'''סמ"ג''' {{היברובוקס|21359|107|עשין כז}} וב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}} הגירסא: "'''אשר נתן''' מחכמתו לבשר ודם".
501

עריכות