הבדלים בין גרסאות בדף "ערב פסח שחל בשבת"

אין תקציר עריכה
(יצירת דף עם התוכן "מתי מבערים ומבטלים את החמץ בערב פסח שחל בשבת, וכיצד יאכלו סעודות שבת {{מקורות|פסחים ג ו|פסחים יג א, מט א||חמץ ומצה ג ג|אורח חיים תמד}} == מחלוקת התנאים == ה'''משנה''' (פסחים ג ו) מביאה מחלוקת התנאים כאשר יום ארבע עשר בניסן חל בשבת, מתי מבערין את החמץ. לדעת רבי מאיר מב...")
 
שורה 6: שורה 6:


עוד מובאת ב'''גמרא''' (פסחים יג א) בברייתא אחרת דעתו של ר' אלעזר איש ברתותא משום ר' יהושע שמבערין את הכל לפני השבת ושורפין תרומות תלויות וטמאות וטהורות, ומשיירים מזון שתי סעודות מן הטהורות כדי לאכול בשבת עד ארבע שעות.
עוד מובאת ב'''גמרא''' (פסחים יג א) בברייתא אחרת דעתו של ר' אלעזר איש ברתותא משום ר' יהושע שמבערין את הכל לפני השבת ושורפין תרומות תלויות וטמאות וטהורות, ומשיירים מזון שתי סעודות מן הטהורות כדי לאכול בשבת עד ארבע שעות.
<BR/>ובסוף הברייתא כתוב שלא זזו משם עד שקבעו הלכה כמותו, כלומר שצריך לבער מלפני השבת ולשייר מזון שתי סעודות.
== הרי"ף ופרשניו ==
ה'''רי"ף''' (ה א) הביא דברי ר' אלעזר איש ברתותא, אך הביא בהמשך (טז א) גם את מחלוקת התנאים במשנה וכתב שהלכה כר' אלעזר בר' צדוק לפי שהוא עומד בשיטת ר' אלעזר איש ברתותא.
<BR/>המפרשים עמלו כדי להבין כוונתו, שהרי לכאורה ר' אלעזר איש ברתותא ור' אלעזר בר' צדוק אמרו דברים שונים. כך הביא  ה'''ר"ן''' (ד"ה ומיהו) בשם '''רבנו אפרים''' ששאל איך חיבר הרי"ף את דבריהם יחד, והרי הם חלוקים בתרתי, גם בחולין לפי ר' אלעזר איש ברתותא יש לבער את הכל מלפני השבת ולראב"צ בזמנו, כלומר בשבת. וגם בתרומה לפי ר' אלעזר איש ברתותא יש לשייר שתי סעודות, ואילו ראב"צ לא הזכיר שיור כלל.
וה'''ר"ן''' עצמו כתב לבאר דברי הרי"ף שבאמת אין מחלוקת בין ראא"ב לראב"צ שדברי ראב"צ מתייחסים רק לתרומה ולא לחולין, וגם מש"כ 'מבערין את הכל' הכוונה לתרומה ולא לחולין, ואף ראב"צ סובר כן שיש לבער מלפני השבת, ומה שלא כתב שיש לשייר שתי סעודות, לפי שהוא לא עסק בעניין השיור, אבל ודאי סובר הוא כן. ולענין חולין קיימא לן כראב"צ שיש לבער בזמנו, שכן היא גם דעת רבנן, וגם ראא"ב לא חולק בזה.
ב'''בית יוסף''' (אורח חיים תמד ד"ה ודבריו תמוהין) השיג על דברי הר"ן בזה, שלא ייתכן לומר שהרי"ף פסק להלכה כראא"ב רק לענין תרומה, שאין דרכו להביא אלא את ההלכות שנוהגות בזמן הזה.