הבדלים בין גרסאות בדף "אכילת מצה בערב פסח"

נוספו 18 בתים ,  20:51, 30 באפריל 2022
שורה 40: שורה 40:
*'''התשב"ץ''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%22%D7%AA_%D7%A8%D7%A9%D7%91%22%D7%A5_(%D7%AA%D7%A9%D7%91%22%D7%A5)/%D7%97%D7%9C%D7%A7_%D7%92/%D7%A8%D7%A1 (ג סי' רס)] כתב שדעה זו מתבססת על הדעה שמכשירה קרבן פסח שנשחט בבוקר יום י"ד, ומאחר וזהו זמן קרבן הפסח קיים בו איסור "לא תשחט על חמץ דם זבחי", ולפיכך נאסרת המצה.  
*'''התשב"ץ''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%22%D7%AA_%D7%A8%D7%A9%D7%91%22%D7%A5_(%D7%AA%D7%A9%D7%91%22%D7%A5)/%D7%97%D7%9C%D7%A7_%D7%92/%D7%A8%D7%A1 (ג סי' רס)] כתב שדעה זו מתבססת על הדעה שמכשירה קרבן פסח שנשחט בבוקר יום י"ד, ומאחר וזהו זמן קרבן הפסח קיים בו איסור "לא תשחט על חמץ דם זבחי", ולפיכך נאסרת המצה.  
*בשו"ת '''רב פעלים''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1402&st=&pgnum=36 (ג או"ח כז)] כתב "דסבירא להו לא חשיב סמוך אלא שיעור עונה אחת שהוא יום או לילה", אבל לפני כן כבר אינו סמוך לזמן המצוה.  
*בשו"ת '''רב פעלים''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1402&st=&pgnum=36 (ג או"ח כז)] כתב "דסבירא להו לא חשיב סמוך אלא שיעור עונה אחת שהוא יום או לילה", אבל לפני כן כבר אינו סמוך לזמן המצוה.  
*באופן דומה ניתן לומר, שהסברה של שיטה זו היא שערב הפסח הוא היום שבו המצה נאכלת בלילה, ולכן כל היום שלפניו מוגדר כ'לפני זמן מצוותו' ונאסרה בו המצה; אולם ליל י"ד שייך ליום שלפני כן, שהרי לפי סדר העולם הלילה הולך אחר היום, ואינו נראה ומוגדר כ'לפני זמן מצוותו'.<ref>לפי הסבר זה ייתכן חידוש, שמי שניעור משנתו לפני עלות השחר אסור באכילת מצה, שכן לגביו כבר התחיל היום.</ref>
*באופן דומה ניתן לומר, שהסברה של שיטה זו היא שערב הפסח הוא היום שבו המצה נאכלת בלילה, ולכן כל היום שלפני אותו הלילה מוגדר כ'לפני זמן מצוותו' ונאסרה בו המצה; אולם ליל י"ד שייך ליום שלפני כן, שהרי לפי סדר העולם הלילה הולך אחר היום, ואינו נראה ומוגדר כ'לפני זמן מצוותו'.<ref>לפי הסבר זה ייתכן חידוש, שמי שניעור משנתו לפני עלות השחר אסור באכילת מצה, שכן לגביו כבר התחיל היום.</ref>


==שבע ברכות המצה==
==שבע ברכות המצה==
87

עריכות