הבדלים בין גרסאות בדף "זכירת מעשה עמלק"

נוספו 391 בתים ,  12:46, 29 באפריל 2022
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{תחרות כתיבה}}


{{מקורות|מגילה {{ויקיטקסט|משנה מגילה ג ד|ג ד}}|מגילה {{ויקיטקסט|מגילה יח א|יח א}}, {{ויקיטקסט|מגילה ל א|ל א}}||ספר המצוות {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|עשה קפט}}, הלכות מלכים ומלחמות {{ויקיטקסט|הלכות מלכים ומלחמות ה ה|ה ה}}, הלכות תפילה {{ויקיטקסט|הלכות תפילה יכ כ|יג כ}}|אורח חיים {{ויקיטקסט|שולחן ערוך אורח חיים תרפה ב|תרפה ב}}, {{ויקיטקסט|שולחן ערוך אורח חיים תרפה ז|תרפה ז}}}}
{{מקורות|מגילה {{ויקיטקסט|משנה מגילה ג ד|ג ד}}|מגילה {{ויקיטקסט|מגילה יח א|יח א}}, {{ויקיטקסט|מגילה ל א|ל א}}||ספר המצוות {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|עשה קפט}}, הלכות מלכים ומלחמות {{ויקיטקסט|רמב"ם הלכות מלכים ומלחמות ה ה|ה ה}}, הלכות תפילה {{ויקיטקסט|רמב"ם הלכות תפילה יכ כ|יג כ}}|אורח חיים {{ויקיטקסט|שולחן ערוך אורח חיים תרפה ב|תרפה ב}}, {{ויקיטקסט|שולחן ערוך אורח חיים תרפה ז|תרפה ז}}}}


סוגיה העוסקת במצוות עשה לזכור את מעשיו של עמלק, יסודה, הגדרתה, חיובה ופרטי המצווה.
סוגיה העוסקת במצוות עשה לזכור את מעשיו של עמלק, יסודה, הגדרתה, חיובה ופרטי המצווה.
שורה 62: שורה 62:
אנו מוצאים במפרשים ובמדרשים כמה טעמים למצווה זו:
אנו מוצאים במפרשים ובמדרשים כמה טעמים למצווה זו:


מדברי ה'''רמב"ם''' {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|ספר המצוות עשה קפט}}, {{ויקיטקסט|הלכות מלכים ומלחמות ה ה|הלכות מלכים ומלחמות ה ה}} משמע שטעם המצווה הוא כדי שנעורר שנאה ואיבה לעמלק. וכעין זה כתב ה'''רמב"ן''' בפירושו עה"ת (דברים כה יז). וכן כתב ב'''ספר החינוך''', שטעם המצווה כדי לשונאו ולהילחם בו, ולכן כתב שנשים פטורות. ועוד כתב ה'''חינוך''' טעם לדבר, כדי שנראה גודל אהבת השי"ת אלינו, איך העניש שונאינו {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|מצווה תרג}}.
מדברי ה'''רמב"ם''' {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|ספר המצוות עשה קפט}}, {{ויקיטקסט|רמב"ם הלכות מלכים ומלחמות ה ה|הלכות מלכים ומלחמות ה ה}} משמע שטעם המצווה הוא כדי שנעורר שנאה ואיבה לעמלק. וכעין זה כתב ה'''רמב"ן''' בפירושו עה"ת (דברים כה יז). וכן כתב ב'''ספר החינוך''', שטעם המצווה כדי לשונאו ולהילחם בו, ולכן כתב שנשים פטורות. ועוד כתב ה'''חינוך''' טעם לדבר, כדי שנראה גודל אהבת השי"ת אלינו, איך העניש שונאינו {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|מצווה תרג}}.


בפרקי ד'''רבי אליעזר''' {{ויקיטקסט|פרקי דרבי אליעזר פרק מד|מד}} כתוב, שטעם המצווה הוא, כדי לזכור את החטא שהביא למעשה עמלק, אלא שלא רצה הקב"ה לבייש את ישראל לכן צווה אותם לזכור את מעשה עמלק וע"י כך יזכרו בחטא שהביא לכך.
בפרקי ד'''רבי אליעזר''' {{ויקיטקסט|פרקי דרבי אליעזר פרק מד|מד}} כתוב, שטעם המצווה הוא, כדי לזכור את החטא שהביא למעשה עמלק, אלא שלא רצה הקב"ה לבייש את ישראל לכן צווה אותם לזכור את מעשה עמלק וע"י כך יזכרו בחטא שהביא לכך.
שורה 119: שורה 119:
====דרכים אחרים לזכירה====
====דרכים אחרים לזכירה====


*מדברי ה'''רמב"ם''' משמע {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט| ספר המצוות עשה קפט}}, {{ויקיטקסט|רמב"ם הלכות מלכים ומלחמות ה ה|הלכות מלכים ומלחמות ה ה}}, שכל אחד יזכיר במילותיו שלו, ואינו מזכיר נוסח מסוים.
*ה'''חינוך''' מפרש שצריך לזכור מעשה עמלק כדי שלא תשכח שנאתו מלבנו ולא כותב על נוסח מסוים {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|מצווה תרג}}.
*ה'''חינוך''' מפרש שצריך לזכור מעשה עמלק כדי שלא תשכח שנאתו מלבנו ולא כותב על נוסח מסוים {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|מצווה תרג}}.


שורה 147: שורה 148:
|'''תוס''', '''רא"ש''', '''רשב"א''', '''תורת הדשן''' ועוד ראשונים, וכן ה'''משנ"ב''' ה'''פעולת שכיר''' וה'''ערוך שלחן'''||החובה היא לקרוא דווקא את פרשת זכור כדי לצאת ידי חובת מצוות זכירת מעשה עמלק.
|'''תוס''', '''רא"ש''', '''רשב"א''', '''תורת הדשן''' ועוד ראשונים, וכן ה'''משנ"ב''' ה'''פעולת שכיר''' וה'''ערוך שלחן'''||החובה היא לקרוא דווקא את פרשת זכור כדי לצאת ידי חובת מצוות זכירת מעשה עמלק.
|-
|-
|ה'''חינוך''', ה'''רמב"ן''', ה'''ראב"ד''' ו'''ר"ש משאנץ'''||לא צריך דווקא פרשת זכור, אלא כל אחד יזכור במילים שלו, או ילמד הלכות מגילה.
|ה'''רמב"ם''', ה'''חינוך''', ה'''רמב"ן''', ה'''ראב"ד''' ו'''ר"ש משאנץ'''||לא צריך דווקא פרשת זכור, אלא כל אחד יזכור במילים שלו, או ילמד הלכות מגילה.
|-
|-
|'''מגן אברהם''', '''באה"ט''', '''פמ"ג''', '''כה"ח''' ועוד אחרונים||לא חייבים לשמוע דווקא את פרשת זכור, אלא אפשר גם לצאת ידי חובת המצווה כששומעים את קריאת "ןיבא עמלק" בפורים. על דעה זו חלקו חלק מהפוסקים כגון ה'''משנ"ב''' ה'''מהרי"ל דיסקין''' וה'''ערוך השלחן'''.
|'''מגן אברהם''', '''באה"ט''', '''פמ"ג''', '''כה"ח''' ועוד אחרונים||לא חייבים לשמוע דווקא את פרשת זכור, אלא אפשר גם לצאת ידי חובת המצווה כששומעים את קריאת "ןיבא עמלק" בפורים. על דעה זו חלקו חלק מהפוסקים כגון ה'''משנ"ב''' ה'''מהרי"ל דיסקין''' וה'''ערוך השלחן'''.
554

עריכות