554
עריכות
(←כל יום) |
|||
| שורה 246: | שורה 246: | ||
בספר '''הדרש והעיון''' ניסה ליישב דברי החינוך מקושיית ה'''מנ"ח''' מדוע מקשר בין הזכירה למחייה ומתרץ שלשיטת ה'''חינוך''' הוקשה זכירה למחייה, וא"כ גם במצוות הזכירה הנשים פטורות. אך אין מחוור דיו, שהרי זו מלחמת מצווה שנשים חייבות, וכן מהיכי תיתי היקש זה. | בספר '''הדרש והעיון''' ניסה ליישב דברי החינוך מקושיית ה'''מנ"ח''' מדוע מקשר בין הזכירה למחייה ומתרץ שלשיטת ה'''חינוך''' הוקשה זכירה למחייה, וא"כ גם במצוות הזכירה הנשים פטורות. אך אין מחוור דיו, שהרי זו מלחמת מצווה שנשים חייבות, וכן מהיכי תיתי היקש זה. | ||
יש המעלים צד לפטור נשים במצווה, כיוון שזו מצווה זהזמן גרמא, שנשים פטורות בה{{הערה|'''אבנ"ז''' או"ח ח"ב תק"ט. '''ציץ הקדש''' נ"א סק"ג}}. | |||
הוכיחו '''אחרונים''' בדעת ה'''רמב"ם''' ('''יביע אומר''' ח נד יט. '''נר מצווה''' יא לא. '''מהר"י עייאש''' {{דרוש מקור}}), שלדעתו נשים חייבות במצווה, מכיוון שלא כתב שמניין המצוה שנשים פטורות, את מצווה זו, א"כ נראה בדעת הרמב"ם שמחייב הנשים במצווה זו. | הוכיחו '''אחרונים''' בדעת ה'''רמב"ם''' ('''יביע אומר''' ח נד יט. '''נר מצווה''' יא לא. '''מהר"י עייאש''' {{דרוש מקור}}), שלדעתו נשים חייבות במצווה, מכיוון שלא כתב שמניין המצוה שנשים פטורות, את מצווה זו, א"כ נראה בדעת הרמב"ם שמחייב הנשים במצווה זו, וכן משמע מה'''רמב"ם''' שמחייב נשים. | ||
וכתב ב'''תורת חסד''', שמחלוקת זו אם אישה חייבת תלויה במחלוקת הראשונים אם מניין וס"ת זה מדאורייתא. לפי הראשונים האומרים שאלו מדאורייתא מסתבר לדעת שהאישה חייבת, ואילו לדעת אלו האומרים שאין הם מהתורה, אומרים שנשים פטורות. | וכתב ב'''תורת חסד''', שמחלוקת זו אם אישה חייבת תלויה במחלוקת הראשונים אם מניין וס"ת זה מדאורייתא. לפי הראשונים האומרים שאלו מדאורייתא מסתבר לדעת שהאישה חייבת, ואילו לדעת אלו האומרים שאין הם מהתורה, אומרים שנשים פטורות. | ||
עריכות