631
עריכות
| (גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת) | |||
| שורה 4: | שורה 4: | ||
{{גמרא|ברכות|כד|א|כד.}} - קריאת שמע על המיטה, (אשתו, בניו (קטנים/גדולים), , טפח באשה ערווה, קול באישה ערווה, [[שוק באישה ערווה|שוק באשה ערווה]]. | {{גמרא|ברכות|כד|א|כד.}} - קריאת שמע על המיטה, (אשתו, בניו (קטנים/גדולים), , טפח באשה ערווה, קול באישה ערווה, [[שוק באישה ערווה|שוק באשה ערווה]]. | ||
==שניים שישנים במיטה אחת== | |||
===גמרא=== | |||
ב'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|כד|א|כד.}} הובאה מחלוקת לגבי קריאת שמע של שניים שישנים במיטה אחת (וללא בגדים) | |||
רב יהודה אמר '''<u>שמואל</u>''' - מחזיר פניו וקורא, '''באשתו וגם כולם'''.{{ש}}'''<u>רב יוסף</u>''' - מחזיר פניו וקורא - '''דווקא באשתו'''.{{ש}}הגמרא מביאה סתירה בין שתי בריתות שדנות | |||
# מחזיר פניו וקורא (לא צריך טלית) | #מחזיר פניו וקורא (לא צריך טלית) | ||
# אדם ובניו ובני ביתו - לא יקרא אלא אם כן ישים טלית שתחצוץ. | #אדם ובניו ובני ביתו - לא יקרא אלא אם כן ישים טלית שתחצוץ. | ||
לרב יוסף לא קשה מעמיד שהברייתא הראשונה היא דווקא על אשתו, והברייתא השנייה היא על כולם, לכן קשה על שמואל, אבל שמואל עונה שגם על שמואל קשה: שהרי יש ברייתא נוספת שאומרת שאסור לקרוא קריאת שמע אלא אם כן היתה טלית מפסקת ביניהם. | |||
<br /> | |||
===פסיקה=== | |||
'''רי"ף''' {{רי"ף|ברכות|טו|א|טו.}} - פסק כרב יוסף, כי הסברא שדווקא באשתו שהיא כגופו הקלו היא סברא חזקה יותר. והקושיות על רב יוסף פחות רציניות. | |||
'''תוספות -''' מחמירים אפילו יותר | |||
אבל התוס' מחמיר במקרה של בני ביתו - שצריך טלית שתפסיק. והפסיקה הזו קשה - כי לא היתה דעה כזו באמוראים? | |||
== ליבו רואה את הערווה == | |||
ה'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|כד|ב|כד:}} שואלת האם מותר לקרוא ק"ש כשראשו מחוץ לטלית, ונחלקו הראשונים לגבי גרסת הגמרא. | |||
* טלית בצווארו - ליבו רואה את הערווה מותר. | |||
* מתחת לליבו - ליבו רואה את הערווה. | |||
כה: - צואה וערווה מול עששית. | כה: - צואה וערווה מול עששית. | ||