הבדלים בין גרסאות בדף "קוצו של יוד"

נוספו 1,261 בתים ,  22:16, 28 בנובמבר 2021
אין תקציר עריכה
 
(7 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{מקורות||מנחות כט א||תפילין וספר תורה א כ|אורח חיים לב ד; יורה דעה רעד ו}}
{{מקורות||מנחות כט א||תפילין וספר תורה א כ|אורח חיים לב ד; יורה דעה רעד ו}}
גדר הקוץ דצריך לעשות באות יו"ד, היכן הוא ואם הוא לעיכובא.
'''קוצו של יוד''' הוא סוגיה העוסקת בגדר הקוץ דצריך לעשות באות יו"ד, היכן הוא ואם הוא לעיכובא.
== גמרא ==
== גמרא ==
ה'''משנה''' (מנחות ג ?) אומרת ששתי פרשיות שבמזוזה מעכבות זו את זו, ואפילו כתב אחד מעכבן, וכן בתפילין.  
ה'''משנה''' (מנחות פרק ג' משנה ז') אומרת ששתי פרשיות שבמזוזה מעכבות זו את זו, ואפילו כתב אחד מעכבן, וכן בתפילין.  
<BR/>ה'''גמרא''' (מנחות כט א) מנסה לעמוד על פשר הדברים, מה הכוונה שכתב אחד מעכבן, ומעלה אפשרות שהכוונה לקוצו של יו"ד. אך הגמרא דוחה זאת ואומרת שזהו פשיטא שקוצו של יו"ד מעכב את כל הפרשיה, ולכן צריך להסביר באופן אחר.
<BR/>ה'''גמרא''' (מנחות כט א) מנסה לעמוד על פשר הדברים, מה הכוונה שכתב אחד מעכבן, ומעלה אפשרות שהכוונה לקוצו של יו"ד. אך הגמרא דוחה זאת ואומרת שזהו פשיטא שקוצו של יו"ד מעכב את כל הפרשיה, ולכן צריך להסביר באופן אחר.


שורה 9: שורה 9:
<BR/>אלא שהראשונים נחלקו, מהו אותו קוץ של יו"ד, שהוא לעיכובא.
<BR/>אלא שהראשונים נחלקו, מהו אותו קוץ של יו"ד, שהוא לעיכובא.
== מחלוקת הראשונים ==
== מחלוקת הראשונים ==
[[קובץ:קוצו של יוד רשי.png|ממוזער|קוצו של יו"ד על פי שיטת רש"י וסייעתו]]
'''רש"י''' (כט א ד"ה קוצו של יוד) כתב שקוצו של יו"ד הוא הרגל הימני של יו"ד, כלומר שלא יעשה י' רק קו ישר, אלא צריך לרדת בקצהו הימני ולעשות כעין רגל קטנה.
'''רש"י''' (כט א ד"ה קוצו של יוד) כתב שקוצו של יו"ד הוא הרגל הימני של יו"ד, כלומר שלא יעשה י' רק קו ישר, אלא צריך לרדת בקצהו הימני ולעשות כעין רגל קטנה.


== רבנו תם ==
== רבנו תם ==
[[קובץ:קוצו של יוד רבנו תם.png|ממוזער|קוצו של יו"ד על פי שיטת רבנו תם וסייעתו]]
'''רבנו תם''' (ד"ה קוצו של יוד) חולק על רש"י ואומר שרגל ימנית של יו"ד הוא פשיטא, שהרי בלי זה אין כאן שום אות, ולא ייתכן שתהיה לגמרא הווה אמינא שזו הכוונה.
<BR/>לכן מפרש רבנו תם שקוצו של יו"ד הוא בראש האות, דהיינו שכפוף ראשו מטה מעט.
כתב ה'''בית יוסף''' {{היברובוקס טוש"ע|100|אורח חיים לו צורת האותיות י'}} שגם רש"י לא פליג על רבנו תם, שהרי מהפסיקתא מוכח שיש לי' נקודה למטה, ומשמע שהעוקץ מלמטה הוא כנגד התג מלמעלה. וכתב שיש להקפיד שהעוקץ שלמטה יהיה קצר מהרגל של ימין, שמא יראה כמו ח'. והוסיף שמטעם זה לעקם מעט את הרגל הימנית כלפי פנים.


[[קטגוריה: צורת האותיות]]
[[קטגוריה: צורת האותיות]]
[[קטגוריה: מנחות כט.]]
[[קטגוריה: מנחות כט.]]
[[קטגוריה: מנחות לד.]]
[[קטגוריה: מנחות לד.]]
[[קטגוריה: תפילין מזוזה וספר תורה פרק א]]
[[קטגוריה: תפילין ומזוזה וספר תורה פרק א]]
[[קטגוריה: אורח חיים סימן לב]]
[[קטגוריה: אורח חיים סימן לב]]
[[קטגוריה: יורה דעה סימן רעד]]
[[קטגוריה: יורה דעה סימן רעד]]