הבדלים בין גרסאות בדף "שכר שבת"

נוספו 1,039 בתים ,  18:00, 26 בינואר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
מובא ב'''ברייתא''' (נדרים לז א, בבא מציעא נח א) שהמקבל עליו שמירת פרה או תינוק או זרעים וכד', אם אירע נזק בשבת, [[פטור מלשלם]] לפי שאין אחריות שבת עליו, ומבואר שם הטעם, משום שאינו נוטל שכר על השבת, וכן הוא ב'''תוספתא''' (שבת יח טז, בבא מציעא ח). <BR/>
מובא ב'''ברייתא''' (נדרים לז א, בבא מציעא נח א) שהמקבל עליו שמירת פרה או תינוק או זרעים וכד', אם אירע נזק בשבת, [[פטור מלשלם]] לפי שאין אחריות שבת עליו, ומבואר שם הטעם, משום שאינו נוטל שכר על השבת, וכן הוא ב'''תוספתא''' (שבת יח טז, בבא מציעא ח). <BR/>
ה''''רי"ף''' (שבת סד ב) וה'''רא"ש''' (שבת כג ח) העתיקו ברייתא זו כצורתה, וגם ה'''הרמב"ם''' (שבת ו כה) הביאה להלכה, ומבואר מזה שאסור ליטול שכר על שירות שנותן בשבת, אף שאין בזה איסור מלאכה. וכן הועתק להלכה ב'''טור''' (אורח חיים שו) וב'''שלחן ערוך''' (ד).
ה''''רי"ף''' (שבת סד ב) וה'''רא"ש''' (שבת כג ח) העתיקו ברייתא זו כצורתה, וגם ה'''הרמב"ם''' (שבת ו כה) הביאה להלכה, ומבואר מזה שאסור ליטול שכר על שירות שנותן בשבת, אף שאין בזה איסור מלאכה. וכן הועתק להלכה ב'''טור''' (אורח חיים שו) וב'''שלחן ערוך''' (ד).
===גדר האיסור===
ב'''חידושי הגר"ח מבריסק''' (שבץ יט א) כתב שאין איסור שכר שבת על נטילת הממון, אלא האיסור הוא לעשות פעולה, אף שהיא כשלעצמה מותרת, אם מרוויח עליה שכר בשבת. וב'''שמירת שבת כהלכתה''' (כח {קטז}) הקשה מהגמ' בכתובות, שם חוששת הגמ' לשכר שבת אפילו שאין האשה עושה שום מלאכה, רק שהבעל מורד בה וקנסוהו להוסיף על כתובתה בכל יום שעומד במרדו. ותירץ בשם ה'''גרש"ז אויערבך''' ששם אינו שכר שבת ממש, אלא רק מיחזי כשכר שבת, כמבואר שם מלשון הגמרא, אבל בשו"ת '''משנה הלכות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1880&st=&pgnum=54&hilite= (ח מא)]
כתב שהוא איסור ממש, ואין חילוק בין מחזי כשכר שבת לשכר שבת, וראה [[#טעם האיסור|להלן]]


===הגדרת שכר===
===הגדרת שכר===