הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

נוספו 952 בתים ,  13:14, 8 באפריל 2018
שורה 153: שורה 153:


=== האם חכם צריך לחקור האם התווסף היתר לתערובת ===
=== האם חכם צריך לחקור האם התווסף היתר לתערובת ===
כאשר מדובר על תערובת ששייך בה דין חנ"נ (לשו"ע רק בבב"ח, ולרמ"א גם בש"א) ולא היה בהיתר ששים כנגד האיסור, כך שכל התערובת נעשתה נבילה; תוספת ההיתר צריכה להיות פי ששים מכל התערובת, ולא רק מהאיסור שבה. והשאלה היא, מה הדין במקרה שהשואל מביא את התבשיל כמו שהוא כעת, האם צריך החכם לחקור האם הוסיף היתר לאחר שנפל האיסור, או שהאיסור נפל לתוך כל ההיתר הנכחי; או שרשאי החכם להסתפק בנתון שמציג לפניו השואל על תערובת של איסור בהיתר.
לדעת '''סמ"ג''' (לאוין קמ-קמא) ו'''סמ"ק''' () צריך לחקור. כך פסקו'''בי"ו''' (צט ה ד"ה ומ"ש רבינו שנ"ל) ו'''רש"ל''' (יש"ש נט)


== דין הקדרה ==
== דין הקדרה ==
שורה 216: שורה 219:
ה'''שו"ע''' כתב בהלכות חנוכה (אורח חיים, תרעז, ד) על השמן שנותר מנר חנוכה שכבה תוך חצי שעה והתערב בשמן אחר, שיש מי שאומר שאין להוסיף עליו שמן ולבטלו בששים. הקשו הפוסקים שלכאורה כיון שהוא איסור דרבנן, היה לשו"ע להתיר.
ה'''שו"ע''' כתב בהלכות חנוכה (אורח חיים, תרעז, ד) על השמן שנותר מנר חנוכה שכבה תוך חצי שעה והתערב בשמן אחר, שיש מי שאומר שאין להוסיף עליו שמן ולבטלו בששים. הקשו הפוסקים שלכאורה כיון שהוא איסור דרבנן, היה לשו"ע להתיר.


ותרצו (מובא ב'''מטעמה"ש''', יג בסוף): '''ש"ך''' (יט) טען ששמן של נר חנוכה חמור מכיוון שהוקצה למצוותו, ודוחק לתרץ כך, וצ"ע. גם ה'''ט"ז''' (יב) הקשה ולא הביא תירוץ. ה'''מ"א'''{{מקור}} הציע שיתכן שהשו"ע כתב כן בשם יש מי שאומר אך הוא עצמו לא סובר כך. והביא תירוץ נוסף, שיתכן דשאני הכא דהוי דשיל"מ, שהרי יכול להשתמש בשמן בשנה הבאה, ובכה"ג מודה השו"ע שאסור להוסיף אף בדרבנן (שרק בעצי מוקצה התירו בכה"ג כיון דמקלא קלי איסורא). ואף שדשיל"מ לא בטל כלל כתב השו"ע שבטל בששים מפני שבנד"ד אינו מן הדין לדעתו לאוסרו בנתערב ('''מחצה"ש'''{{מקור}} ו'''לבושי שרד'''{{מקור}}). '''חוו"ד'''{{מקור}}'''­'''- בחנוכה זה איסור הנאה וכשמבטלו בשישים עדיין נהנה מהאיסור. אך בביטול אוכל, הטעם מתבטל כראוי ולכן אינו נהנה ממנו. '''מ"ב''' (תרעז, כ) כתב שהעיקר כדכתוב ביו"ד שמותר לבטל בדרבנן וה"ה הכא, אלא שכאן רק הזכיר את דעת האוסרים. ומעין זה כתב ה'''ילקו"י''' (מועדים עמ' רלג-רלד) שהשו"ע חזר בו ביו"ד ופסק להקל.
ותרצו (מובא ב'''מטעמה"ש''', יג בסוף): '''ש"ך''' (יט) טען ששמן של נר חנוכה חמור מכיוון שהוקצה למצוותו, ודוחק לתרץ כך, וצ"ע. גם ה'''ט"ז''' (יב) הקשה ולא הביא תירוץ. ה'''מ"א''' (או"ח תרעז יב) הציע שיתכן שהשו"ע כתב כן בשם יש מי שאומר אך הוא עצמו לא סובר כך. והביא תירוץ נוסף, שיתכן דשאני הכא דהוי דשיל"מ, שהרי יכול להשתמש בשמן בשנה הבאה, ובכה"ג מודה השו"ע שאסור להוסיף אף בדרבנן (שרק בעצי מוקצה התירו בכה"ג כיון דמקלא קלי איסורא). ואף שדשיל"מ לא בטל כלל כתב השו"ע שבטל בששים מפני שבנד"ד אינו מן הדין לדעתו לאוסרו בנתערב ('''מחצה"ש''' (יו"ד צט יט) ו'''לבושי שרד'''{{מקור}}). '''חוו"ד'''{{מקור}}'''­'''- בחנוכה זה איסור הנאה וכשמבטלו בשישים עדיין נהנה מהאיסור. אך בביטול אוכל, הטעם מתבטל כראוי ולכן אינו נהנה ממנו. '''מ"ב''' (תרעז, כ) כתב שהעיקר כדכתוב ביו"ד שמותר לבטל בדרבנן וה"ה הכא, אלא שכאן רק הזכיר את דעת האוסרים. ומעין זה כתב ה'''ילקו"י''' (מועדים עמ' רלג-רלד) שהשו"ע חזר בו ביו"ד ופסק להקל.


== להרחבה ==
== להרחבה ==
* [https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94_%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA:%D7%90%D7%99%D7%9F_%D7%9E%D7%91%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%9F_%D7%90%D7%A1%D7%95%D7%A8_%D7%9C%D7%9B%D7%AA%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%94 אין מבטלין אסור לכתחילה] - מיקרופדיה תלמודית.
* [https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94_%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA:%D7%90%D7%99%D7%9F_%D7%9E%D7%91%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%9F_%D7%90%D7%A1%D7%95%D7%A8_%D7%9C%D7%9B%D7%AA%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%94 אין מבטלין אסור לכתחילה] - מיקרופדיה תלמודית.
*שיעורי הרב אלישע אבינר - ישיבת ברכת משה: [http://ybm.org.il/lesson?lesson=2278&format=A סדרה ראשונה] (2 שיעורים), [http://ybm.org.il/lesson?lesson=9337&format=A סדרה שנייה] (2 שיעורים), על [http://ybm.org.il/lesson?lesson=9455&format=A ביטול תולעים] (2 שיעורים).
*שיעורי הרב אלישע אבינר - ישיבת ברכת משה: [http://ybm.org.il/lesson?lesson=2278&format=A סדרה ראשונה] (2 שיעורים), [http://ybm.org.il/lesson?lesson=9337&format=A סדרה שנייה] (3 שיעורים), על [http://ybm.org.il/lesson?lesson=9455&format=A ביטול תולעים] (2 שיעורים).
*[http://asif.co.il/download/kitvey-et/orot%20a/or%20a12/03.pdf ביטול איסורים לכתחילה] - מאמר מאת הרב שלום קליין בכתב העת [http://asif.co.il/%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%94/?wpfb_s=%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA%20%D7%A2%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%9F%20%D7%99%D7%91 אורות עציון יב].
*[http://asif.co.il/download/kitvey-et/orot%20a/or%20a12/03.pdf ביטול איסורים לכתחילה] - מאמר מאת הרב שלום קליין בכתב העת [http://asif.co.il/%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%94/?wpfb_s=%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA%20%D7%A2%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%9F%20%D7%99%D7%91 אורות עציון יב].
*[https://www.toraland.org.il/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%9B%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F/%D7%97%D7%A8%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F/%D7%A2%D7%99%D7%91%D7%95%D7%93-%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%99%D7%A9-%D7%91%D7%95-%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%91/ עיבוד מזון נגוע בתולעים] - מכון התורה והארץ.
*[https://www.toraland.org.il/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%9B%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F/%D7%97%D7%A8%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F/%D7%A2%D7%99%D7%91%D7%95%D7%93-%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%99%D7%A9-%D7%91%D7%95-%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%91/ עיבוד מזון נגוע בתולעים] - מכון התורה והארץ.
284

עריכות