הבדלים בין גרסאות בדף "הקניית דבר שלא בא לעולם"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,609 בתים ,  21:54, 21 באוקטובר 2017
שורה 41: שורה 41:


==אופני הקנאה שאינם נחשבים הקנאת דבר שלא בא לעולם ==
==אופני הקנאה שאינם נחשבים הקנאת דבר שלא בא לעולם ==
=== דקל לפירותיו ===
'''בגמרא''' בב"ב קמז ב: "אמר רבא אמר רב נחמן שכיב מרע שאמר ידור פלוני בבית זה, יאכל פלוני פירות דקל זה, לא אמר כלום, עד שיאמר תנו בית זה לפלוני וידור בו, תנו דקל זה לפלוני ויאכל פירותיו". '''הרמב"ם''' הביא דין זה בזכיה ומתנה י טו, גבי שכיב מרע כנ"ל בגמרא, וביאר שהטעם שמועילה אמירת תנו בית זה, הוא שהרי הקנה להם את הגוף לפירות, והגוף דבר שיש בו ממש. '''הטור''' רט הביא דין זה גבי מכירה, וכתב שאם מכר אילן לפירותיו או פרה ושחה לעובריהם קנה מיד, ואין שום אחד מהם יכול לחזור בו. וביאר '''הב"י''' שם, שכמו שמועיל גבי קניין, כך גם גבי מכר. '''הסמ"ע''' ביאר שהטעם, שכיון שהאילן בעולם חל עליו הקניין לצורך פירותיו שיצאו ממנו.
==== מעות לפירות ====
'''הקצות''' הביא ש'''המהר"ם אלשיך''' כתב, שאי אפשר להקנות מעות לפירות, היינו להקנות מעות לא עבור עצמן, אלא רק עבור הרווח שיתנו. וטעמו, שאין עניין זה דומה למוכר דקל לפירותיו הנ"ל, כיון שכשהמעות של הפירות מגיעים, המעות עצמן אינן בעולם. הקצות השיג, ש'''התוס'''' גיטין מ"ב ב ד"ה "עבד",


== טקסט הכותרת ==
== טקסט הכותרת ==

תפריט ניווט