הבדלים בין גרסאות בדף "מנהגי ימי ספירת העומר"

אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:
כתב ה'''בית חדש''' (אורח חיים תצג א) שנראה שאין חילוק בין נישואין של מצוה לשאינן של מצוה, שהמנהג לאסור אף במי שעוד לא קיים [[פריה ורביה]], ושכן נהגו.
כתב ה'''בית חדש''' (אורח חיים תצג א) שנראה שאין חילוק בין נישואין של מצוה לשאינן של מצוה, שהמנהג לאסור אף במי שעוד לא קיים [[פריה ורביה]], ושכן נהגו.
<BR/>אבל ה'''פרי חדש''' (תצג א) כתב בשם '''הר"ם לונזאנו''' בספר 'שתי ידות' שמי שלא קיים עדיין פריה ורביה, לא חיישינן למנהגא ונושא אישה. וגם הפר"ח עצמו הסכים לזה, והביא ראיה ממה שהתיר הרא"ם בשו"ת (יד) ליקח שתי נשים משום מצוות פריה ורביה, שלא על כך גזר רגמ"ה.
<BR/>אבל ה'''פרי חדש''' (תצג א) כתב בשם '''הר"ם לונזאנו''' בספר 'שתי ידות' שמי שלא קיים עדיין פריה ורביה, לא חיישינן למנהגא ונושא אישה. וגם הפר"ח עצמו הסכים לזה, והביא ראיה ממה שהתיר הרא"ם בשו"ת (יד) ליקח שתי נשים משום מצוות פריה ורביה, שלא על כך גזר רגמ"ה.
וב'''מחזיק ברכה''' לחיד"א [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&st=&pgnum=199&hilite= (תצג א)] כתב שלא נהגו כהפר"ח ומהר"ם לונזאנו, אלא פשט המנהג שלא לישא עד ל"ג בעומר אף מי שלא קיים פריה ורביה, וכמו שכתב גם הרב '''זרע אמת''' (אורח חיים סח), שאפילו במקום שאין נזהרים כל כך בתספורת, מ"מ בנישואין מחמירים.


===ריקודים ומחולות===
===ריקודים ומחולות===
כתב ה'''מגן אברהם''' (אורח חיים תצג א) שהעושים אירוסין מותר להם לעשות סעודה, אך לא יעשו עימה ריקודים ומחולות של רשות, וכן מי שעשה שידוכין אסור לעשות ריקודין ומחולות.
כתב ה'''מגן אברהם''' (אורח חיים תצג א) שהעושים אירוסין מותר להם לעשות סעודה, אך לא יעשו ריקודים ומחולות של רשות, וכן מי שעשה שידוכין אסור לעשות ריקודין ומחולות.
ודייק בדבריו ה'''מחצית השקל''' (א) שריקודין ומחולות של מצווה, כגון באירוסין מותר לעשות.


==שלא להסתפר==
==שלא להסתפר==
שורה 25: שורה 28:


ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים תצג ב) כתב בסתם שנוהגים שלא להסתפר בימים אלו, וב'''בית חדש''' (א) כתב שאף שבזמן הראשונים היו מקומות שנהגו שלא להסתפר והיו מקומות שנהגו להסתפר, עכשיו נוהגים בכל המקומות שלא להסתפר.
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים תצג ב) כתב בסתם שנוהגים שלא להסתפר בימים אלו, וב'''בית חדש''' (א) כתב שאף שבזמן הראשונים היו מקומות שנהגו שלא להסתפר והיו מקומות שנהגו להסתפר, עכשיו נוהגים בכל המקומות שלא להסתפר.
===עבר והסתפר===
כתב הרב '''שיירי כנסת הגדולה''' (בית יוסף ו) שאם הסתפר קונסים אותו, ולא דמי למה שכתבו הראשונים שאם נשא אישה אין קונסים אותו, דהתם מצוה קעביד. והביאוהו ה'''אליה רבה''' (ג) וה'''מחצית השקל''' (א).


==זמן האיסור==
==זמן האיסור==