הבדלים בין גרסאות בדף "פסל היוצא מן הסוכה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 682 בתים ,  16:32, 31 באוקטובר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 26: שורה 26:
===שיטת הרא"ש והטור===
===שיטת הרא"ש והטור===
ה'''רא"ש''' (א לה) ציטט את הגמרא באופן שונה קצת מהלשון שלפנינו בגמרא, שכתב "מהו דתימא האי לחודיה קיימא והאי לחודיה קיימא, קמ"ל".
ה'''רא"ש''' (א לה) ציטט את הגמרא באופן שונה קצת מהלשון שלפנינו בגמרא, שכתב "מהו דתימא האי לחודיה קיימא והאי לחודיה קיימא, קמ"ל".
<BR/>וביאר את דברי הגמרא, שמודבר שעשה מחיצות ארוכות ואם כן גילה דעתו שלא ניחא לו בסוכה קטנה של שתים כהלכתן ושלישית אפילו טפח, ואם כן הדופן שהמשיך עם הפסל אינה מן הסוכה היא, שהרי אם מחשיבה כחלק מן הסוכה, היה לו להמשיך גם את הדופן השניה, אלא ודאי דופן זו עומדת בפני עצמה ונמצא שלפסל אין אלא דופן אחת, וקמ"ל דאפילו הכי נידון כסוכה.
<BR/>וביאר את דברי הגמרא, שמודבר שעשה מחיצות ארוכות ואם כן גילה דעתו שלא ניחא לו בסוכה קטנה של שתים כהלכתן ושלישית אפילו טפח, ואם כן הדופן שהמשיך עם הפסל אינה מן הסוכה היא, שהרי אם מחשיבה כחלק מן הסוכה, היה לו להמשיך גם את הדופן השניה, אלא ודאי דופן זו עומדת בפני עצמה ונמצא שלפסל אין אלא דופן אחת, וקמ"ל דאפילו הכי נידון כסוכה. בדברים אלו יישב הרא"ש את הקושיה מאי שנא סוכה זו מכל סוכה שהיא שתים כהלכתן ושלישית אפילו טפח.
<BR/>כדברי הרא"ש העתיק גם ה'''טור''' (אורח חיים תרלא).
<BR/>כדברי הרא"ש העתיק גם ה'''טור''' (אורח חיים תרלא), ולדעת המהרש"א, כפי שנתבאר לעיל, גם רש"י כוונתו כהרא"ש, שמפרש את דברי הגמרא 'שאין בה הכשר סוכה' שאין סביב הפסל ג' דפנות, ודחק בזה את לשון רש"י שכתב 'הא לית בה ז' טפחים בהכשר סוכה'.
 
גם מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים תרלא ז) העתיק כדברי הרא"ש והטור, וכפי שביארו בדבריו ה'''מגן אברהם''' (ד) ושאר אחרונים.


===אם צריך דופן יחד עם הסכך היוצא או לא===
===אם צריך דופן יחד עם הסכך היוצא או לא===

תפריט ניווט