הבדלים בין גרסאות בדף "נאמנות האב על בנו לבכורה ולאיסורים (דין 'יכיר')"

אין תקציר עריכה
שורה 49: שורה 49:
====ביאור הגמ' ב"ב קכז (א-ב)====
====ביאור הגמ' ב"ב קכז (א-ב)====
בגמרא '''ב"ב קכז:''' שנפסק שאב נאמן לומר שבנו הוא הבכור גם באומר על קטן בין גדולים שהוא הבכור, לדברי ה'''ריא"ז''' וה'''רי"ד''' הכוונה למקרה שבו אחד נראה גדול מהשני ולאחר העדות מתברר שהוא הקטן, אבל אם יש ידיעה וודאית שהוא הגדול, אין האב נאמן לומר על הקטן שהוא הבכור, שהרי עושה את הגדול לממזר. וכך ביאר '''המכריע''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8910&st=&pgnum=91  (סד)].
בגמרא '''ב"ב קכז:''' שנפסק שאב נאמן לומר שבנו הוא הבכור גם באומר על קטן בין גדולים שהוא הבכור, לדברי ה'''ריא"ז''' וה'''רי"ד''' הכוונה למקרה שבו אחד נראה גדול מהשני ולאחר העדות מתברר שהוא הקטן, אבל אם יש ידיעה וודאית שהוא הגדול, אין האב נאמן לומר על הקטן שהוא הבכור, שהרי עושה את הגדול לממזר. וכך ביאר '''המכריע''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8910&st=&pgnum=91  (סד)].
====ביאור רע"א במחלוקת====
'''רע"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1161&st=&pgnum=187  (שו"ת א קי ד"ה אמנם)] תלה את מחלוקת הרמב"ם עם הריא"ז בשני ביאורי התוס' (קידושין עד א הובא [http://www.betmidrash.org.il/index.php/%D7%A0%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%90%D7%91_%D7%A2%D7%9C_%D7%91%D7%A0%D7%95_%D7%9C%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%95%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D_%28%D7%93%D7%99%D7%9F_%27%D7%99%D7%9B%D7%99%D7%A8%27%29#.D7.9E.D7.A7.D7.95.D7.A8_.D7.94.D7.A0.D7.90.D7.9E.D7.A0.D7.95.D7.AA_.D7.9C.D7.A4.D7.A1.D7.95.D7.9C_.D7.91.D7.A0.D7.99.D7.95  לעיל]) בעיקר המקור של יכיר ליוחסין. ה'''רמב"ם''' למד כמו התירוץ הראשון של התוס' שהמקור הוא ממכיר את בנו הקטן ועושה את בנו הגדול לממזר – וממילא יש מקור לנאמנות לעשות את בנו לממזר גם ע"י שאומר 'אינו בני'. וה'''ריא"ז''' למד כמו שיטת ר' אליהו (בתוס' שם) שהלימוד הוא מ'יכיר – בן השנואה' והיינו שמכיר שבנו חלל, וא"כ אין כל מקור שנאמן לפסול את בנו גם באומר שהוא אינו בנו. אולם ב'''חת"ס''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9218&st=&pgnum=103  (אה"ע ב עו ד"ה ואי)] נראה שלמד את שיטת הריא"ז גם לא לפי שיטת ר' אליהו, בדרך מפולפלת.


===ביאור שיטת הרמב"ם===
===ביאור שיטת הרמב"ם===
שורה 57: שורה 55:
* עוד מבאר '''אמרי משה''' בשם ה'''חת"ס''' (אה"ע ב סז) שאמנם באומר אינו בני הוא מודה שהוא אינו אביו, אבל יש לו ממה נפשך לפסול את בנו, שהרי הוא מעיד שבנו ממזר, ואם נאמר שהוא אינו נאמן מחמת שהוא אינו אביו, הרי בזה גופא שאנחנו פוסלים את עדותו מחמת שהוא אינו אביו אנו אומרים שהבן הוא ממזר. (ומאריך לבאר שבאומר על עצמו שהוא עכו"ם לא שייך הממ"נ הנ"ל).
* עוד מבאר '''אמרי משה''' בשם ה'''חת"ס''' (אה"ע ב סז) שאמנם באומר אינו בני הוא מודה שהוא אינו אביו, אבל יש לו ממה נפשך לפסול את בנו, שהרי הוא מעיד שבנו ממזר, ואם נאמר שהוא אינו נאמן מחמת שהוא אינו אביו, הרי בזה גופא שאנחנו פוסלים את עדותו מחמת שהוא אינו אביו אנו אומרים שהבן הוא ממזר. (ומאריך לבאר שבאומר על עצמו שהוא עכו"ם לא שייך הממ"נ הנ"ל).
* ה'''חזו"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14331&st=&pgnum=150  (אה"ע נט כז)] מחדש כי 'דכל מאורעות תולדות האיש האמינתו תורה בין לומר בנו בין לומר אינו בנו'. וכוונתו שהנאמנות שהתורה נתנה אינה דווקא לספר על בנו דברים, אלא לספר על עצמו מי הם בניו ומי אינם בניו.
* ה'''חזו"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14331&st=&pgnum=150  (אה"ע נט כז)] מחדש כי 'דכל מאורעות תולדות האיש האמינתו תורה בין לומר בנו בין לומר אינו בנו'. וכוונתו שהנאמנות שהתורה נתנה אינה דווקא לספר על בנו דברים, אלא לספר על עצמו מי הם בניו ומי אינם בניו.
===מקור מחלוקת הריא"ז והרמב"ם===
'''רע"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1161&st=&pgnum=187  (שו"ת א קי ד"ה אמנם)] תלה את מחלוקת הרמב"ם עם הריא"ז בשני ביאורי התוס' (קידושין עד א הובא [http://www.betmidrash.org.il/index.php/%D7%A0%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%90%D7%91_%D7%A2%D7%9C_%D7%91%D7%A0%D7%95_%D7%9C%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%95%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D_%28%D7%93%D7%99%D7%9F_%27%D7%99%D7%9B%D7%99%D7%A8%27%29#.D7.9E.D7.A7.D7.95.D7.A8_.D7.94.D7.A0.D7.90.D7.9E.D7.A0.D7.95.D7.AA_.D7.9C.D7.A4.D7.A1.D7.95.D7.9C_.D7.91.D7.A0.D7.99.D7.95  לעיל]) בעיקר המקור של יכיר ליוחסין. ה'''רמב"ם''' למד כמו התירוץ הראשון של התוס' שהמקור הוא ממכיר את בנו הקטן ועושה את בנו הגדול לממזר – וממילא יש מקור לנאמנות לעשות את בנו לממזר גם ע"י שאומר 'אינו בני'. וה'''ריא"ז''' למד כמו שיטת ר' אליהו (בתוס' שם) שהלימוד הוא מ'יכיר – בן השנואה' והיינו שמכיר שבנו חלל, וא"כ אין כל מקור שנאמן לפסול את בנו גם באומר שהוא אינו בנו. אולם ב'''חת"ס''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9218&st=&pgnum=103  (אה"ע ב עו ד"ה ואי)] נראה שלמד את שיטת הריא"ז גם לא לפי שיטת ר' אליהו, בדרך מפולפלת.


===שיטת הרי"ד כשאשתו מכחישתו===
===שיטת הרי"ד כשאשתו מכחישתו===
138

עריכות