הבדלים בין גרסאות בדף "נאמנות האב על בנו לבכורה ולאיסורים (דין 'יכיר')"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 63: שורה 63:
ב'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=5&hilchos=27&perek=15&halocha=17&hilite  (אסו"ב טו יז)] וב'''שו"ע''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%90%D7%91%D7%9F_%D7%94%D7%A2%D7%96%D7%A8_%D7%93_%D7%9B%D7%96  (אע"ה ד כז)] נפסק שלא כדבריו, ונאמן ארוס לומר שבנו אינו ממנו, וממזר, גם היכן שארוסתו מכחישתו.
ב'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=5&hilchos=27&perek=15&halocha=17&hilite  (אסו"ב טו יז)] וב'''שו"ע''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%90%D7%91%D7%9F_%D7%94%D7%A2%D7%96%D7%A8_%D7%93_%D7%9B%D7%96  (אע"ה ד כז)] נפסק שלא כדבריו, ונאמן ארוס לומר שבנו אינו ממנו, וממזר, גם היכן שארוסתו מכחישתו.
==פסק ההלכה==
==פסק ההלכה==
להלכה נפסק ב'''רמב"ם''' וב'''שו"ע''' שלא כמו כל הסייגים הנ"ל. ויש נאמנות להכיר גם לא דרך הכרת בכורה (שלא כשיטת '''בה"ג'''). ונאמן האב לפסול את בנו גם באומר 'אינו בני' (שלא כשיטת '''ריא"ז''' ו'''תורי"ד'''). ונאמן האב לפסול את בנו גם היכן שאשתו מכחישה אותו (שלא כשיטת ה'''תורי"ד''').
להלכה נפסק ב'''רמב"ם''' וב'''שו"ע''' שלא כמו כל הסייגים הנ"ל. ויש נאמנות להכיר גם לא דרך הכרת בכורה (שלא כשיטת '''בה"ג'''). ונאמן האב לפסול את בנו גם באומר 'אינו בני' (שלא כשיטת '''ריא"ז''' ו'''תורי"ד'''). ונאמן האב לפסול את בנו גם היכן שאשתו מכחישה אותו (שלא כשיטת ה'''תורי"ד'''). לגבי צירוף דעות הראשונים לקולא, ישנן שלוש פסיקות:
===האם לצרף דעות הראשונים לקולא===
* צירוף ג' השיטות: '''רע"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14656&st=&pgnum=224&hilite (שו"ת א קכח)] נוקט שוודאי ההלכה כרמב"ם, אבל אם האב אמר אינו בני, וגם ההכרה לא דרך בכורה, ואשתו מכחישתו, כיון שיש ג' צדדים להקל (בה"ג, ריא"ז, ותורי"ד) הוולד יהיה ספק ממזר. וכן נקט ה'''חת"ס''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9218&st=&pgnum=22  (אה"ע א יג)].
* צירוף ג' השיטות: '''רע"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14656&st=&pgnum=224&hilite (שו"ת א קכח)] נוקט שוודאי ההלכה כרמב"ם, אבל אם האב אמר אינו בני, וגם ההכרה לא דרך בכורה, ואשתו מכחישתו, כיון שיש ג' צדדים להקל (בה"ג, ריא"ז, ותורי"ד) הוולד יהיה ספק ממזר. וכן נקט ה'''חת"ס''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9218&st=&pgnum=22  (אה"ע א יג)].
*צירוף ב' שיטות: ה'''אמרי יושר''' (ב קיד) נקט שגם היכא שהאישה לא מכחישה אותו, אפשר לצרף את ב' השיטות, שיטת בה"ג, ושיטת הריא"ז, כדי שיהיה ספק ממזר.
*צירוף ב' שיטות: ה'''אמרי יושר''' (ב קיד) נקט שגם היכא שהאישה לא מכחישה אותו, אפשר לצרף את ב' השיטות, שיטת בה"ג, ושיטת הריא"ז, כדי שיהיה ספק ממזר.
138

עריכות

תפריט ניווט