138
עריכות
שרגא פייבל (שיחה | תרומות) |
שרגא פייבל (שיחה | תרומות) |
||
| שורה 19: | שורה 19: | ||
===שיטת רש"י=== | ===שיטת רש"י=== | ||
'''רש"י''' ב'''קדושין''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=74&format=pdf (עד א ד"ה וחכמים] וכן ב[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=78b&format=pdf עח ב ד"ה אינו נאמן)] נוקט שכל מחלוקת ר"י וחכמים זה באומר על בנו שהוא בן גרושה, אבל לעניין הכרת בכורה אין מחלוקת. והקשו הראשונים שהוא נסתר מהגמ' ב"ב קכז שלהדיא רואים שנחלקו אף לעניין בכורה? וייתכן שלרש"י יש שיטה ייחודית שנחלקו רק מחלוקת אחת, האם נאמן האב לפסול בניו, ואין כל מחלוקת לעניין בכורה (וכך משמע מלשון הספרי שהובא לעיל). ומה שמבואר בב"ב שנחלקו לענין הכרת בכורה נגד מוחזקות, מדובר באופן שע"י עדותו על הקטן הופך את הגדול לממזר, וכפי איך שביאר הרמב"ן, ולכן חכמים לשיטתם שאין נאמנות לפסול את בנו, סברו שאין נאמן. כך ביאר '''זכרון שמואל''' (פא). | '''רש"י''' ב'''קדושין''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=74&format=pdf (עד א ד"ה וחכמים] וכן ב[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=78b&format=pdf עח ב ד"ה אינו נאמן)] נוקט שכל מחלוקת ר"י וחכמים זה באומר על בנו שהוא בן גרושה, אבל לעניין הכרת בכורה אין מחלוקת. והקשו הראשונים שהוא נסתר מהגמ' ב"ב קכז שלהדיא רואים שנחלקו אף לעניין בכורה? וייתכן שלרש"י יש שיטה ייחודית שנחלקו רק מחלוקת אחת, האם נאמן האב לפסול בניו, ואין כל מחלוקת לעניין בכורה (וכך משמע מלשון הספרי שהובא [http://www.betmidrash.org.il/index.php/%D7%A0%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%90%D7%91_%D7%A2%D7%9C_%D7%91%D7%A0%D7%95_%D7%9C%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%95%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D_%28%D7%93%D7%99%D7%9F_%27%D7%99%D7%9B%D7%99%D7%A8%27%29#.D7.94.D7.9B.D7.A8.D7.94_.D7.91.D7.A4.D7.A1.D7.95.D7.9C_.D7.99.D7.95.D7.97.D7.A1.D7.99.D7.9F לעיל]). ומה שמבואר בב"ב שנחלקו לענין הכרת בכורה נגד מוחזקות, מדובר באופן שע"י עדותו על הקטן הופך את הגדול לממזר, וכפי איך שביאר הרמב"ן, ולכן חכמים לשיטתם שאין נאמנות לפסול את בנו, סברו שאין נאמן. כך ביאר '''זכרון שמואל''' (פא). | ||
===פסק ההלכה=== | ===פסק ההלכה=== | ||
עריכות