הבדלים בין גרסאות בדף "חתיכה נעשת נבילה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 66 בתים ,  20:59, 7 ביוני 2016
שורה 129: שורה 129:
== נושא ב. ביאור חנ"נ בשאר איסורים : ==
== נושא ב. ביאור חנ"נ בשאר איסורים : ==


מקור : '''חולין דף (ק.)''' מדובר שנפלה חתיכת נבילה על חתיכות כשרות שהיו בקדרה והתבשלו רבה בר חנה סבר שחתיכת האיסור תאסור כאשר יהיה טעם של נבילה ברוטב ובחתיכות ואז כל הקדרה נאסרה. רב סבר שמספיק שחתיכת איסור שנפלה נותנת טעם בחתיכה אחת מהחתיכות שבקדרה כדי שהיא תאסור את כל הקדרה כי א"א לטעום אם יש טעם איסור כי לאיסור וההיתר יש אותו טעם.
'''מקור : '''חולין דף (ק.)''' מדובר שנפלה חתיכת נבילה על חתיכות כשרות שהיו בקדרה והתבשלו  
רבה בר בר חנה שחתיכת האיסור תאסור כאשר יהיה טעם של נבילה ברוטב ובחתיכות ואז כל הקדרה נאסרה.  
רב סבר שמספיק שחתיכת איסור שנפלה נותנת טעם בחתיכה אחת מהחתיכות שבקדרה כדי שהיא תאסור את כל הקדרה
כי א"א לטעום אם יש טעם איסור כי לאיסור וההיתר יש אותו טעם.'''
'''מצינו ג' שאלות על דברי הגמ':'''
'''מצינו ג' שאלות על דברי הגמ':'''
1. שאלת הגמרא - מדוע רב הצריך שחתיכת היתר הראשונה תקבל טעם מהאיסור הרי האיסור נמצא וכל צריך להיות אסור מדין מין ומינו לא בטיל? עונה הגמ' בשיטת אביי בשקדם וסילקו.
 
2.
1. '''שאלת הגמרא''' - מדוע רב הצריך שחתיכת היתר הראשונה תקבל טעם מהאיסור הרי האיסור נמצא וכל צריך להיות אסור מדין מין ומינו לא בטיל? עונה הגמ' בשיטת אביי בשקדם וסילקו.
תוס' ד"ה בשקדם - למה הצריך רב שהחתיכה הראשונה תקבל "טעם" מהאיסור כדי לאסור מספיק שקיבלה רק "משהו" כדי לאסור מדין מין ומינו לא בטיל?
 
3.
2. '''תוס'''' ד"ה בשקדם - למה הצריך רב שהחתיכה הראשונה תקבל "טעם" מהאיסור כדי לאסור מספיק שקיבלה רק "משהו" כדי לאסור מדין מין ומינו לא בטיל?
הר"ן – למה הצריך רב שהחתיכה הראשונה תעשה נבילה כדי לאסור את החתיכות אלא אפילו שהיא לא נ"נ, רק "משהו" מהאיסור יאסור את השאר מדין מין ומינו לא בטיל?
 
3. '''הר"ן''' – למה הצריך רב שהחתיכה הראשונה תעשה נבילה כדי לאסור את החתיכות אלא אפילו שהיא לא נ"נ, רק "משהו" מהאיסור יאסור את השאר מדין מין ומינו לא בטיל?
'''
'''
הראשונים דנו בשתי השאלות האחרונות:'''
'''הראשונים דנו בשתי השאלות האחרונות:''''''
 
'''שיטת הרמב"ן :''' ביחס לשאלה 2 - אפילו רק ע"י "משהו החתיכה נאסרת ואוסרת את כולן. ורב אסר את החתיכה הראשונה אפילו שקיבלה רק "משהו" מהאיסור. קשה - שהרי כתוב "כיוון שנתן טעם בחתיכה". תירוץ- הרמב"ן לומד משפט זה לא כפשוטו אלא כיוון שנתבשל עמה וקיבלה רק "משהו" מהאיסור נ"נ ואוסרת את כולן. "כיוון שנתן טעם" - אינו כפשוטו. "חתיכה עצמה נ"נ" - כפשוטו. למסקנה יש חנ"נ בש"א.
'''שיטת הרמב"ן :''' ביחס לשאלה 2 - אפילו רק ע"י "משהו החתיכה נאסרת ואוסרת את כולן. ורב אסר את החתיכה הראשונה אפילו שקיבלה רק "משהו" מהאיסור. קשה - שהרי כתוב "כיוון שנתן טעם בחתיכה". תירוץ- הרמב"ן לומד משפט זה לא כפשוטו אלא כיוון שנתבשל עמה וקיבלה רק "משהו" מהאיסור נ"נ ואוסרת את כולן. "כיוון שנתן טעם" - אינו כפשוטו. "חתיכה עצמה נ"נ" - כפשוטו. למסקנה יש חנ"נ בש"א.
ביחס לשאלה 3 - אם לא נומר שהמשהו עושה את החתיכה נבילה אין יכולת למשהו לאסור את השאר כי משהו כמאן דליתא לולי שיעשה חנ"נ ואז החתיכה עצמה אוסרת את שאר הקדרה. משמע שחלק על הפרדה גמורה והחתיכה אוסרת אף ללא איסור.
ביחס לשאלה 3 - אם לא נומר שהמשהו עושה את החתיכה נבילה אין יכולת למשהו לאסור את השאר כי משהו כמאן דליתא לולי שיעשה חנ"נ ואז החתיכה עצמה אוסרת את שאר הקדרה. משמע שחלק על הפרדה גמורה והחתיכה אוסרת אף ללא איסור.
'''שיטת ר' אפרים :''' ביחס לשאלה 2 - מתוך שאלה זו הבין ר"א שאם החתיכה הראשונה קיבלה רק משהו אין היא יכולה לאסור את שאר החתיכות מדין מין ומינו כיוון שמשהו נחשב שאינו ואם קיבלה טעם אין החתיכה הראשונה נ"נ אלא הטעם נחשב כבעין ולכן נאסר שאר הקדרה מדין מין ומינו לא בטיל. ולכן "כיוון שנתן טעם" - כפשוטו. "חתיכה עצמה נ"נ" – אינו כפשוטו אלא נ"נ – הטעם נחשב כנבילה בעין למסקנה אין חנ"נ בש"א.
'''שיטת ר' אפרים :''' ביחס לשאלה 2 - מתוך שאלה זו הבין ר"א שאם החתיכה הראשונה קיבלה רק משהו אין היא יכולה לאסור את שאר החתיכות מדין מין ומינו כיוון שמשהו נחשב שאינו ואם קיבלה טעם אין החתיכה הראשונה נ"נ אלא הטעם נחשב כבעין ולכן נאסר שאר הקדרה מדין מין ומינו לא בטיל. ולכן "כיוון שנתן טעם" - כפשוטו. "חתיכה עצמה נ"נ" – אינו כפשוטו אלא נ"נ – הטעם נחשב כנבילה בעין למסקנה אין חנ"נ בש"א.
ביחס לשאלה 3 - אין שאלה כי אין חנ"נ כלל.
ביחס לשאלה 3 - אין שאלה כי אין חנ"נ כלל.
'''שיטת ר"ת:''' ביחס לשאלה 2 - אין משהו מהאיסור מספיק כדי לאסור את החתיכה הראשונה כדי שתוכל לאסור מדין מין ומינו לא בטיל אבל היא נאסרת בעצמה מה שאין כן טעם הוא גורם לחתיכה להעשות נבילה ואוסרת את כולן מדין מין ומינו לא בטיל. ולכן "כיוון שנתן טעם" - אינו כפשוטו. "חתיכה עצמה נ"נ" - כפשוטו. למסקנה יש חנ"נ בש"א.  
 
'''שיטת ר"ת:''' ביחס לשאלה 2 - אין משהו מהאיסור מספיק כדי לאסור את החתיכה הראשונה כדי שתוכל לאסור מדין מין ומינו לא בטיל אבל היא נאסרת בעצמה מה שאין כן טעם הוא גורם לחתיכה להעשות נבילה ואוסרת את כולן מדין מין ומינו לא בטיל. ולכן "כיוון שנתן טעם" - אינו כפשוטו. "חתיכה עצמה נ"נ" - כפשוטו. למסקנה יש חנ"נ בש"א.
ביחס לשאלה 3 - נושא זה נידון בסוגיית "תרי משהו" .
ביחס לשאלה 3 - נושא זה נידון בסוגיית "תרי משהו" .
'''ההכרעה ההלכתית בנושא :'''  
 
'''שו"ע סימן צ"ב סעיף ד''''- לא אמרו חתיכה עצמה נעשית נבילה, אלא בבשר בחלב אבל לא בשאר איסורים. כגון כזית חֵלב שנבלע בחתיכה, ואין בה ששים לבטלו, ונאסרה, ואחר כך בישלה עם אחרות, אין צריך אלא ששים כדי כזית חֵלב, ואז אפילו חתיכה עצמה חוזרת להיות מותרת.  
'''ההכרעה ההלכתית בנושא :'''
'''שו"ע סימן צ"ב סעיף ד''''- לא אמרו חתיכה עצמה נעשית נבילה, אלא בבשר בחלב אבל לא בשאר איסורים. כגון כזית חֵלב שנבלע בחתיכה, ואין בה ששים לבטלו, ונאסרה, ואחר כך בישלה עם אחרות, אין צריך אלא ששים כדי כזית חֵלב, ואז אפילו חתיכה עצמה חוזרת להיות מותרת.
השו"ע הכריע כר' אפרים שאין חנ"נ בשאר איסורים כלל ולכן כאשר יש 60 כנגד האיסור אף החתיכה שנאסרה ממנו ראשונה תחזור להיות מותרת. שזו ממש שיטת מ"ד אפל"מ.  
השו"ע הכריע כר' אפרים שאין חנ"נ בשאר איסורים כלל ולכן כאשר יש 60 כנגד האיסור אף החתיכה שנאסרה ממנו ראשונה תחזור להיות מותרת. שזו ממש שיטת מ"ד אפל"מ.  
'''אך בסימן ק"ו סעיף א' פסק השו"ע''' שאף בשאר איסורים החתיכה נשארת באיסורה  
'''אך בסימן ק"ו סעיף א' פסק השו"ע''' שאף בשאר איסורים החתיכה נשארת באיסורה
ומצינו שזו מחלוקת ראשונים  
ומצינו שזו מחלוקת ראשונים  
שיטת הטור: בש"א אמרינן אפל"מ וחתיכה חוזרת להיתרה והאיסור נסחט לכל התבשיל ומתבטל.
 
שיטת הרשב"א:  בש"א אמרינן אפל"א וחתיכה נשארת באיסורה. וכך פסק השו"ע בסי' ק"ו.
'''שיטת הטור:''' בש"א אמרינן אפל"מ וחתיכה חוזרת להיתרה והאיסור נסחט לכל התבשיל ומתבטל.
'''שיטת הרשב"א:''' בש"א אמרינן אפל"א וחתיכה נשארת באיסורה. וכך פסק השו"ע בסי' ק"ו.
 
'''תירוצים לסתירה :'''
'''תירוצים לסתירה :'''
'''הש"ך סק"יא''' - אין סתירה, אלא כאן השו"ע כתב שהחתיכה שנאסרה בש"א חוזרת להיות מותרת הוא כדי להבדיל בין סע' ג' ששם מדובר על חתיכה שנאסרה מחלב והרוטב מותר אם יש 60 כנגדה אך כל החתיכות שבקדרה אסורות אם אותה חתיכה ראויה להתכבד אפי' שעכשיו אינו מכירה היא אוסרת את כולן כיוון שאיסורה מחמת עצמה כדין חהר"ל. לעומת סע' ד'  שנאסרה מש"א ואע"פ שהיא ראויה להתכבד ואינה מכירה אינה אוסרת את החתיכות כיוון שאין איסורה מחמת עצמה ולכן לא חל דין חה"ל ולכן אם היה בקדרה 60 נגד כל הקדרה מותרת. (כולל אותה חתיכה כיוון  שמדובר שלא מכירה בהבנת הש"ך).
'''הש"ך סק"יא''' - אין סתירה, אלא כאן השו"ע כתב שהחתיכה שנאסרה בש"א חוזרת להיות מותרת הוא כדי להבדיל בין סע' ג' ששם מדובר על חתיכה שנאסרה מחלב והרוטב מותר אם יש 60 כנגדה אך כל החתיכות שבקדרה אסורות אם אותה חתיכה ראויה להתכבד אפי' שעכשיו אינו מכירה היא אוסרת את כולן כיוון שאיסורה מחמת עצמה כדין חהר"ל. לעומת סע' ד'  שנאסרה מש"א ואע"פ שהיא ראויה להתכבד ואינה מכירה אינה אוסרת את החתיכות כיוון שאין איסורה מחמת עצמה ולכן לא חל דין חה"ל ולכן אם היה בקדרה 60 נגד כל הקדרה מותרת. (כולל אותה חתיכה כיוון  שמדובר שלא מכירה בהבנת הש"ך).
'''הגר"א ביאר את הסתירה''' – השו"ע בסי' צ"ב כתב את שיטת הטור ובק"ו כתב את שיטתו שלו.
'''הגר"א ביאר את הסתירה''' – השו"ע בסי' צ"ב כתב את שיטת הטור ובק"ו כתב את שיטתו שלו.
'''שיטת הרמ"א להלכה :'''
'''שיטת הרמ"א להלכה :'''
הרמ"א כתב - "וי"א דאמרינן בכל האיסורין חנ"נ וכן המנהג פשוט ואין לשנות. משמע שפסק כר"ת.
הרמ"א כתב - "וי"א דאמרינן בכל האיסורין חנ"נ וכן המנהג פשוט ואין לשנות. משמע שפסק כר"ת.
אע"פ שהרמ"א מחמיר שאומרים חנ"נ בש"א מ"מ באופן שהאיסור נפל על חתיכה שמקצתה ברוטב מיקל הרמ"א והחתיכה לא תאסור את שאר החתיכות.
אע"פ שהרמ"א מחמיר שאומרים חנ"נ בש"א מ"מ באופן שהאיסור נפל על חתיכה שמקצתה ברוטב מיקל הרמ"א והחתיכה לא תאסור את שאר החתיכות.
'''ואלו הן הסיבות לקולא זו:'''
'''ואלו הן הסיבות לקולא זו:'''
א. לפי ר"י האיסור מתבטל בכל הקדרה.
א. לפי ר"י האיסור מתבטל בכל הקדרה.
ב. י"א שאין חנ"נ בש"א (ר' אפרים).
ב. י"א שאין חנ"נ בש"א (ר' אפרים).
כל זה אפילו שהרמ"א מחמיר בכל סיבה בנפרד.
כל זה אפילו שהרמ"א מחמיר בכל סיבה בנפרד.
'''הש"ך סקי"ג'''- ביאר ברמ"א שבתחילה נאסרה החתיכה ורק כאש ניער או כיסה את הקדרה נאסרות שאר החתיכות. כיוון שהבין שמחמיר כרש"י (שאוסר ת האחרות רק עם ניער או כיסה) שהרי לשיטת ר"י אין צורך כלל לנער.  
'''הש"ך סקי"ג'''- ביאר ברמ"א שבתחילה נאסרה החתיכה ורק כאש ניער או כיסה את הקדרה נאסרות שאר החתיכות. כיוון שהבין שמחמיר כרש"י (שאוסר ת האחרות רק עם ניער או כיסה) שהרי לשיטת ר"י אין צורך כלל לנער.  


40

עריכות

תפריט ניווט