הבדלים בין גרסאות בדף "כבוש"

נוספו 287 בתים ,  21:08, 31 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 36: שורה 36:
====שיטת רש"י ורשב"א====
====שיטת רש"י ורשב"א====


'''רש"י''' מפרש בכמה מקומות (שבת קי ב ו-קמה א, סוכה לו א, חולין צז ב ועוד) את המונח 'כבוש' כנוגע לחומרים מסוימים: חומץ, תבלינים, יין, ציר וחרדל. '''המרדכי''' (ביצה ב תרעד) הסיק מדבריו שהוא סובר שמאכל אינו נעשה כבוש בלי חומץ, והמרדכי עצמו דחה את דעת רש"י. נראה שהמרדכי לא דק, מפני שרש"י הזכיר גם חומרים אחרים שיכולים לגרום כבישה, אלא כוונת המרדכי שלשיטת רש"י כבישה נעשית רק באמצעות חומרים חריפים שבהם כובשים בדרך כלל, והזכיר חומץ משום שהוא המצוי ביותר.
'''רש"י''' מפרש בכמה מקומות (שבת [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=110b&format=pdf קי ב ד"ה דמנח בכבשא] ו-[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=110b&format=pdf קמה א ד"ה כבשין], [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=7&daf=36&format=pdf סוכה לו א ד"ה כבוש], [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=31&daf=97b&format=pdf חולין צז ב ד"ה כבוש] ועוד) את המונח 'כבוש' כנוגע לחומרים מסוימים: חומץ, תבלינים, יין, ציר וחרדל. '''המרדכי''' (ביצה ב תרעד) הסיק מדבריו שהוא סובר שמאכל אינו נעשה כבוש בלי חומץ. נראה שהמרדכי לא דייק, מפני שרש"י הזכיר גם חומרים אחרים שיכולים לגרום כבישה, אלא כוונת המרדכי שלשיטת רש"י כבישה נעשית רק באמצעות חומרים חריפים שבהם כובשים בדרך כלל, והזכיר חומץ משום שהוא המצוי ביותר.


גם '''הרשב"א''' בתשובה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14649&st=%D7%AA%D7%A7%D7%99%D7%93&pgnum=226 (א תקיד)] אומר שכבישה נוצרת רק על ידי דברים חריפים, כמלח וחומץ וכיוצא בהם.
גם '''הרשב"א''' בתשובה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14649&st=%D7%AA%D7%A7%D7%99%D7%93&pgnum=226 (א תקיד)] אומר שכבישה נוצרת רק על ידי דברים חריפים, כמלח וחומץ וכיוצא בהם.
21

עריכות