הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ של ישראל אצל גוי ושל גוי אצל ישראל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 73: שורה 73:


כאמור, הובאה בסוגיה ברייתא שאין צריך להוציא גוי שנכנס לחצר הישראל ובציקו בידו.<BR/>  
כאמור, הובאה בסוגיה ברייתא שאין צריך להוציא גוי שנכנס לחצר הישראל ובציקו בידו.<BR/>  
דנו הראשונים במקרה בו הנוכרי נכנס לחצר הישראל לאכול את חמצו. כתב הרשב"א בתשובה (א קעז, הובאה בב"י) שאין צריך לעשות מחיצה בפני החמץ כאשר בעליו איתו ומשמרו. אולם, הביא שבלי הלקט [(http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41293&hilite=c1b3b9de-73c1-4730-866f-04ea14a0f9fd&st=%D7%A1%D7%93%D7%A8+%D7%A4%D7%A1%D7%97&pgnum=225] סדר פסח רטז) שר' יצחק ב"ר קלונימוס חילק בין בצק לפת, ולדעתו אם נכנס ובידו יש לגעור בו ולהוציאו. כנראה חשש בכגון זה שיבוא הישראל לאכול ממנו, אולם פשט דברי הרשב"א מורים שחלק על דין זה. שבלי הלקט מביא כך גם בשם רבו אחיו ר' בנימין ב"ר אברהם שגם בפת אין צריך לגרשו כדין "אבל אתה רואה של אחרים", ובפרט כשהחמץ ביד הגוי, וכדברי הרשב"א. מ"מ כתב שנהגו לגעור בנוכרי מתוך חשש שמא יפלו פירורים.  
דנו הראשונים במקרה בו הנוכרי נכנס לחצר הישראל לאכול את חמצו. כתב הרשב"א בתשובה (א קעז, הובאה בב"י) שאין צריך לעשות מחיצה בפני החמץ כאשר בעליו איתו ומשמרו. אולם, הביא שבלי הלקט ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41293&hilite=c1b3b9de-73c1-4730-866f-04ea14a0f9fd&st=%D7%A1%D7%93%D7%A8+%D7%A4%D7%A1%D7%97&pgnum=225] סדר פסח רטז) שר' יצחק ב"ר קלונימוס חילק בין בצק לפת, ולדעתו אם נכנס ובידו יש לגעור בו ולהוציאו. כנראה חשש בכגון זה שיבוא הישראל לאכול ממנו, אולם פשט דברי הרשב"א מורים שחלק על דין זה. שבלי הלקט מביא כך גם בשם רבו אחיו ר' בנימין ב"ר אברהם שגם בפת אין צריך לגרשו כדין "אבל אתה רואה של אחרים", ובפרט כשהחמץ ביד הגוי, וכדברי הרשב"א. מ"מ כתב שנהגו לגעור בנוכרי מתוך חשש שמא יפלו פירורים.  


השו"ע (ג) סתם שאין זקוק להוציא את הגוי, ונראה שלא חילק בין בצק לפת, וכן לא משמע שהמנהג לגרש את הגוי מחשש לפירורים. לעומתו החו"י (יב) הביא את חומרת שבלי הלקט, ולמד מכך הפמ"ג (א"א ו) שיש להחמיר בכך אם אכן מפרר, והביאם כה"ח (מ) הביאו, אך סייג את דבריו שאם אוכל על מפה ונוטלה עימו כשיסיים את ארוחתו אין לחשוש אפילו כאשר מפרר באכילתו. אע"פ שהמ"ב לא הביא את חוברת שבלי הלקט והחו"י, וכנראה לא פסקם, מ"מ נראה שלדבריהם רמז במה שהזהיר (יח) על הקפדה על נקיון הבית בצאת הגוי.
השו"ע (ג) סתם שאין זקוק להוציא את הגוי, ונראה שלא חילק בין בצק לפת, וכן לא משמע שהמנהג לגרש את הגוי מחשש לפירורים. לעומתו החו"י (יב) הביא את חומרת שבלי הלקט, ולמד מכך הפמ"ג (א"א ו) שיש להחמיר בכך אם אכן מפרר, והביאם כה"ח (מ) הביאו, אך סייג את דבריו שאם אוכל על מפה ונוטלה עימו כשיסיים את ארוחתו אין לחשוש אפילו כאשר מפרר באכילתו. אע"פ שהמ"ב לא הביא את חוברת שבלי הלקט והחו"י, וכנראה לא פסקם, מ"מ נראה שלדבריהם רמז במה שהזהיר (יח) על הקפדה על נקיון הבית בצאת הגוי.
12

עריכות

תפריט ניווט