הבדלים בין גרסאות בדף "זמן הספירה"

נוספו 140 בתים ,  08:59, 5 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 12: שורה 12:
===המתפלל מבעוד יום===
===המתפלל מבעוד יום===
כתוב ב'''מחזור ויטרי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14643&st=&pgnum=509&hilite= (עמוד 301 ד"ה והיה)] ש'''רש"י''' היה מתפלל ערבית מבעוד יום, ולא רצה לברך על ספירת העומר שמא היא ברכה לבטלה, לכן ספר עימם בלי ברכה, שמא ישכח לברך אחר כך ונמצא קרח מכאן ומכאן (ושם בהערה ל כתב שכן נמצא ברש"י בכת"י). וב'''שבולי הלקט''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14636&st=&pgnum=261 (רלד בסופו)] הובא כן בשם '''ר' יצחק''', וכן הוא ב'''ספר תניא''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=42306&st=&pgnum=103 (ספירת העומר סוד"ה כל הלילה)] בשם '''ר' יצחק ב"ר יהודה'''.
כתוב ב'''מחזור ויטרי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14643&st=&pgnum=509&hilite= (עמוד 301 ד"ה והיה)] ש'''רש"י''' היה מתפלל ערבית מבעוד יום, ולא רצה לברך על ספירת העומר שמא היא ברכה לבטלה, לכן ספר עימם בלי ברכה, שמא ישכח לברך אחר כך ונמצא קרח מכאן ומכאן (ושם בהערה ל כתב שכן נמצא ברש"י בכת"י). וב'''שבולי הלקט''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14636&st=&pgnum=261 (רלד בסופו)] הובא כן בשם '''ר' יצחק''', וכן הוא ב'''ספר תניא''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=42306&st=&pgnum=103 (ספירת העומר סוד"ה כל הלילה)] בשם '''ר' יצחק ב"ר יהודה'''.
<BR/>דברי המחזור ויטרי אלו הובאו ב'''אבודרהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=26840&st=&pgnum=127&hilite= (סדר פסח וספירת העומר)] (ולא הזכיר זאת בשם רש"י), אבל סיים על זה שהרמב"ם כתב שמי שמנה ולא בירך יצא ידי חובה. ומבואר שהאבודרהם אינו סובר כן להלכה. גם בתשובת ה'''רשב"א''' (א רלה) מובא בשם שואל השאלה דברים אלו בשם רש"י, אבל הרשב"א דחה דבריו ואמר שלא מצא איפה כתב רש"י דברים אלו, ולא יתכן לתלות כן בדעתו לפי שאי אפשר לעמוד ביום ראשון ולספור יום שני, ועוד שאם יצא י"ח בספירה שמבעוד יום איך יספור בברכה בלילה והרי ברכתו לבטלה.
<BR/>דברי המחזור ויטרי אלו הובאו ב'''אבודרהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=26840&st=&pgnum=127&hilite= (סדר פסח וספירת העומר)] (ולא הזכיר זאת בשם רש"י), אבל סיים על זה שהרמב"ם כתב שמי שמנה ולא בירך יצא ידי חובה ולא יכול שוב לברך. ומבואר שהאבודרהם אינו סובר להלכה כהמחזור ויטרי. גם בתשובת ה'''רשב"א''' (א רלה) ציטט השואל דברים אלו בשם רש"י, אבל הרשב"א דחה דבריו ואמר שאינו יודע איפה כתב רש"י דברים אלו, וגם לא יתכן לתלות כן בדעתו לפי שאי אפשר לעמוד ביום ראשון ולספור יום שני, ועוד שאם יצא י"ח בספירה שמבעוד יום איך יספור בברכה בלילה והרי ברכתו לבטלה.


ה'''בית יוסף''' (תפט ד"ה כתב ה"ר דוד אבודרהם) הביא דברי האבודרהם בשלמותם, ולא העיר עליהם. וב'''שלחן ערוך''' (ג) פסק להלכה כהמחזור ויטרי ודלא כהרמב"ם, שאף שספר מבעוד יום יכול לחזור ולברך משחשיכה.
ה'''בית יוסף''' (תפט ד"ה כתב ה"ר דוד) הביא דברי האבודרהם בשלמותם, ולא העיר עליהם, אך ב'''שלחן ערוך''' (ג) פסק להלכה כהמחזור ויטרי שאף שספר מבעוד יום יכול לחזור ולברך משחשיכה, והאחרונים נזדקקו לבארו, היאך פסק נגד הרמב"ם והרשב"א האבודרהם, מה גם שלקמן סעיף ד כתב דברי האבודרהם שמי שסופר מבעוד יום אין בספירתו כלום ויכול אח"כ לספור בברכה.  
<BR/>כתב ה'''ט"ז''' (ו) שכשמונה מבעוד יום צריך שתהיה דעתו שלא לצאת עד שימנה בלילה, שהרי לרמב"ם אם מנה בלא ברכה יצא. אלא שתמה על זה א"כ לאיזה טעם הוא מונה מבעו"י, ותירץ שעושה כן שלא יחשדוהו שאינו סופר.  
<BR/>ה'''ט"ז''' (ו) כתב שכשמונה עם הציבור מבעוד יום צריך שתהיה דעתו שלא לצאת עד שימנה בלילה, אלא שתמה על זה א"כ מאיזה טעם הוא מונה מבעו"י, ותירץ שעושה כן שלא יחשדוהו שאינו סופר. וב'''מגן אברהם''' (ז) תירץ שמרן לשיטתו שסובר ש[[מצוות צריכות כוונה]] וכשסופר מכוון בלבו שאם יספור אחר חשיכה אינו רוצה לצאת בספירה זו. אבל הרב '''פרי חדש''' (ד"ה מונה) הכריע דלא כמרן בזה, שאם ספר מבעוד יום ולא נזכר משחשיכה אינו יכול שוב לספור בברכה.  
<BR/>וב'''מגן אברהם''' (ז) תמה על מרן שפסק כן להלכה שהרי הרשב"א בתשובה חולק, וגם הרמב"ם והאבודרהם. ותירץ שמרן סובר ש[[מצוות צריכות כוונה]] וכשסופר מכוון בלבו שאם יספור אחר חשיכה אינו רוצה לצאת בספירה זו. אבל הרב '''פרי חדש''' (ד"ה מונה) הכריע דלא כמרן בזה, שאם ספר מבעוד יום ולא נזכר משחשיכה אינו יכול שוב לספור בברכה.  


וה'''רמ"א''' כתב שאם היתה דעתו שלא לצאת, יחזור ויספור בלילה.
וה'''רמ"א''' כתב שאם היתה דעתו שלא לצאת, יחזור ויספור בלילה.